بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
سقف سهمیه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی اعلام شد
بانک مرکزی ضمن تکذیب مصرف نیمی از سهمیه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در ۴ ماهه نخست امسال تأکید کرد: کل منابع ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۳ معادل ۱۳.۶ میلیارد یورو تعیین شده که حدودا معادل ۱۵ میلیارد دلار است.
کد خبر : ۲۸۳۷۴۵
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، بانک مرکزی با تکذیب گزارشی با عنوان «سرنوشت مبهم ارز ترجیحی؛ نیمی از سهمیه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در چهار ماه مصرف شد» که در یکی از روزنامه‌ها منتشر شده بود، اعلام کرد: ادعای این روزنامه مبنی بر اینکه نیمی از سهمیه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در چهار ماه مصرف شد! و همچنین طرح این ادعا که سقف تعیین شده برای تخصیص این ارز در سال جاری ۱۱ میلیارد دلار است کاملاً اشتباه بوده و تکذیب می‌شود. از این روزنامه همواره انتظار انتشار آمار و ارقام و تحلیل دقیق و صحیح می‌رود.

برهمین اساس اعلام می‌شود که «طبق تبصره (۴) بند (الف) قانون بودجه سال ۱۴۰۳، «دولت و دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸‏/۷‏/۱۳۸۶ از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجازند سیزده میلیارد و ششصد میلیون (۱۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو برای واردات صرفاً کالا‌های اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی که فهرست آن تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ به تصویب هیأت وزیران می‌رسد به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، به نرخ ترجیحی اقدام کنند.» همانطور که عنوان شد، کل منابع ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۳ معادل ۱۳.۶ میلیارد یورو تعیین شده که حدودا معادل ۱۵ میلیارد دلار می‌باشد؛ لذا اعلام ۱۱ میلیارد دلار سهمیه ارزی برای سال ۱۴۰۳ و نتیجه گیری بعد از آن کاملاً اشتباه است. همچنین از معادل ۵.۳ میلیارد دلار تخصیص ارز گفته شده حدودا معادل ۵.۱ میلیارد دلار تامین ارز شده است.

در خاتمه تأکید می‌شود میانگین سهمیه ارزی ماهانه برای سال ۱۴۰۳ معادل ۱.۲۵ میلیارد دلار است، لذا تخصیص و تامین ارز تا تاریخ هفتم مردادماه متناسب با سهمیه ارزی تعیین شده انجام شده است. ‏

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.