بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
رکود بازار‌های آسیایی با احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴؛

چشم‌انداز اقتصادی چین در دوران ریاست جمهوری ترامپ

چشم‌انداز اقتصادی چین در دوران ریاست جمهوری ترامپ
نگرانی‌ها درباره دومین دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ باعث شده بازار‌های آسیایی، به‌ویژه چین، با عدم اطمینان مواجه شوند. تحلیلگران ANZ هشدار می‌دهند که افزایش تعرفه‌ها و سیاست‌های حمایت‌گرایانه جدید می‌تواند تاثیرات عمیقی بر اقتصاد چین و ارز‌های آسیایی داشته باشد. آیا چین می‌تواند با این چالش‌ها مقابله کند؟
کد خبر : ۲۸۳۴۵۴
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس نیوز به نقل از اینوستینگ؛ نگرانی‌ها درباره دومین دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بر بازار‌های آسیایی به‌ویژه چین و تاثیرات آن از موضوعات حائز اهمیت در جریانات اخیر تبدیل شده است. این نگرانی‌ها عمدتاً به دلیل احتمال اعمال سیاست‌های حمایت‌گرایانه جدید در منطقه است.
 تحلیلگران گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند (Australia and New Zealand Banking Group)(ANZ) معتقدند که اگر ترامپ در انتخابات نوامبر پیروز شود، افزایش تعرفه‌ها بسیار محتمل خواهد بود، اما شدت آن به اندازه‌ای که ترامپ پیشتر وعده داده بود، نخواهد بود. 

این بانک همچنین پیش‌بینی می‌کند که ترامپ، به‌دلیل تمرکز بر رشد اقتصادی و بازار‌های سهام آمریکا، از اتخاذ سیاست‌های بسیار افراطی خودداری خواهد کرد. کاهش مالیات‌ها و قوانین کمتر سختگیرانه می‌تواند به رشد اقتصادی آمریکا کمک کند، اما هر گونه سیاست مالی انبساطی و محدودیت‌های مهاجرتی می‌تواند تورم را افزایش دهد. 

تعرفه‌های بیشتر برای چین در دوران ترامپ

ANZ بر این باور است که ریاست جمهوری ترامپ احتمالاً باعث گسترش سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا به سایر اقتصاد‌ها خواهد شد، اما چین همچنان در معرض مقررات سختگیرانه تجاری قرار خواهد گرفت. این وضعیت برای کشوری که با کندی در روند بهبود اقتصادی خود دست و پنجه نرم می‌کند، خبر خوبی نیست.


تحلیلگران ANZ در یادداشتی نوشتند: «وابستگی فعلی چین به تولید و صادرات برای رشد تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که هرگونه تعرفه، حتی اگر به مراتب کمتر از ۶۰ درصدی باشد که ترامپ ذکر کرده، هزینه‌بر خواهد بود.» 

ترامپ همچنین می‌تواند با لغو وضعیت "ملت کاملاً مطلوب" چین، فشار تجاری بیشتری بر این کشور وارد کند و آن را بیشتر از اقتصاد آمریکا قطع کند، که این اقدام می‌تواند رشد داخلی چین را تحت فشار قرار دهد.

تقویت دلار در دوران ترامپ

 ANZ انتظار دارد که دلار آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ تقویت شود و ارز‌های آسیایی تضعیف شوند، که این امر ناشی از سیاست‌های حمایت‌گرایانه بیشتر و رشد اقتصادی بهبود یافته است.

در میان ارز‌های آسیایی، یوان چین و ین ژاپن به احتمال زیاد تحت تاثیر سیاست‌های سختگیرانه‌تر آمریکا قرار خواهند گرفت. 

ANZ
پیش‌بینی می‌کند که جنگ تجاری جدید با چین، همراه با سیاست‌های سختگیرانه‌تر آمریکا، می‌تواند باعث کاهش ۱۰ درصدی ارزش بیشتر ارز‌های آسیایی شود، با شرایطی احتمالاً بدتر برای یوان چین.

اما تقویت دلار آمریکا محدود خواهد بود، به ویژه با توجه به اینکه ترامپ و همتای انتخاباتی‌اش، سناتور جی. دی. ونس از اوهایو، خواستار ضعیف‌تر شدن دلار برای حمایت از صادرات آمریکا هستند. 

در حالی که نگرانی‌ها درباره ریاست جمهوری ترامپ در هفته‌های اخیر به بازار‌های آسیایی آسیب رسانده است، هنوز مشخص نیست که آیا چنین سناریویی محقق خواهد شد یا خیر. ترامپ قرار است در انتخابات ۲۰۲۴ با کامالا هریس، نامزد احتمالی دموکرات‌ها، روبرو شود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.