بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
شرکت‌های صادرات محور از افزایش نرخ ارز سود می‌برند؛

بازگشت عقلانیت در رفتار‌های اقتصادی

بازگشت عقلانیت در رفتار‌های اقتصادی
با توجه به نوسانات ارز و افزایش نرخ ارز به ۵۹ هزار و ۷۵۰ تومان، سرمایه‌گذاری در سهام صادرات‌محور می‌تواند منطقی باشد. دلیل این موضوع این است که شرکت‌های صادرات‌محور از افزایش نرخ ارز سود می‌برند، زیرا درآمد آن‌ها به ارز محاسبه می‌شود و هزینه‌هایشان به ریال است. 
کد خبر : ۲۸۵۵۲۳
نویسنده :
امیرحسین کریمی

بورس نیوز:

احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با جابه‌جایی افراد و تیم اقتصادی دولت جدید این‌چنین گفت: البته اتفاقات بین اسرائیل و حزب الله و انتخابات امریکا بسیار تاثیر گذار در رفتار ایران خواهند شد، ولی به هر صورت دولت جدید اطمینان خاطر بیشتری برای مردم در رفتار معقولانه‌تر در سیاست خارجه ایجاد کرده است؛ بنابراین حداقل از نظر کلی ریسک‌های سیاسی بازار به دولت جدید اندکی کمتر شده است. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر به نظر من دکتر همتی بهتر از دکتر خاندوزی، دکتر میدری بهتر از آقای عبدالمالکی و دکتر عبده تبریزی بهتر از آقای یاسر جبراییلی و آقای صیدی بسیار بهتر از آقای عشقی هستند. پس می‌توان گفت انتظار اتفاقات بهتر و معقولانه‌تری در حوزه مسایل اقتصادی در دولت جدید را دارم. جمیع این موضوعات به معنی کاهش نسبی ریسک سیستماتیک بازار است.

اولین مؤلفه مؤثر نیز به نظر بنده ارزان بودن بازار سرمایه ایران است. بازگشت عقلانیت در رفتار‌های اقتصادی و کاهش دخالت‌های دولت به خودی خود باعث می‌شود بازار راه خود را پیدا کرده و به سمت ارزش ذاتی خود حرکت کند. ارزش بازار کمتر از ۱۰ هزار همت بی معنا است که هم اکنون این عدد زیر ۷ هزار همت است. 

نزولی شدن روند حرکت نرخ بهره بدون ریسک که از نرخ‌های اخیر اوراق خزانه دولتی این جهت مشخص شده نیز قطعا بسیار تاثیر گذار خواهد بود. کاهش نرخ بهره سمت تقاضای تمامی بازار‌های ریسک دار را تقویت خواهد کرد. 

این کارشناس بازار در رابطه با روند بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری و ریسک‌های سیستماتیکی که در بازار وجود دارد این‌گونه گفت: با توجه به ریسک‌های سیستماتیک متعددی که هر ماه پشت سر گذاشته شده است، پیش‌بینی بازار در نیمه دوم سال نیازمند توجه به چند عامل کلیدی است:

۱. کاهش ریسک‌های موجود: رفع یا کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی مانند نوسانات نرخ ارز، تحریم‌ها، و سیاست‌های داخلی، می‌تواند تأثیر مثبتی بر بازار داشته باشد. به نظر این اتفاق در حال افتادن است.

۲. بحث کاهش نرخ بهره: کاهش نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی می‌تواند نقدینگی بیشتری را به بازار سرمایه هدایت کند و باعث افزایش تقاضا برای سهام شود. این اتفاق نیز درحال انجام است.

۳. افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران: افزایش شفافیت اطلاعاتی، بهبود وضعیت اقتصادی کلان و کاهش نااطمینانی‌ها می‌تواند به جلب اعتماد سرمایه‌گذاران کمک کند. این موضوع نیز قطعا بهتر از دوره قبل خواهد شد.

مدنی در خصوص تأثیرگذاری کاهش یا افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی بر بازار سرمایه عنوان کرد: نرخ بهره به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازار بورس تأثیر می‌گذارد. کاهش نرخ بهره باعث می‌شود که هزینه تامین مالی شرکت‌ها کاهش یابد و سودآوری آن‌ها افزایش یابد که به نفع بازار سهام است. 

صنایعی که بیشتر از تغییرات نرخ بهره تأثیر می‌پذیرند شامل:

- بانک‌ها و مؤسسات مالی: به دلیل تأثیر مستقیم نرخ بهره بر درآمد و هزینه‌های آن‌ها.

- صنایع وابسته به تأمین مالی (مانند خودروسازی و ساخت و ساز): کاهش نرخ بهره می‌تواند به افزایش فروش و سودآوری این صنایع کمک کند.

- صنایع با بدهی بالا: کاهش نرخ بهره می‌تواند هزینه‌های مالی این شرکت‌ها را کاهش داده و سود آن‌ها را بهبود بخشد.

احسان مدنی در پاسخ به این موضوع که با توجه به نوسانات ارز در یک ماه اخیر سرمایه‌گذاری در سهام صادرات تا چه حد می‌تواند منطقی باشد، بیان کرد: با توجه به نوسانات ارز و افزایش نرخ ارز به ۵۹ هزار و ۷۵۰ تومان، سرمایه‌گذاری در سهام صادرات‌محور می‌تواند منطقی باشد. دلیل این موضوع این است که شرکت‌های صادرات‌محور از افزایش نرخ ارز سود می‌برند، زیرا درآمد آن‌ها به ارز محاسبه می‌شود و هزینه‌هایشان به ریال است. 

وی ادامه داد: با این حال، ریسک‌های مرتبط با نرخ ارز و سیاست‌های ارزی نیز باید در نظر گرفته شوند. برای تصمیم‌گیری بهتر، بررسی وضعیت سودآوری شرکت‌ها، سیاست‌های ارزی و وضعیت جهانی بازار‌های هدف این شرکت‌ها ضروری است. نرخ‌های بهره اعلامی فدرال رزرو نیز کاهشی شده است که می‌تواند سیگنال افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها باشد و شاید اتفاقات مشابه سال ۹۶ و ۹۷ را شاهد باشیم که رشد قیمت‌های جهانی شرکت‌های صادرات محور ما را سود ده کرد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فشار بر سرمایه‌گذاران، با ریسک‌های خارج از اختیار آن‌ها
بازار سرمایه به هیچ وچ وجه بهینه مدیریت نمی‌شود؛

فشار بر سرمایه‌گذاران، با ریسک‌های خارج از اختیار آن‌ها

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.