بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
سهامداران
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس در روز جاری برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۵۶۸۷
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس در روز جاری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مهدی فرزانه، مدیرعامل مبین انرژی خلیج فارس در این مجمع اظهار کرد: سال ۱۴۰۲، شرکت مبین سال خوبی را پشت سر گذاشت. پروژه‌ها را به سرانجام رساندیم. در زمینه کسب افتخارات نیز افتخارات خوبی را کسب کردیم. 

وی افزود: وظیفه شرکت مبین انرژی تامین یوتیلیتی و سرویس‌های جانبی شرکت‌های پتروشیمی فاز یک منطقه عسلویه است. روند تاسیس شرکت از سال ۱۳۷۷ تاسیس شده و در سال ۱۳۸۴ از فاز یک و در سال ۱۳۸۷ فاز دو بهره برداری شده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت نیز در سال ۱۴۰۲ انجام شده که به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نقش شرکت در صنعت پتروشیمی شرکت

فرزانه ادامه داد: حدود ۳۱ درصد از شرکت‌های پتروشیمی را به طور مستقیم پشتیانی کردیم. براساس آمار منتشره در کدال حدود ۳۵ درصد از صادرات کشور مربوط به شرکت‌های پتروشیمی است که شرکت مبین تامین یوتیلیتی آن‌ها را به صورت مستقیم به عهده دارد.

مشتریان شرکت مبین انرژی خلیج فارس

بزرگترین مشتری ما شرکت پتروشیمی زاگرس است که ۲۰ درصد و پس از آن پتروشیمی جم ۱۸ درصد، پتروشیمی پردیس ۱۴، پتروشیمی پارس ۱۳، پتروشیمی نوری ۱۳ و آریاساسول ۱۱ درصد از فروش ما را به خود اختصاص داده اند. 

مدیرعامل مبین انرژی خلیج فارس بیان کرد: در سال ۹۷، ۱۶۷، سال ۹۸، ۲۰۴، سال ۹۹، ۱۹۷، سال ۱۴۰۰، ۶۷۸، سال ۱۴۰۱، ۴۳۰ و امسال ۱۸۹ تومان EPS شرکت بوده است. از نظر تولید نیز در سال گذشته سال خوبی را پشت سر گذاشتیم.

وی توضیح داد: در قسمت برق، بخار، نیتروژن، آب شیرین، و ... بیش از برنامه مصوب، تولید را محقق کردیم. تنها در قسمت اکسیژن و هوای سرویس کمتر از برنامه تولید کردیم که آن نیز به دلیل قطع برق در زمستان بوده است. 

دستاورد‌های مهم تولید در سال ۱۴۰۲:

فرزانه خاطرنشان کرد: شرکت مبین انرژی خلیج فارس در تولید محصول نیتروژن ۱۱ درصد، برق ۲ درصد، آب شیرین ۹ درصد، هوای ابزار دقیق ۲ درصد، بیش از برنامه مصوب تولید کرده است. در سال ۱۴۰۲، تولید هوای سرویس و آب شیرین رکورد ۱۲ ساله تولید محصول را شکسته است. 
مدیرعامل "مبین" با اشاره به فروش شرکت گفت: فروش محصولات بخار ۵ درصد، هوای سرویس ۲ درصد، هوای ابزار دقیق ۲ درصد بیش از برنامه فروش بوده است. روند کاهشی عدم توقف تولید را در سال گذشته به بهترین وجه داشتیم. توقف ناخواسته تولید نداشتیم و پایداری تولید به ۱۰۰ درصد رسیده است. توقف ۷۵ روزه تولید واحد‌های متانولی، اوره و آمونیاک را نیز در زمستان سال گذشته داشتیم. با همه این شرایط ما ۹۶ درصد از برنامه فروش مصوب را محقق کردیم.

فرزانه توضیح داد: در بخش گزارش‌های مالی و فروش ۴۸ هزار میلیارد تومان، سود ۱۱.۵ همت، تامین مالی پروژه آپادانا ۴.۱ همت بوده است. همچنین، اجرای معافیت مالی ۲ همت نیز در کاهش هزینه‌ها موثر بوده است. ما سود سهامدار عمده را نتوانستیم به طور کامل پرداخت کنیم، اما سود سهامداران حقیقی، حقوقی و سبدگردان‌ها را در سال گذشته به طور کامل پرداخت کردیم.

سهامداران

وی افزود: مهمترین دستاورد‌های مالی شرکت مبین انرژی خلیج فارس در سال ۱۴۰۲، یکی استفاده از ظرفیت ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم است. شرکت مبین انرژی جزو محدود شرکت‌هایی است که از این معافیت استفاده می‌کند. در سال ۱۴۰۰، ۲۴۰۰ میلیارد تومان، ۱۴۰۱، ۱۶۰۰ میلیارد تومان و ۱۴۰۲، ۲۰۰۰ میلیارد تومان در مجموع ۶۲۰۰ میلیارد تومان باعث صرفه جویی در هزینه‌ها شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته یازدهمین سال عدم آلایندگی شرکت مبین انرژی را جشن گرفتیم. عدم آلایندگی هم از نظر محیط زیست و هم از نظر صرفه و صلاح اقتصادی مهم است. در سال گذشته از این طریق ۴۸۰ میلیارد تومان صرفه و صلاح برای شرکت ایجاد شده است. 

مدیرعامل "مبین" گفت: همچنین، ما موفق شدیم ۴۱۰۰ میلیارد تومان تامین مالی شرکت آپادانا را انجام دهیم. مجموعا از سال ۹۸ تاکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان تامین مالی این شرکت انجام شده است. یکی از افتخارات ما در سال گذشته این بود که اواخر سال ۱۴۰۱، حدود ۷.۳ همت بدهی به شرکت گاز بابت گازب‌ها داشتیم که در حال حاضر این میزان بدهی صفر شده است. در سال ۹۸، ۹۹.۹۹ درصد سهام شرکت پتروشیمی آپادانا را با پیشرفت پروژه ۴۸ درصد خریداری کردیم. در سال جاری نیز پروژه ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرزانه گفت: در سال گذشته، رتبه ۳۸ را در بین صد شرکت برتر ۷ سال تولید بدون قطعی برق کسب کردیم. دریافت گواهینامه عدم آلایندگی از سازمان محیط زیست، پشتیبانی از ساخت داخل و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که از سیاست کلی شرکت مبین انرژی است. همچنین، جایزه ملی محیط زیست نیز دریافت کردیم. 

پروژه‌های مهم: 

قرارداد اتصال به شبکه برق سراسری منعقد شده که از آرزو‌های دیرینه شرکت مبین انرژی بوده است. 
فاز دوم تغییر متریال لوله‌های جی آر پی و طرح‌های تحول دیجیتال. 

چالش‌ها

احتمال کاهش عرضه گاز توسط شرکت ملی گاز در زمستان ۱۴۰۳ وجود دارد که به دنبال آن تولید شرکت‌های منطقه متوقف می‌شود و تولید و فروش ما را نیز متاثر می‌کند. عدم پذیرش نرخنامه مصوب شورای رقابت، شکایت‌های حقوقی که در مراجع مختلف مطرح شده است. لزوم راه اندازی سریع‌تر پروژه آپادانا و تامین نقدینگی آن، پیگیری وصول مطالبات و...

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.