بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶

اختتام فصل اول انتقال مالکیت ایران‌خودرو

اختتام فصل اول انتقال مالکیت ایران‌خودرو
مجمع عمومی شرکت ایران خودرو، روز چهارشنبه برگزار شد تا جدال پشت صحنه، آشکار و رودررو شود.  مجمعی که موانع بسیاری سر راه برگزاری آن قرار داشت که تا آخرین لحظات هم کشمکش‌ها بر سر آن ادامه پیدا کرد. آنقدر که جلسه حدود ۹ ساعت به طور انجامید و نتیجه نهایی نیز، چنانچه پیش‌بینی می‌شد محل اختلاف بود.
کد خبر : ۲۹۰۶۱۱
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، شرکت کروز در رای‌گیری نهایی که با حضور ۵۱.۷۹ درصد سهام‌داران به رسمیت رسید، موفق به کسب سه کرسی از پنج کرسی هیات مدیره ایران خودرو شد و بدین ترتیب مدیریت این خودروساز را به دست گرفت. این تغییر اما به پایان کشمکش‌ها نرسید و منجر به آغاز ماجرای جدیدی شد که روز بعد، یعنی پنج‌شنبه در ایران‌خودرو اتفاق افتاد.

 

پرده اول؛ تغییر هیات مدیره و مدیرعامل ایران‌خودرو

 

پس از برگزاری مجمع عادی ۹ ساعته فوق‌العاده صاحبان سهام ایران‌خودرو، اعضای جدید هیات مدیره و مدیرعامل این گروه صنعتی انتخاب شدند. در این مجمع، پنج شرکت شامل صبا انرژی، شرکت سرمایه‌گذاری گنجینه ایرانیان، شرکت بهینه‌ساز بهمن، شرکت اعتبار آفرین و شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره جدید معرفی شدند. از این پنج شرکت، سه شرکت به کروز تعلق دارند و به این ترتیب کروز به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده قطعات خودروسازان، سهام‌دار عمده ایران‌خودرو شد. هیات مدیره جدید به سرعت مدیرعامل جدید ایران‌خودرو را نیز انتخاب و عادل پیرمحمدی را به این سمت منصوب کرد. گفته می‌شود پیرمحمدی، دارای دکتری مدیریت کسب و کار و ۲۵ سال سابقه در حوزه خودروسازی است.

 

گزارش مجمع به چند نهاد خاص

 

پس از برگزاری مجمع عمومی، علیمردان عظیمی، مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو، در نامه‌های جداگانه به نهادهای مختلف از جمله سازمان اطلاعات سپاه و سازمان بورس، به تخلفات در مجمع عمومی و نتایج آن اشاره کرد و خواستار عدم تایید صورت جلسه شد. با این حال، سازمان بورس اعلام کرد که نماینده این سازمان در مجمع حضور داشته و هیچ مشکل قانونی مشاهده نکرده است.

 

تداوم مخالفت نمایندگان مخالف دولت با تغییر در مدیریت ایران خودرو

 

پس از برگزاری مجمع، برخی نمایندگان نزدیک به جریان پایداری و مخالف واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش غیردولتی، مدعی غیرقانونی بودن مجمع شدند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نایب رییس کمیسیون اصل نودم مجلس، گفت که برگزاری مجمع بر خلاف دستور قضایی بوده است. این در حالی است که هیات تجدید نظر شورای رقابت هنوز رای خود را به شکل رسمی اعلام نکرده و مشخص نیست که حاجی دلیگانی بر چه اساسی به این رای استناد می‌کند. همچنین، علی خضریان و دیگر نمایندگان مخالف دولت نیز از صدور رای هیات تجدید نظر علیه کروز خبر داده بودند.

 

پرده دوم؛ ممانعت از ورود مدیریت جدید

 

در روز پنج‌شنبه، درگیری بین مدیران پیشین و جدید ایران‌خودرو ادامه یافت. هنگامی که مدیران جدید به ساختمان مدیریت رفتند، عظیمی درها را به روی آنها قفل کرد و این منجر به حضور پلیس در صحنه شد. مدیران جدید از عظیمی به اتهام «تصرف عدوانی» شکایت کردند. عظیمی سپس در صداوسیما حاضر شد و از اقدامات خود دفاع کرد و مدعی شد که براساس قانون عمل کرده است. این اقدام او باعث شد تا برخی به نزدیکی او به جریان پایداری اشاره کنند.

 

خداحافظی مدیرعامل پیشین

 

در نهایت روز شنبه، عظیمی با انتشار پیامی، از مدیرعاملی ایران‌خودرو خداحافظی کرد و این اقدام را به دلیل جلوگیری از وقفه در امور جاری شرکت و تبعیت از اعلام سازمان بورس دانست. در عین حال، او همچنان مدعی غیرقانونی بودن تغییر مدیریت ایران‌خودرو شد و از نهادهای نظارتی خواست که به این موضوع رسیدگی کنند.

 

پیش‌تر فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، و عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، از کاهش تصدی‌گری دولت حمایت کرده بودند که این موضوع به نوعی دفاع ضمنی از واگذاری ایران خودرو به بخش غیردولتی محسوب می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد که کشمکش در خصوص مدیریت ایران‌خودرو ادامه خواهد داشت و رای نهایی هیات تجدید نظر شورای رقابت نیز هنوز اعلام نشده است. باید دید که با توجه به حمایت دولت از این واگذاری و وضعیت موجود ایران‌خودرو که با زیان انباشته ۱۲۷ هزار میلیاردی مواجه است، چه تحولی در آینده این خودروساز ایجاد خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر