بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
راهنمایی برای پرداخت عوارض خروج از کشور
هنگامی که بلیط پرواز تهران استانبول یا دیگر پرواز‌های خارجی را می‌خرید، بهتر است به این نکته توجه کنید که قبل از ساعت پرواز خود، عوارض خروج از کشور را بپردازید.
کد خبر : ۲۸۴۲۶۹
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، یکی از مواردی که مسافران هنگام سفر‌های خراجی باید به آن توجه کنند، پرداخت عوارض خروج از کشور است. هنگامی که بلیط پرواز تهران استانبول یا دیگر پرواز‌های خارجی را می‌خرید، بهتر است به این نکته توجه کنید که قبل از ساعت پرواز خود، عوارض خروج از کشور را بپردازید. در این مقاله قصد داریم راهنمایی کاملی برای پرداخت عوارض خروج از کشور ارائه دهیم. شما می‌توانید این مقاله را بخواندی تا راحت و بدون دردسر موارد لازم برای پرداخت عوارض خروج از کشور را انجام دهید. این مطلب را با دوستان و هم‌سفران خود نیز به اشتراک بگذارید تا آن‌ها هم درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند. هنگام سفر‌های خارجی بهتر است با کسانی که به‌تازگی به سفر‌های خارجی رفته‌اند، مشورت کنید.

مالیات خروج از کشور چیست؟

مالیات خروج از کشور هزینه‌ای است که یک کشور هنگام خروج دریافت می‌کند. «مالیات خروج» را با نام «مالیات فرودگاهی» نیز در برخی کشور‌ها می‌شناسند. در ایران این هزینه مالیات خروج از کشور نام دارد و شما باید قبل از سفر‌های خراجی مانند پرواز تهران استانبول این هزینه را بپردازید. بسیاری از کشور‌ها تنها زمانی مالیات خروج را دریافت می‌کنند که شخص با هواپیما از کشور خارج شود. درواقع این مبلغ مالیاتی است که مسافران برای استفاده از فرودگاه باید بپردازند. مالیات خروج به دلایل مختلف دریافت می‌شود، اما اغلب شامل هزینه‌ای برای نگهداری فرودگاه است.

راهنمایی برای پرداخت عوارض خروج از کشور

مالیات خروج از کشور ایران

طبق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، کلیه اتباع ایرانی که از ایران خارج می‌شوند، باید قبل از بررسی پلیس، وجهی را به‌عنوان مالیات خروج به حساب دولت واریز کنند. به همین منظور دستگاه‌های خودپرداز در همه قسمت‌های پایانه مسافربری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) جهت رفاه حال مسافران در دسترس قرار داده شده‌اند. همچنین کارکنان بانک ملی مستقر در سالن پذیرش و ورودی فرودگاه ترمینال مسافربری در همه ساعت‌های شبانه‌روز آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند. شما می‌توانید هزینه عوارض را در این باج‌ها به‌صورت نقدی بپردازید. علاوه بر این، امکان پرداخت هزینه قبل از حضور در فرودگاه، از طریق شعب بانک ملی در سراسر ایران یا پرداخت به‌صورت آنلاین برای مسافران میسر شده است.

هنگام مراجعه به پلیس گذرنامه خود را فراموش نکنید و فیش پرداخت عوارض خروج از کشور خود را داشته باشید. اگر این هزینه را به‌صورت آنلاین واریز کرده‌اید، باید برگه تراکنشی را ارائه بدهید که نشان می‌دهد مبلغ پرداخت شده است. در قسمت‌های بعد درباره میزان مبلغ عوارض خروج از کشور و نحوه پرداخت آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

مبلغ عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲ برای سفر عادی اول ۴۰۰ هزار تومان و برای سفر‌های عادی دوم و سوم، به ترتیب مبلغ‌های ۶۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این هزینه برای سفر‌های اول، دوم و سوم حج تمتع و عمره هم به ترتیب ۱۳۲، ۱۹۸ و ۲۶۴ هزار تومان برآورد می‌شود. مبلغ عوارض خروج از کشور برای انواع سفر‌ها مانند پرواز تهران استانبول نسبت به سال قبل تغییر نکرده است. مبلغ عوارض خروج از کشور برای سفر‌های زمینی، هوایی و دریایی در ایران فرقی ندارد. عواملی مانند تعداد دفعاتی که شما سفر خارجی می‌روید و نوع سفر هستند که مقدار مبلغ عوارض خروج از کشور را تعیین می‌کنند. منظور از نوع سفر، هدف سفر شما است که می‌تواند زیارتی، تفریحی یا کاری باشد.

مبلغ عوارض خروج از کشور برای همه گروه‌های سنی یکسان است و این عدد برای نوزادان و کودکان هم باید واریز شود. شما امکان استفاده از روش‌های مختلفی را برای پرداخت عوارض خروج از کشور دارید که در قسمت‌های قبل نام بردیم و در قسمت بعدی هم بررسی می‌شوند.

راهنمایی برای پرداخت عوارض خروج از کشور

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

به‌صورت خلاصه پرداخت عوارض خروج از کشور از راه‌های زیر مسیر است:

پرداخت حضوری عوارض خروج از کشور در شعب بانک ملی ایران: یکی از روش‌های پرداخت عوارض مراجعه حضوری به بانک است. توصیه می‌شود باتوجه‌به توسعه موارد پرداخت آنلاین تا حد ممکن از این راه استفاده نکنید.

پرداخت عوارض خروج از کشور با استفاده از سامانه پرداخت الکترونیک سداد: این مورد با همکاری بانک ملی ایران و سازمان امور مالیاتی طراحی شده است. شما می‌توانید از این سامانه به‌راحتی عوارض خروج از کشور خود را بپردازید.

پرداخت عوارض خروج از کشور با کارت‌خوان پرداخت الکترونیک سداد: اتصال دستگاه‌های کارت‌خوان این روش را هم برای مسافران آماده کرده است.

پرداخت عوارض با استفاده از سامانه سازمان امور مالیاتی: این روش هم یکی از روش‌های آسان و سریع برای پرداخت عوارض خروج از کشور است.

پرداخت عوارض خروج از کشور با نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌ها مانند پیام‌رسان بله ایوا و...: هنگام استفاده از این روش برای پرداخت عوارض خروج از کشور حتما از اپلیکیشن‌های معتبر استفاده کنید و رسید خود را ذخیره کنید.

پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه با دستگاه خودپرداز: در متن ابتدای مقاله درباره این مورد توضیح دادیم.

همان‌طور که می‌بینید راه‌های متفاوتی برای پرداخت عوارض خروج از کشور مهیا شده است. شما به‌راحتی این امکان را دارید که عوارض را بپردازید و مراحل بعدی سفر خود را دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.