بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱

جدال واگذاری ایران خودرو به کروز ادامه دارد

جدال واگذاری ایران خودرو به کروز ادامه دارد
کشمکش‌های مخالفان و موافقان واگذاری «ایران خودرو» به شرکت «کروز» آشکارا بالا گرفته است؛ در آستانه برگزاری مجمع عمومی ایران خودرو در چهارشنبه هفدهم بهمن که دستور کار آن انتخاب اعضای هیات مدیره است. از یک سو دولت در راستای کاهش تصدی‌گری خود گام برمی‌دارد و گفته شده که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز از این واگذاری حمایت می‌کند. اما در سوی دیگر در جلسه علنی مجلس نمایندگان نزدیک به جریان پایداری علیه واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی جبهه گرفته‌اند و رسانه‌های نزدیک به این جریان نیز به شکلی هماهنگ ادعاهایی علیه واگذاری منتشر کردند.
کد خبر : ۲۹۰۴۷۰
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، جدال در فضای مجازی پیرامون واگذاری ایران خودرو به کروز به شدت ادامه دارد. در این راستا، تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه در شبکه ایکس، با انتشار پست‌هایی از این اقدام حمایت کرده‌اند. فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، نیز در این زمینه حمایت ضمنی دولت از واگذاری ایران خودرو را بیان کرده و اظهار داشت: «این اقدام مطابق برنامه‌های دولت‌ها، از جمله دولت چهاردهم برای کاهش تصدی‌گری صورت می‌گیرد. ما بر این باوریم که با انجام بیشتر این اقدامات، کارها در این بخش بهبود می‌یابد و فضای رقابتی ایجاد می‌شود و در نهایت کار به اهلش سپرده می‌شود.» 

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، نیز در حمایت غیرمستقیم از خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی گفت: «دولتی‌سازی اقتصاد به مانع رشد آن منجر می‌شود. همچنین، همواره خصوصی‌سازی منجر به کمپین‌های مقاومتی شده است. دولت باید تصمیمات خود را بر مبنای رویکرد منطقی و کارشناسی اتخاذ کند.»

براساس ارزیابی‌ها، شرکت ایران خودرو از ابتدای سال جاری تا کنون زیان ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را ثبت کرده و مجموع زیان انباشته آن تا پایان آذرماه ۱۴۰۳ به ۱۲۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. دو خودروساز دیگر، سایپا و پارس خودرو، نیز وضعیت مشابهی دارند و زیان انباشته سایپا تا پایان مهرماه امسال به ۵۸ هزار و ۶۱۱ میلیارد و ۴۱۶ میلیون تومان رسیده است.

شرکت کروز که در سال ۱۳۶۱ تأسیس شده، به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده قطعات خودروسازان داخلی شناخته می‌شود. این شرکت در ده سال گذشته اقدام به خرید سهام ایران خودرو از طریق شرکت‌های واسطه‌ای کرده و بیش از ۳۰ درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد. کروز سال‌هاست که برای افزایش سهام‌داری و مدیریت ایران خودرو اعلام آمادگی کرده است. 

دو سال پیش، ایران خودرو به دلیل سهام‌داری کروز با واسطه، شکایتی به شورای رقابت ارائه داد. در اسفند ۱۴۰۱، شورای رقابت بر اساس قانون، رأی به واگذاری سهام ایران خودرو از سوی شرکت‌های وابسته به کروز داد. کروز به این رأی اعتراض کرد و پس از آن، رأی شورا به نفع کروز تغییر یافت. ایران خودرو نیز به دیوان عدالت اداری مراجعه کرد و دیوان حکم به بررسی مجدد شکایت در هیأت تجدیدنظر شورای رقابت داد.

در حالی که هنوز رأی هیأت تجدیدنظر اعلام نشده، علی خضریان نماینده مجلس مدعی است که رأی به نفع ایران خودرو صادر شده است. محسن بهرامی، عضو شورای رقابت، این ادعا را رد کرده و اعلام کرد که بررسی‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین، ادعایی مبنی بر نامه ۱۴۰ نماینده مجلس علیه این واگذاری نیز مطرح شده که علی کشوری، سخنگوی کمیسیون اصل نود، آن را تکذیب کرد.

در همین حال، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا خواستار ارائه طرح سامان‌دهی ایران خودرو شده و این طرح شامل واگذاری مدیریت و سپس مالکیت به صورت مرحله‌ای با نظارت حداکثری دولت است. این موضوع نشان‌دهنده حمایت ضمنی شورای اقتصادی سران قوا از واگذاری ایران خودرو است.

موافقان واگذاری به اهلیت شرکت کروز اشاره دارند، در حالی که مخالفان آن را یک شرکت رانت‌خوار معرفی می‌کنند. جدال در این زمینه نه تنها در مجلس بلکه در فضای مجازی نیز ادامه دارد. چهارشنبه، مجمع عمومی ایران خودرو با دستور کار انتخاب اعضای هیأت مدیره برگزار می‌شود و هنوز رأی هیأت تجدیدنظر شورای رقابت اعلام نشده است. اگر کروز موفق به کسب یک کرسی دیگر در هیأت مدیره شود، می‌تواند مدیریت ایران خودرو را در اختیار بگیرد. 

با توجه به گردش مالی عظیم در این شرکت و منافع گروه‌های مختلف، به نظر می‌رسد که این جدال همچنان ادامه خواهد داشت. دولت از کاهش تصدی‌گری خود حمایت می‌کند، در حالی که جناح مخالف در تلاش است تا در این مسیر مانع‌تراشی کند.

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر