بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
افزایش فشار‌های دیپلماتیک آمریکا برای توافق آتش‌بس در غزه؛

لحظه سرنوشت‌ساز در مذاکرات آتش‌بس غزه/ آیا این یک فرصت نهایی است؟

لحظه سرنوشت‌ساز در مذاکرات آتش‌بس غزه/ آیا این یک فرصت نهایی است؟
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، مذاکرات جاری برای آتش‌بس در غزه را "احتمالاً بهترین و شاید آخرین فرصت" توصیف کرد و خواستار پایان دادن به خشونت‌ها و بازگرداندن گروگان‌ها شد. این مذاکرات قرار است این هفته در قاهره ادامه یابد.
کد خبر : ۲۸۴۴۲۴
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از رویترز؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز اعلام کرد که تلاش دیپلماتیک جدید واشنگتن برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه، «احتمالاً بهترین و شاید آخرین فرصت» برای رسیدن به این هدف است و از تمامی طرف‌ها خواست که این توافق را به سرانجام برسانند.
گفتگو‌های فشرده‌ای که برای ماه‌ها به منظور آتش‌بس در جریان بوده است، قرار است این هفته در قاهره ادامه یابد. این مذاکرات پس از یک جلسه دو روزه در دوحه که هفته گذشته برگزار شد، دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید: قمار زلنسکی

بلینکن فشار‌های دیپلماتیک آمریکا را افزایش خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که مذاکره‌کنندگان این هفته به یک توافق نهایی برسند. این تلاش‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا پیشنهاداتی برای کاهش اختلافات میان طرف‌های درگیر ارائه کرده و کشور‌های میانجی امیدوارند این پیشنهادات بتواند این شکاف‌ها را پر کند.
بلینکن در گفتگو با خبرنگاران، پیش از دیدار با رئیس‌جمهور اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، این لحظه را «تعیین‌کننده» خواند و گفت: «این شاید بهترین و شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه، دستیابی به آتش‌بس و قرار دادن همه در مسیری بهتر برای صلح و امنیت پایدار باشد.»
وی افزود: «من به دستور رئیس‌جمهور بایدن اینجا هستم تا تلاش‌های دیپلماتیک فشرده‌ای را برای دستیابی به این توافق نهایی و اجرایی شدن آن انجام دهم... وقت آن است که همه به توافق بله بگویند و به دنبال بهانه‌ای برای نه گفتن نباشند.»

بیشتر بخوانید:اقتصاد فرصت‌محور، چشم انداز کاملا هریس

کشور‌های میانجی، یعنی قطر، آمریکا و مصر، تاکنون نتوانسته‌اند در ماه‌ها مذاکراتی که به صورت مداوم ادامه داشته است، اختلافات را به اندازه کافی کاهش دهند تا به توافقی دست یابند. در همین حال، خشونت‌ها در غزه نیز بدون توقف ادامه داشته است.

لحظه سرنوشت‌ساز در مذاکرات آتش‌بس غز/ آیا فرصت نهایی است؟


چند ساعت پس از ورود بلینکن، حماس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را مسئول «ناکامی تلاش‌های میانجی‌گران» دانست و اعلام کرد که این اقدامات، توافق را به تعویق انداخته و گروگان‌های اسرائیلی در غزه را در معرض همان خشونتی قرار داده است که فلسطینیان با آن مواجه‌اند.
با توجه به نگرانی‌ها از افزایش تنش در منطقه، فوریت برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس افزایش یافته است. ایران نیز پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران در ۳۱ ژوئیه، تهدید به تلافی علیه اسرائیل کرده است.

بلینکن: شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها و برقراری صلح

بلینکن همچنین بار دیگر به آمریکا هشدار داد که از هرگونه تشدید بیشتر تنش‌ها خودداری کند و افزود: «همچنین وقت آن رسیده که اطمینان حاصل کنیم هیچ کس اقداماتی انجام ندهد که این روند را منحرف کند، بنابراین ما در حال تلاشیم که مطمئن شویم هیچ تشدیدی رخ ندهد و هیچ تحریکاتی صورت نگیرد.»
جنگ در ۷ اکتبر آغاز شد، زمانی که نیرو‌های حماس به اسرائیل حمله کرده و حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفتند. پس از آن، حملات نظامی اسرائیل به غزه منجر به کشته شدن بیش از ۴۰،۰۰۰ فلسطینی، عمدتاً غیرنظامیان، شده و بخش زیادی از غزه را به ویرانی کشانده است.

 

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اقتصاد فرصت‌محور، چشم انداز کاملا هریس
دیدگاه اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده چیست؟

اقتصاد فرصت‌محور، چشم انداز کاملا هریس

قمار زلنسکی
موفقیت در حمله غافلگیرانه به روسیه؛

قمار زلنسکی

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.