بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
نمی‌توان بازار سرمایه و بازار املاک را در یک ترازو گذاشت
رشد بازار مسکن به دلیل کمبود ریسک در این بازار، طبیعی است و دولت نمی‌تواند در این بازار دست ببرد؛ درنهایت هر سرمایه‌ای که در کشور به دست آمده، به ملک و دارایی تبدیل شده تا از این طریق در امان بماند. با نگاهی به اتفاقاتی که طی چندسال گذشته برای بورس رخ داده، بورس کشور تا مدت‌ها کمر راست نخواهد کرد؛ در این شرایط جلوگیری از سرمایه گذاری در بازار مسکن نه تنها نمی‌تواند سبب ورود پول به بازار سرمایه شود بلکه منجر به خروج سرمایه از کشور خواهد شد.
کد خبر : ۲۸۴۱۴۴
نویسنده :
زهرا منصور

پیمان مولوی، کارشناس اقتصاد در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: بازارمسکن از دسترسی دولت در امان است، در دوره‌های منفی بودن نرخ بهره حقیقی رشد کرده و در زمان مثبت شدن نرخ بهره حقیقی وارد رکود می‌شود. درحالی که بازار سرمایه یک بازار توأم با ریسک و درخصوص سهام شرکت‌ها است.

 

بازار املاک، محل پارک پول در ایران

 

وی بیان کرد: بازار املاک و مستغلات، به دلیل ریسک‌هایی که همیشه وجود دارد، محل پارک پول در ایران است و فعالان اقتصادی درآمد خود از سایر بازار‌ها را در این حوزه مستقر می‌سازند.
مولوی عنوان کرد: باید در نظر داشت که بلوکه شدن سرمایه در بازار مسکن و دود نشدن آن در بازار سرمایه را می‌توان اتفاق مثبتی در نظر گرفت، بازار سرمایه‌ای که هر روز تحت شعاع دست اندازی دولت قرار می‌گیرد و بلوکه شدن سرمایه مردم در بازار مسکن می‌تواند از نابود شدن آن جلوگیری کند.

 

بازار سرمایه به قلک دولت تبدیل شده است

 

کارشناس اقتصاد گفت: بازار سرمایه به قلک دولت تبدیل شده است. دولت آقای روحانی رشد دروغین ۱۰۰ درصدی را برای بازار ایجاد نمود که عواقب آن در ۴ سال گذشته نمود یافته است. در دولت پیشین نیز قیمت گذاری دستوری و سایر مداخلات، ضربه خود را به بازار سرمایه وارد کرد. در حال حاضر نیز برق که اصلی‌ترین مایحتاج صنایع است دچار ناترازی شده و پروژه‌ها به دلیل مشکل برق به تعطیلی‌های چند روزه دچار می‌شوند و با در نظر گرفتن این بحران برای صنایع کشور، نمی‌توان رونق بورس را انتظار داشت.

وی افزود: رشد بازار مسکن به دلیل کمبود ریسک در این بازار، طبیعی است و دولت نمی‌تواند در این بازار دست ببرد؛ درنهایت هر سرمایه‌ای که در کشور به دست آمده، به ملک و دارایی تبدیل شده تا از این طریق در امان بماند.

مولوی اشاره کرد: در سایر کشور‌ها همچون آمریکا، انگلستان، دوبی، چین و امارات نیز بخش عمده‌ای از اقتصاد، مربوط به املاک و مستغلات است. این که بخواهیم یک بازار را بالا برده و بازار دیگری را پایین بیاوریم، ذاتا اشتباه است چراکه بازار‌ها را باید با میزان ریسک موجود در آن‌ها سنجید.

وی ادامه داد: در کشوری که برای قرار وثیقه بانکی، ملک قبول می‌شود، مشخصا هر فعال اقتصادی دست به خرید ملک می‌زند، آن هم زمانی که خرید سهام با مسئله ریسک مواجه است.

کارشناس اقتصاد تصریح کرد: متاسفانه ما در ایران برای بازار‌ها از جمله بورس و بازار املاک ذی نفع داریم، هر بازاری مسیر خود را می‌رود و مردم بر اساس سنجش میزان ریسک تصمیم می‌گیرند که سرمایه خود را در کدام حوزه مستقر سازند.

مولوی مطرح کرد: با نگاهی به اتفاقاتی که طی چندسال گذشته برای بورس رخ داده، بورس کشور تا مدت‌ها کمر راست نخواهد کرد. در این شرایط جلوگیری از سرمایه گذاری در بازار مسکن نه تنها نمی‌تواند سبب ورود پول به بازار سرمایه شود بلکه منجر به خروج سرمایه از کشور خواهد شد.

وی افزود: لازم به ذکر است که املاک و مستغلات بیش از ۱۵ درصد از تولید ناخالص دارایی را به خود اختصاص نمی‌دهد و سایر بخش‌ها شامل صنعت، کشاورزی یا خدمات است. به همین دلیل بازار مسکن نمی‌تواند پیشران رشد اقتصادی کشور شود. اقتصاد کشور مصداق خودرویی است که یکی از چرخ‌های آن بازار مسکن بوده و سه چرخ دیگر آن پنچر است؛ به همین دلیل رونق تجارت املاک اثر چشگیری بر رشد اقتصادی کشور نخواهد گذاشت، همانطور که یک چرخ برای به حرکت درآوردن یک خودرو کافی نخواهد بود.

 

با وجود تحریم‌ها و ساختار اقتصاد ذی نفعانه، اصلاح مسیر اقتصاد تقریبا محال است

 

کارشناس اقتصاد اظهار داشت: اقتصاد ایران با رتبه آزادی ۱۶۰ و ۱۶۵ به این دلیل که ساختاری شدیدا ذی نفعانه پیدا کرده اصلاح پذیر نیست و این مسئله بسیار روشن است، مگر اینکه به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی حرکت کنیم؛ اما درحال حاضر با وجود تحریم‌ها و ساختار اقتصاد ذی نفعانه، اصلاح مسیر اقتصاد تقریبا محال است.

وی بیان کرد: مداخله در بازار مسکن، سبب ایجاد خلل در این بازار و کاهش سرمایه گذاری در این حوزه به صورت سنتی خواهد شد؛ بازار‌ها فاز حرکتی دارند و مداخله در بازار منتج به ایجاد مشکل می‌شود. اگر شرایط بازار‌ها بهبود یابد، مردم توانایی این سنجش را دارند که در کدام بازار ورود کرده و چگونه سرمایه گذاری کنند؛ بهبود روند بازار‌ها نیز توسط عدم مداخله دولت اتفاق خواهد افتاد.

مولوی خاطرنشان کرد: در اقتصادی که تورم در آن وجود دارد، نمی‌توان توسط آزاد سازی زمین، قیمت ملک را کاهش داد. در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل اقتصاد کشور، تورم است و کنترل آن ضروری‌ترین گام موثری‌ست که می‌توان برداشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دولت، پدر معتاد اقتصاد ایران
ضرورت بررسی فرهنگ حکمرانی و سواد اقتصادی جامعه؛

دولت، پدر معتاد اقتصاد ایران

خلاصه وضعیت بازار سرمایه_یکشنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۳
بازتاب شرایط نامساعد بازار سرمایه در نمایشگاه صنعت مالی؛

خلاصه وضعیت بازار سرمایه_یکشنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۳

مگر برای
سوژه هفته: به مناسبت شانزدهمین نمایشگاه بورس : "ده‌ها میلیارد تومان هزینه" بابت بازاری که "یک ریال" هم نمی‌ارزد؛

مگر برای "فضاحت" هم، "نمایشگاه" برپا می‌کنند؟

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.