بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
در حوزه اوره سازان فقط پتروشیمی کرمانشاه با رشد تولید اوره توانست برنده ماراتن تولید در این بخش در تابستان سال جاری باشد. 
کد خبر : ۲۸۶۲۳۶
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، صنعت پتروشیمی به گروه‌های متانول، اوره، الفین، پلیمر و صنعت آروماتیک تقسیم می‌شود که اوره به عنوان یکی از محصولات مهم کاربرد‌های بسیاری در صنایع مختلف دارد.

اوره به عنوان منبع نیتروژن پرمصرف‌ترین کود شیمیایی در دنیاست. از کل اوره تولیدی در سطح جهان ۷۰ درصد به مصارف کشاورزی می‌رسد و بقیه تولید عمدتا برای مصارف کشاورزی، تولید پودر ملامین، مصارف آرایشی و بهداشتی، صنعت خودرو و به عنوان خوراک دام مصرف می‌شود.

قیمت اوره بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، روند صعودی داشته و بعد از آن از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ وارد فاز نزولی شد که علت اصلی آن کاهش هزینه‌های تولید در کشور چین و خشکسالی در این کشور بود، اما بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ روند صعودی ملایم تری به خود گرفته و شرایط بهتر شد. 

تولیدکننده‌های اصلی اوره در ایران شرکت‌های پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی شیراز، و پتروشیمی خراسان هستند که در بازار سرمایه نیز فعالیت می‌کنند.

ظرفیت تولید اوره ایران بیش از ۵.۶ میلیون تن در سال است که در شرکت‌های پتروشیمی پردیس، شیراز، کرمانشاه، خراسان، لردگان و شرکت پتروشیمی رازی تولید می‌شود.

عباس زاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تشریح وضع صنعت پتروشیمی ایران در ۱۰ سال آینده افزود: ظرفیت ۱۶ میلیون تنی کنونی تولید متانول به ۳۴ میلیون تن می‌رسد که بخشی در طرح‌های GTP مصرف خواهد شد. ظرفیت تولید آمونیاک نیز از ۷ میلیون به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید. تولید اتیلن از طرح‌های MTO مقداری افزایشی خواهد بود که البته چند پروژه الفین از محل اتان نیز اجرا خواهند شد. تولید اوره نیز کمی افزایشی خواهد بود. 

بررسی گزارشات انتشار یافته از سوی شرکت‌های پتروشیمی نشان دهنده این است که فقط ۸ شرکت فعال در تابستان سال جاری موفق شدند که حجم تولید خود را در مقایسه با تابستان سال گذشته افزایش دهند.

در شرکت‌های پلیمری "پتروشیمی جم" و "پتروشیمی جم پیلن"، شرکت پلیمری آریاساسول، پتروشیمی تخت جمشید، پتروشیمی قائد بصیر توانستند حجم تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهند.

در بخش آروماتیک سازان فقط پتروشیمی بوعلی سینا نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد تولید را محقق کند.

اما در حوزه اوره سازان فقط پتروشیمی کرمانشاه با رشد تولید اوره توانست برنده ماراتن تولید در این بخش در تابستان سال جاری باشد. 

براساس این گزارش، شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه در پایان نیمه نخست سال جاری عملکردی که از خود بر جای گذاشت حاکی از آن بود که در این مدت زمان به درآمد تجمیعی ۲ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومانی دست پیدا کرد. این مبلغ به دست آمده توسط "کرماشا" حاصل از فعالیت این شرکت در بازار‌های داخل و خارج از کشور بود. پتروشیمی کرمانشاه محصولاتی که در این بازه زمانی به فروش رساند مربوط به آمونیاک، اوره، اوره کشاورزی بود.

گفتنی است، بیشترین سهم درآمدزایی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در ۶ ماه نخست سال جاری در اختیار بازار صادراتی با مبلغ ۲ هزار و ۶۲ میلیارد تومان بود. این مبلغ در برگیرنده ۶۹.۴۷ درصد از درآمد‌های تجمیعی این پتروشیمی بود و مابقی آن نیز در بازار داخل کشور رقم خورد.

صنایع پتروشیمی کرمانشاه در ۶ ماه نخست سال جاری مجموع تولیدات اوره و آمونیاک خود را به ۴۸۴ هزار و ۳۳۲ تن رساند و از این مقدار تولید موفق شد تا ۴۷.۶۶ درصد (معادل ۲۳۰ هزار و ۸۷۳ تن) از آن را به مشتریان خود بفروشد. لازم به ذکر است که بیشترین مقدار فروش محصولات این شرکت نیز با ۱۵۰ هزار و ۵۲۶ تن در بازار صادراتی رقم خورد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.