بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
معاملات بازار ابزارهای مشتقه فرابورس رونق گرفت
بازار ابزار‌های مشتقه فرابورس ایران در هفته گذشته با رونق دادوستد‌ها مواجه شد و رشد حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد.
کد خبر : ۲۸۶۶۵۶
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، بازار‌های فرابورس در ۵ روز معاملاتی منتهی به ۴ آبان‌ماه شاهد جابه‌جایی بیش از ۳۲ میلیارد برگه انواع دارایی مالی بودند که ارزش این دادوستد‌ها بالغ‌بر ۵۳۴ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان بود و در ۵۰۹ هزار نوبت معاملاتی ثبت شد.

نگاهی به ارزش معاملات به تفکیک بازار‌ها نشان می‌دهد طی این مدت در بازار‌های اول و دوم هرکدام به‌صورت جداگانه بیش از یک هزار میلیارد تومان سهام خریدوفروش شده است. همچنین ارزش معاملات بازار پایه بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود.

در بازار نوآفرین طی هفته گذشته معاملاتی به ارزش ۳۶ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین ارزش معاملات بازار توافقی ۸ میلیارد تومان بود.

شایان‌ذکر است بازار ابزار‌های مشتقه طی هفته گذشته معاملات مثبتی داشت. ارزش معاملات این بازار نزدیک به ۶۴ میلیارد تومان بود که افزایش ۱۸۷ درصدی را ثبت کرد.

در بازار ابزار‌های نوین مالی نیز طی هفته گذشته بیش از ۵۳۱ هزار میلیارد تومان دادوستد ثبت شد. در این بازار ۵۰۷ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی بود که نسبت به هفته ماقبل ۱۷ درصد افت کرد.

این در حالی بود که ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با رشد حدود ۱۳ درصدی به بیش از ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن با ۵۱ درصد رشد به عدد ۲۴۳ میلیارد تومان رسید.

بررسی صنایع پیشرو معاملات فرابورس طی این مدت نشان می‌دهد ۱۷ درصد ارزش معاملات خرد متعلق به گروه استخراج کانه‌های فلزی است. به‌این‌ترتیب که این صنعت در مدت موردبررسی ارزش معاملاتی ۴۴۱ میلیارد تومانی داشته است. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هم ۱۳ درصد ارزش معاملات خرد را در اختیار داشتند. همچنین سرمایه‌گذاری‌ها ۱۰ درصد و محصولات غذایی ۷ درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.

به‌این‌ترتیب حدود نیمی از ارزش معاملات خرد هفته گذشته در اختیار این ۴ صنعت بود. گفتنی است ارزش معاملات خرد بازار سهام بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل فرابورس با افت ۲.۸ درصدی به عدد ۲۰ هزار و ۹۸۷ واحد رسید. ارزش بازار نیز با ۱.۳ درصد افت، به ۲.۳ میلیون میلیارد تومان رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.