بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸

دلایل مخالفت مجلس با طرح جداسازی وزارت راه و شهرسازی چیست؟

دلایل مخالفت مجلس با طرح جداسازی وزارت راه و شهرسازی چیست؟
مجلس یک بار دیگر به طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی پاسخ منفی داد. نمایندگان در جلسه علنی دیروز با ۱۵۳ رای مخالف و ۱۰۶ رای موافق این طرح را رد کردند. طرحی که کمیسیون عمران و اجتماعی به عنوان دو کمیسیون تخصصی با آن موافق بودند، اما دولت مخالف آن بود. محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهور در نامه‌ای به مجلس از مخالفت هیات دولت با طرح تفکیک و هزینه‌زا بودن آن برای دولت نوشته بود. استدلال نمایندگان مخالف نیز درست مطابق موضع دولت است.
کد خبر : ۲۹۱۰۶۴
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، حمیدرضا گودرزی، عضو کمیسیون عمران، به موضوع تفکیک وزارت‌خانه‌ها اشاره کرده و گفت که در شرایط کنونی، این تصمیم درست به نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر، رحمت‌الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی، نیز درباره چالش‌های مدیریت وزارت راه و شهرسازی به دلیل وسعت آن با بورس‌نیوز صحبت کرد.

نوروزی در این ارتباط توضیح داد: «با توجه به ابعاد وسیع وزارت راه و شهرسازی، عده‌ای بر این باورند که خانم دکتر صادق و وزرای پیشین نیز توانایی لازم برای مدیریت این وزارت‌خانه را دارند. با این حال، نمایندگان فرصتی دیگر به وزارت راه داده‌اند تا به پیشبرد امور بپردازد. خانم دکتر صادق باید نیروهای قوی را در راس وزارت‌خانه قرار دهد تا در حوزه‌های مسکن، راه و زیرساخت‌ها که از اهمیت بالایی برخوردارند، اقداماتی موثر صورت گیرد.» 

او همچنین بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، به ویژه راه‌آهن تأکید کرد و گفت: «در گذشته در این زمینه به ویژه راه‌آهن کوتاهی‌هایی صورت گرفته و اکنون این مشکلات به واسطه تحریم‌های ظالمانه بیشتر شده است. توسعه راه‌آهن تأثیر بسزایی بر حمل‌ونقل و اقتصاد کشور خواهد داشت.» 

نوروزی در ادامه به عقب‌ماندگی ایران در زمینه ناوگان ریلی اشاره کرد و گفت: «کشورهای توسعه‌یافته توجه ویژه‌ای به این حوزه دارند. سفر با قطار در آن کشورها به عنوان گزینه‌ای مقرون به صرفه برای سفرهای تفریحی و کاری محسوب می‌شود. تخفیف‌هایی برای سالمندان و دانشجویان نیز برای این سفرها در نظر گرفته می‌شود. در اتحادیه اروپا، به دلیل شبکه ارتباطی گسترده، بسیاری از سفرهای توریستی با قطار انجام می‌شود، چرا که این وسیله امکان استفاده از شهرها و مناظر بیشتری را فراهم می‌آورد و از لحاظ محیط‌زیستی نیز نسبت به دیگر وسایل نقلیه انرژی کمتری مصرف می‌کند.»

گودرزی در ادامه به مخالفت خود با تفکیک وزارت‌خانه‌ها در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد تصمیم به تفکیک وزارت‌خانه‌ها به صورت احساسی و در شرایطی که مشکلات فراوانی داریم، مطرح شده است. آیا در شرایط کنونی این اقدام اولویت دارد؟ باید واقعیت‌ها را بشناسیم و این اقدام دردی را دوا نمی‌کند.» 

او همچنین به مشکلات تأمین اعتبار برای ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: «محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در کمیسیون عمران اعلام کرد که تأمین هزینه وام مسکن برای او مشکل است و با وجود این شرایط، وزیر راه چگونه می‌تواند موفق شود؟ آیا کسی نیست که بخواهد برای مردم مسکن بسازد؟»

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی پیش از این در دولت سیزدهم مطرح شده بود و دولت وقت شش ماه از مجلس یازدهم برای اجرای آن زمان خواسته بود، اما در نهایت به نتیجه نرسید. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که به اختصار به آن «صمت» گفته می‌شود، همواره مورد بحث تفکیک قرار داشته است. تلاش‌هایی که در دولت حسن روحانی برای تفکیک این وزارت‌خانه صورت گرفت، با مخالفت مجلس مواجه شد.

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر