بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
احتمال کاهش قیمت نفت با افزایش تولید اوپک پلاس
هشت عضو اوپک پلاس قرار است تولیدشان را در اکتبر، به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا کاهش اضافی ۲.۲ میلیون بشکه در روز را به تدریج حذف کنند، اما باقی محدودیت عرضه این گروه تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت.
کد خبر : ۲۸۴۹۲۷
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، هشت عضو اوپک پلاس قرار است تولیدشان را در اکتبر، به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا کاهش اضافی ۲.۲ میلیون بشکه در روز را به تدریج حذف کنند، اما باقی محدودیت عرضه این گروه تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت. با این حال، منابع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: این گروه مذاکرات برای به تاخیر انداختن حذف کاهش عرضه اضافی را پس از ریزش قیمت نفت در روز‌های اخیر و سقوط آن به کف ۹ ماهه، آغاز کرده است.

قیمت نفت در پی انتشار این خبر، روند کاهشی خود را معکوس کرد و نفت برنت در معاملات پنج شنبه، با ۱۵ سنت افزایش، ۷۲ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه معامله شد.

نفت روز سه شنبه، به پایینترین قیمت از پایان سال ۲۰۲۳ سقوط کرد و نفت برنت به زیر ۷۴ دلار و وست تگزاس اینترمدیت به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه رسید. کاهش قیمت، تحت تاثیر این گمانه زنی‌ها روی داد که اوپک پلاس در اکتبر، طبق برنامه ریزی قبلی، ۱۸۰ هزار بشکه در روز به تولید خود خواهد افزود.

نگرانی‌ها نسبت به رکود تقاضا برای نفت در چین و کندی اقتصاد‌های آمریکا و اروپا و امیدواری‌ها به ازسرگیری تولید نفت لیبی هم از دیگر محرک‌های کاهش قیمت نفت در روز‌های اخیر بوده اند.

پس از اینکه قیمت نفت در روز سه شنبه، حدود پنج درصد ریزش کرد، روز چهارشنبه گزارش‌هایی منتشر شد که اوپک پلاس اکنون در حال بازنگری در حذف تدریجی محدودیت عرضه اضافی از اکتبر است. نمایندگان اوپک پلاس به بلومبرگ گفتند: این گروه سرگرم گفتگو درباره به تاخیر انداختن افزایش تولید است.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: پیشنهاد‌هایی برای به تاخیر انداختن افزایش تولید، مطرح شده است و منبع دیگری گفت: در مقطع فعلی، احتمال بالایی وجود دارد که افزایش تولید به تاخیر بیفتد.

اکثر تولیدکنندگان اوپک پلاس به قیمت بالای ۸۰ دلار در هر بشکه نفت نیاز دارند تا بودجه‌های خود را متعادل نگه دارند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، استراتژیست‌های کالای شرکت آی ان جی در یادداشتی نوشتند: فشار بیشتری که روی قیمت نفت مشاهده می‌کنیم، احتمالا اوپک پلاس را وادار می‌کند برنامه‌های خود برای بازگرداندن عرضه محدود شده به بازار را لغو کند.

بانک سیتی هشدار داد اگر اوپک پلاس، تولید خود را به میزان بیشتری کاهش ندهد، میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۵ ممکن است به ۶۰ دلار کاهش یابد.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.