بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۱
"وصندوق" خود را آماده و اگذاری بلوک ایران خودرو می کند

آغاز رقابت خودرو سازان در راند سرنوشت ساز

شنیده می شود امور مربوط به مقدمات اولیه این واگذاری پایان پذیرفته و به احتمال زیاد اواخر این هفته و یا اوایل هفته آینده پنج درصد از سهام ایران خودرو از سوی "وصندوق" و " شستا" به قیمت پایه 5668 ريال عرضه و طی مراحل بعدی نیز مابقی آن واگذار شود .
کد خبر : ۴۵۰۸۵


طی معاملات روز گذشته معامله گران بازار سهام در حالی شاهد معامله شدن بیش از 31 میلیون سهم از شرکت ایران خودرو بودند که این نماد در پایان معاملات با ثبت قیمت 4264 ريالی برای هر سهم خود همچنان با صف خریدی 22 میلیون سهمی همراه بود .

بنابر گزارش بورس نیوز ، با نزدیک شدن به واگذاری قریب الوقوع 230 میلیون سهم ایران خودرو از سوی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و شستا ، به نظر می رسد عمده اقبال فعلی معامله گران به این نماد و تشکیل صف خرید میلیونی در آن ناشی از همین مورد بوده که طی روزهای آینده می توان این سهم را به عنوان شگفتی ساز بازار سهام واپسین روزهای سال جاری نمایند .

براساس اطلاعات دریافتی اگر چه با عقد تفاهم نامه ای در ماههای اخیر "وصندوق" و " شستا" نسبت به فروش بلوک ایران خودروی خود به قیمت 5668 ريال به شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا به توافق رسیدند اما طبق قوانین و مقررات بازار اوراق بهادار انجام این معامله باید در راستای عرضه و تقاضای بازار و در مکانیزم انجام گرفته در تابلوی معاملات بازار سهام انجام گیرد .

این در حالی است که شنیده می شود امور مربوط به مقدمات اولیه این واگذاری پایان پذیرفته و به احتمال زیاد اواخر این هفته و یا اوایل هفته آینده پنج درصد از سهام ایران خودرو از سوی "وصندوق" و " شستا" به قیمت پایه 5668 ريال عرضه و طی مراحل بعدی نیز مابقی آن واگذار شود .

این در حالی است که با توجه به داغ تر شدن سیاست خودرو سازان نسبت به جمع آوری سهام و در دست گیری مالکیت یکدیگر ، تداوم رقابتی نفس گیر در نماد "خودرو" قابل تصور بوده چرا که علیرغم جذابیت این سهم برای سایپا و زیر مجموعه های آن ، گفته می شود گروه ایران خودرو نیز در حال حاضر با تجدید ارزیابی دارایی های خود بنا دارد در این رقابت حضور پر رنگی داشته باشد .

گفتی است با تداوم رقابت و افزایش قیمت های پیشنهادی نسبت به قیمت پایه این معامله ، "وصندوق" با تعدیل مثبت 458 ريالی سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه 90 روبرو شده و این در حالی است که با نگاهی به خالص ارزش دارایی های فعلی حداقل 340 تومانی این شرکت ، به نظر می رسد این سهم براحتی قابلیت رشد قیمت حدود 240 تومانی را در بازار سهام داشته باشد .

افزون بر این "وصندوق" در حال مذاکراتی برای فروش سهام شرکتهایی همچون شرکت توسعه صنایع بهشهر و سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا در پرتفوی سهام بورسی و نیز بیمه ملت و احتمالاً پتروشیمی امیر کبیر از پرتفوی غیر بورسی خود را داشته که می تواند با دستیابی به سود حاصل از این واگذاری عایدی هر سهم خود در بودجه انتظاری سال مالی 90 را با تعدیل مثبت قابل توجهی همراه سازد .

خاطر نشان می شود در حال حاضر "وصندوق" در پرتفوی بورسی خود به ترتیب مالکیت 10.62 و " ورنا" و 9.8 درصدی "وبهشهر " را دارا است .

در پایان اگر چه واگذاری سهام ایران خودرو با قیمت 700 تومان البته پس از رقابت آنچنان دور از دسترس نیست اما رویه رقابت کنندگان معامله و هدف آنها از تصاحب آن نقطه کلیدی است که می تواند سر فصل جدیدی از روند معاملات خودرو سازان و زیر مجموعه های آنان در بازار سهام را رقم بزند .

در این بین احتمال واگذاری 6 درصدی سهام ایران خودرو از پرتفوی " ورنا" علیرغم قصد این شرکت برای حضور در رقابت مذکور و از طرفی نقش پشت پرده سرمایه گذاری سایپا در این شرکت سوال اساسی و شاید حلقه مفقود معاملات خودرو سازان بوده وبه نظر می رسد با همه حرف و حدیث های موجود در این صنعت ، اراده ای مافوق آنها وجود دارد که فارغ از هر گونه محدودیتی قصد تصاحب سهام غول خودرو ساز کشور ، یعنی شرکت ایران خودرو را دارد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.