بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
در شرایط فعلی بازار سرمایه چه اقدامی منطقی‌تر است؟

بهترین تصمیم برای سرمایه گذاران در زمان مواجهه با ریسک سیستماتیک

بهترین تصمیم برای سرمایه گذاران در زمان مواجهه با ریسک سیستماتیک
در مواجهه با ریسک سیستماتیک، هر سرمایه گذاری باید بر اساس ریزپروفایل خود تصمیم بگیرد. اگر سرمایه گذار ریسک جنگ واقعی را جدی نمی‌بیند منطقی است که هیچ اقدامی انجام ندهد؛ اما اگر فردی این دیدگاه را دارد که قرار است این تنش‌ها منجر به بروز حوادث جدی‌تر شوند، در آن صورت خروج پول از بازار و تبدیل آن به دارایی‌های فیزیکی همچون طلا و دلار منطقی‌ترین اقدام است؛ اما در حال حاضر شرایط به این شکل نیست و بر اساس این دیدگاه، بهترین اقدام، عدم هرگونه اقدامی است.
کد خبر : ۲۸۵۶۳۱
نویسنده :
زهرا منصور

محمود یاسینی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری سرمایه گذاری ملی، درباره تصمیم به محدود کردن دامنه نوسان به مثبت و منفی یک درصد، در گفتگو با بورس‌نیوز اظهار داشت: هر تصمیمی که اتخاذ شود عده‌ای موافق و مخالف را به دنبال خواهد داشت و نمی‌توان یک نسخه کلی و نهایی را به عنوان بهترین تصمیم در نظر گرفت؛ اما محدود کردن دامنه نوسان تا این اندازه که بار‌ها و بار‌ها نیز تکرار شده، شیوه صحیحی نیست و به نوعی همان قیمت گذاری دستوری شناخته می‌شود که همه فعالان بازار سرمایه و سازمان بورس از آن شکایت دارند. بهره گیری از ابزار حجم مبنا برای کنترل قیمت پایانی، نسبت به محدود کردن دامنه نوسان در ارجحیت است.

وی افزود: اگر قرار باشد این ریسک‌ها ادامه یابند، هرچقدر هم که دامنه نوسان محدود شود نمی‌تواند ریسکی را از سر بازار حذف کند. تا زمانی که ریسک‌ها باقی باشند، رفتار بازیگران به همین منوال خواهد بود و تنها خاصیت این موضوع دیرتر اصلاح شدن عدد شاخص است.

یاسینی ضمن مخالفت با هرنوع دست بردن در مکانیزم بازار افزود: دست بردن در مکانیزم بازار کمکی به مبحث اصلی بازار نخواهد کرد؛ زیرا موضوعی که سبب می‌گردد سهم مثبت یا منفی شود (به غیر از مباحث بنیادین سودسازی) ریسک‌های حال حاضر در بازار سرمایه است و عامل این ریسک‌ها باید حذف گردند، در غیر این صورت تغییر دامنه نوسان کمکی به این موضوع نخواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: طی چند سال گذشته چندین بار مواردی از این دست را تجربه کرده‌ایم که حادثه‌ای به شکل مقطعی اتفاق افتاده و در نهایت سایه آن از سر بازار حذف شده است. در مواجهه با ریسک سیستماتیک، هر سرمایه گذاری باید بر اساس ریزپروفایل خود تصمیم بگیرد. اگر فردی سهم بنیادی‌ EPS محور دارد، در این شرایط بهترین تصمیم عدم هرگونه اقدامی است. اگر سرمایه گذار ریسک جنگ واقعی را جدی نمی‌بیند، منطقی است که هیچ اقدامی انجام ندهد.

وی ادامه داد: اگر فردی این دیدگاه را دارد که قرار است این تنش‌ها منجر به بروز حوادث جدی‌تر شوند، در آن صورت خروج پول از بازار و تبدیل آن به دارایی‌های فیزیکی همچون طلا و دلار منطقی‌ترین اقدام است؛ اما در حال حاضر شرایط به این شکل نیست و بر اساس این دیدگاه، بهترین اقدام، عدم هرگونه اقدامی است.

یاسینی بیان کرد: در حال حاضر ابهام درخصوص شرایط پیش روی بازار سرمایه بسیار است و با توجه به گذشت کمتر از یک روز از اتفاقات منطقه نمی‌توان تبعات آن را شناسایی کرد. باید دید تبعات این اتفاقات به چه صورتی خواهد بود و دامنه این رخداد‌ها تا چه مسیری پیش خواهد رفت؛ اما اگر شرایط فعلی را به واکنش‌ها در شرایط مشابه گذشته تعمیم دهیم و به طور مثال به ترور اسماعیل هنیه استناد کنیم، به نظر می‌رسد پس از گذشت چند روز، بازار سرمایه این ریسک را در خود حل خواهد کرد و منفی‌های محتمل در دو روز آینده را مجددا پس خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سهامداران در انتظار هفته منفی؟
پیش‌بینی روند معاملات بازار سرمایه در هفته جاری؛

سهامداران در انتظار هفته منفی؟

دامنه نوسان بورس و فرابورس محدود شد
پیرو برگزاری جلسه هیئت مدیره سازمان بورس؛

دامنه نوسان بورس و فرابورس محدود شد

خلاصه وضعیت بازار سرمایه_ شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۳
بهبود تصمیم‌گیری درباره بازار سرمایه نسبت به سایر ریسک‌های سال جاری؛

خلاصه وضعیت بازار سرمایه_ شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۳

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.