بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
ریسک سیستماتیک، خطر غیرقابل اجتناب در بازار سهام؛

راهکار کاهش ریسک سیستماتیک و مواجهه با آن

راهکار کاهش ریسک سیستماتیک و  مواجهه با آن
ریسک سیستماتیک از خطرات محتمل و غیرقابل اجتناب در سرمایه گذاری است که برخلاف ریسک‌های موجود در اکوسیستم بازار، از هیجانات و تنش‌های جنگی یا نظامی منطقه‌ای نشأت می‌گیرد و عوامل کلان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را شامل می‌شود. این ریسک یکی از نابودکننده‌ترین خطرات برای بازار سهام شناخته شده است.
کد خبر : ۲۸۳۸۱۲
نویسنده :
زهرا منصور

به گزارش بورس‌نیوز، دریافت و یا افزایش نرخ سود، همیشه با مقداری مشخصی از ریسک همراه بوده است. طبیعتا شناخت ریسک‌های موجود در بازار و راهکار کاهش آن‌ها، می‌تواند از الزامات سرمایه‌گذاری شمرده شود.

ریسک سیستماتیک از خطرات محتمل و غیرقابل اجتناب در سرمایه گذاری است که برخلاف ریسک‌های موجود در اکوسیستم بازار، از هیجانات و تنش‌های جنگی یا نظامی منطقه‌ای نشأت می‌گیرد و عوامل کلان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را شامل می‌شود.

این ریسک یکی از نابودکننده‌ترین خطرات برای بازار سهام شناخته شده است، چراکه اثرگذاری آن بر یک سهم یا صنعت محدود نشده و تمام بازار را در بر می‌گیرد. از این خطر غیرقابل پیش‌بینی به‌عنوان ریسک بازار و یا ریسک غیرقابل حذف نیز یاد می‌شود.

اصلی‌ترین راهکار جهت کاهش این ریسک، تخصیص دارایی‌هاست. سرمایه‌گذاری در طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها، _برای مثال قرار دادن بخشی از سرمایه در بازار املاک_ از استراتژی‌های مهم برای مواجهه با این خطر است، اما نمی‌توان اثر آن بر عملکرد بازده پرتفوی را نیز نادیده گرفت.

به اعتقاد کارشناسان، در زمان متحمل شدن ریسک سیستماتیک به بازار‌های مالی، سرمایه گذاران سناریوی ریسک گریزی را انتخاب می‌کنند؛ با این حال بازارساز‌ها با تزریق نقدینگی و بسته‌های حمایتی به بازار، می‌توانند از شدت شرایط بحرانی کاسته و بازار را در تعادل نگه دارند.

چندنمونه از ریسک سیستماتیک در بازار‌های مالی:

بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ که با وام‌های رهنی زیرزمینی در ایالات متحده آغاز شد و در سراسر جهان گسترش یافت و منجر به فروپاشی موسسات مالی، رکود اقتصادی و ضرر‌های قابل توجه برای سرمایه‌گذاران گردید؛ افزایش ناگهانی نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ که به افزایش شدید نرخ اوراق قرضه و کاهش قیمت سهام و سایر دارایی‌ها منجر شد؛ شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ که در نتیجه آن شاخص‌های سهام در سراسر جهان به‌شکل چشمگیری سقوط کردند و جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ که سبب افزایش شدید قیمت انرژی، اختلال در زنجیره تأمین جهانی و همچنین عدم اطمینان قابل توجه در بازار‌های مالی شده است.

گفتنی است در مقابل ریسک سیستماتیک، ریسک غیر سیستماتیک قرار دارد که به یک شرکت یا صنعت مربوط و محدود شده و به‌طور خاص بر آن اثر می‌گذارد.

ریسک غیرسیستماتیک از طریق تنوع‌بخشی در پرتفوی سرمایه‌گذاری قادر به کاهش است.

از نمونه‌های این ریسک می‌توان رقابت شدید در یک صنعت، مشکلات مدیریتی در یک شرکت، اختلال در زنجیره تأمین یک شرکت و یا تغییر در قوانین و مقررات مربوط به یک صنعت را نام برد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۰
چهل ساله تو همین ریسک‌ها زنده بودیم تا حالا به بعذ خدا داند .....والسلام
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.