بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
توقف شاخص‌های کلیدی اقتصادی؛

آلمان در تلاش برای نجات رشد اقتصادی

آلمان در تلاش برای نجات رشد اقتصادی
 در کشوری که زمانی به‌خاطر وقت‌شناسی و قابل‌اتکا بودن معروف بود، حتی آمارگیر‌های سخت‌کوش آن نیز به بخشی از برداشت عمومی تبدیل شده‌اند که «دیگر هیچ چیز کار نمی‌کند»، زیرا آلمانی‌ها از قطار‌های تأخیر‌دار، جاده‌ها و پل‌های فرسوده و کمبود شدید نیروی کار گله دارند.
کد خبر : ۲۸۵۴۶۲
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از فاینشال تایمز؛ اداره آمار آلمان برخی از مهم‌ترین شاخص‌های خود را پس از مشکل در به‌روزرسانی داده‌ها متوقف کرده است، که در نتیجه آن، شهروندان و اقتصاددانان در حالی که کشور در تلاش برای تقویت رشد اقتصادی است، از اطلاعات حیاتی محروم شده‌اند.

 در کشوری که زمانی به‌خاطر وقت‌شناسی و قابل‌اتکا بودن معروف بود، حتی آمارگیر‌های سخت‌کوش آن نیز به بخشی از برداشت عمومی تبدیل شده‌اند که «دیگر هیچ چیز کار نمی‌کند»، زیرا آلمانی‌ها از قطار‌های تأخیر‌دار، جاده‌ها و پل‌های فرسوده و کمبود شدید نیروی کار گله دارند.


 یورگ کرامر، اقتصاددان ارشد بانک کومرتس‌بانک، اظهار داشت: «قبلاً در زندگی برخی جنبه‌ها وجود داشت که می‌توانستید به آن‌ها اعتماد کنید، و یکی از آن‌ها انتشار به‌موقع آمار‌های رسمی بود، اما دیگر این‌طور نیست». او افزود که داده‌های تعلیق‌شده مورد توجه سیاست‌گذاران پولی و سرمایه‌گذاران نیز قرار داشت.

بیشتر بخوانید: چالش‌های سیاسی و اقتصادی ادغام یونی‌کردیت و کومرتس‌بانک

از ماه می، اداره آمار فدرال (Destatis) داده‌های سری زمانی مربوط به فروش خرده‌فروشی و عمده‌فروشی و همچنین درآمد بخش خدمات، هتلداری، نمایندگی‌های خودرو و تعمیرگاه‌ها را به‌روزرسانی نکرده است. این شاخص‌ها که به‌صورت ماهانه منتشر و برای تغییرات فصلی تعدیل می‌شوند، بخش کلیدی از تولید ناخالص داخلی (GDP) هستند و برای ارزیابی تقاضای مصرف‌کننده در بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا اهمیت حیاتی دارند. مصرف خصوصی در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۲.۷ درصد از تولید آلمان را به خود اختصاص داده بود.

فروش خرده‌فروشی ۲۸ درصد از مصرف خصوصی را تشکیل می‌داد، اما نسبت به سال گذشته ۳.۴ درصد کاهش یافته بود. کل تولید ناخالص داخلی در سال گذشته ۰.۳ درصد کاهش یافته بود، طبق اعلام Destatis. این نهاد مستقر در ویسبادن که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شده است، اعلام کرد که این اختلالات ناشی از مشکلات IT و تغییرات روش‌شناختی پیچیده در آمار‌های تجاری اتحادیه اروپا برای بهبود دقت بوده است. Destatis از زمان دستورالعمل اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ بر روی این پروژه کار کرده و مهلت اجرای این تغییرات تا دسامبر تعیین شده است. اما مجموعه‌ای از مشکلات فنی، نقص‌های داده و تأخیر‌های IT باعث شده است که Destatis نتواند به مدت چهار ماه داده‌های مربوط به فروش خرده‌فروشی و سایر خدمات را منتشر کند.

اقتصاددانان آلمان در تاریکی

یکی از پیچیدگی‌های کلیدی این است که درآمد شرکت‌هایی که در هر دو بخش خدمات و تولید فعالیت می‌کنند، اکنون به‌طور متفاوت برای هر بخش گزارش خواهد شد. در گذشته، همه درآمد‌ها به‌عنوان خدمات یا تولید در نظر گرفته می‌شدند، بسته به اینکه کدام واحد بزرگ‌تر بود. Destatis به فایننشال تایمز اعلام کرد: «این تغییر منجر به بهبود قابل‌توجهی در گزارش‌دهی داده‌های اقتصادی خواهد شد»، و افزود که از ماه مه، این تغییرات پیچیده و مشکلات داده‌ای مانع از انتشار گزارش‌ها با استفاده از رویکرد قدیمی شده است. رابین وینکلر، اقتصاددان ارشد دویچه بانک، گفت: «ما ماه‌ها است که کورکورانه عمل می‌کنیم و درک خوبی از آنچه در بخش خدمات می‌گذرد نداریم».

کریستین شولتز، اقتصاددان منطقه یورو در سیتی‌بانک، اظهار داشت: «عملاً هیچ داده سخت و به‌موقعی از مصرف خصوصی در آلمان نداریم». نظرسنجی‌های مصرف‌کنندگان به‌عنوان شاخص‌های قابل‌اعتماد کمتری دیده می‌شوند، و ارقام مصرف در داده‌های سه‌ماهه تولید ناخالص داخلی با تأخیر دو ماهه همراه است. اقتصاددانان ناراضی شکایت‌های خود را در گفتگو‌های غیررسمی با دولت مطرح کرده‌اند، اما نظارت بر Destatis در چندین وزارتخانه پراکنده است. به‌عنوان مثال، وزارت کشور مسئول نظارت اداری این نهاد است که در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۶ درصدی بودجه به ۲۸۰ میلیون یورو مواجه شد، در حالی که وزارت امور اقتصادی مسئول گزارش‌دهی داده‌های اقتصادی Destatis است.

بیشتر بخوانید: آغاز یک تغییر بزرگ؟

آمارهای مسدود شده؛ چالش‌های جدید در اقتصاد آلمان

عدم وجود داده‌های فروش خرده‌فروشی همچنین محاسبه تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه دوم را برای Destatis پیچیده کرد، و این سازمان مجبور شد برای برآورد مصرف خصوصی، از داده‌های مالیات فروش گروه‌های خرده‌فروشی به‌جای داده‌های فروش استفاده کند. Destatis اعلام کرد که مصرف خصوصی در مقایسه با سه‌ماهه قبلی ۰.۲ درصد کاهش یافته است، دو برابر بیشتر از کاهش ۰.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی در همان دوره. محاسبات داخلی Destatis بر اساس داده‌های مقدماتی فروش خرده‌فروشی برای سه‌ماهه دوم نشان می‌دهد که احتمالاً نیاز به بازنگری عمده در تولید ناخالص داخلی وجود ندارد. این سازمان اعلام کرد: «ما فکر نمی‌کنیم کیفیت داده‌های تولید ناخالص داخلی آسیب دیده باشد».

از اواخر اوت، Destatis شروع به راه‌اندازی مجدد سری‌های مختلف داده‌ها با استفاده از روش‌شناسی جدید کرده است، اما تا کنون فقط داده‌های خام مربوط به فروش خرده‌فروشی در ماه‌های مه و ژوئن منتشر شده است. اعداد تعدیل‌شده فصلی، که برای مقایسه معنادار روند‌ها لازم است، هنوز در دسترس نیستند. گرگ فوزسی، رئیس تحقیقات اقتصادی منطقه یورو در JPMorgan Chase، گفت که این اختلالات «کمکی به درک تقاضای مصرف‌کننده نمی‌کنند». او همچنین به این نکته اشاره کرد که داده‌های فروش خرده‌فروشی همیشه در معرض بازبینی‌های بزرگ بوده است.

«این همواره چالشی برای تفسیر بوده است». به گفته افراد آشنا با برنامه‌های Destatis، این سازمان قصد دارد تا پایان سپتامبر یا اوایل ماه آینده گزارش‌دهی عادی خود را از سر بگیرد. این نهاد اعلام کرد که شکایات کاربران قابل درک است، اما «هر کاری که در توان داریم انجام می‌دهیم تا در اسرع وقت به چرخه گزارش‌دهی استاندارد خود بازگردیم».

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.