بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۷

دستور جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای رعایت قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

دستور جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای رعایت قانون دسترسی آزاد به اطلاعات
بانک مرکزی در بخشنامه ای با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی حق دسترسی مردم به اطلاعاتی که شخصی و محرمانه نیست را مجاز دانسته به بانک ها دستور داد که باید اطلاعات مربوط به عملکرد شبکه بانکی کشور، سیاست های مالی، تسهیلات، بخشنامه ها و ... را منتشر کنند.
کد خبر : ۲۹۱۶۶۵
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، براساس بازرسی‌ها و گزارش‌های مراجع ذی‌صلاح، موارد زیر در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مشاهده شده است:

۱- اکثر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی برخلاف ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده (۴) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱) این قانون، که مهلت ده روزه برای ارائه پاسخ به درخواست متقاضیان را مشخص می‌کند، تأخیرهای قابل‌توجه و غیرقابل‌قبولی در پاسخ به درخواست‌های مردمی برای دسترسی به اطلاعات مربوط به این قانون داشته‌اند.

۲- با وجود تأکید قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آیین‌نامه‌های آن مبنی بر لزوم قرار دادن تمامی قوانین و مقررات، از جمله مصوبات، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در تارنمای داخلی مؤسسات مشمول، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مستندات به‌طور کامل در پایگاه‌های موردنظر درج نمی‌شود که این موضوع در تضاد با مقررات مذکور است.

۳- ضعف در زمان پاسخگویی، نبود رویه‌های مشخص برای رفع ابهام از درخواست‌ها و عدم ارسال گزارش‌های دوره‌ای به دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (موضوع فصل پنجم قانون مذکور) از جمله چالش‌های اصلی شناسایی شده است که تأثیر منفی بر رضایت عمومی خواهد داشت و باید مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به موارد فوق و با اشاره به مفاد بخشنامه شماره ۱۰۲٫۵۹۷۹۱ مورخ ۱۴۰۲٫۳٫۱۷ بانک مرکزی، رعایت نکات زیر ضروری است:

۱- به منظور کاهش حجم درخواست‌های مردمی برای دسترسی به اطلاعات و افزایش رضایت عمومی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی باید در صفحه اول تارنمای الکترونیک خود قسمت مربوط به بخشنامه‌ها و مقررات داخلی را ایجاد کرده و تمامی بخشنامه‌ها و ضوابط مشمول قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را بلافاصله پس از ابلاغ به واحدهای عملیاتی در این قسمت منتشر کنند.

۲- با توجه به اینکه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند زمان پاسخگویی به درخواست‌های مردمی را طبق ماده (۸) قانون مذکور و ماده (۴) آیین‌نامه اجرایی آن، یعنی حداکثر ظرف ده روز از تاریخ دریافت درخواست، مدیریت کنند، ضروری است واحدهای پاسخگویی تخصصی با رویکرد افزایش سرعت و دقت در پاسخگویی تشکیل دهند تا به محض دریافت درخواست، آن را ظرف مدت ده روز تعیین تکلیف کنند.

۳- با توجه به اهمیت افزایش آگاهی عمومی نسبت به حقوق قانونی مشتریان شبکه بانکی کشور، تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند در صفحه اول تارنمای الکترونیک خود پیوند (لینک) الکترونیک سامانه شفافیت (سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) را ایجاد کرده و در دسترس مخاطبان قرار دهند.

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر