افزایش تراکم ساختمان در تهران متوقف شد
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سه بند از مصوبه هشت بندی طرح تفصیلی تهران اصلاح شد که براین اساس از افزایش 17 درصدی جمعیت جلوگیری و افزایش تراکم ساختمانهای تهران متوقف میشود.
پیروز حناچی در نشست خبری که امروز - دوشنبه - در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد در پاسخ به ایسنا، درباره تخلفات شهرداری در ساخت و سازهای غیر مجاز تصریح کرد: دولت ظرف 10 سال گذشته وظیفه حاکمیتی خود را اجرا نکرده و رغبتی برای برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز نداشته و بستر شروع این ساخت و سازها در دولت قبل فراهم بوده است.
وی با بیان اینکه چالشهای زیادی در این زمینه وجود دارد، افزود: در شرایط بی نظمی هستیم که این چالشها به وجود میآید اما مصوبات شورای عالی شهرسازی باید اول اجراپذیر باشد، دوم اجرا شود و سوم مانیتورینگ آن صورت گیرد.
در ادامه وحدتی - مدیر کل دفتر طرحهای کالبدی وزارت راه و شهرسازی - در پاسخ به این موضوع اظهار کرد: شیوه رسیدگی به تخلفات در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز به گونهای است که برخی از این ساخت و سازها از نظر ما غیر مجاز است و با ضابطههای طرح جامع مغایرت دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه نحوه برخورد با این تخلفات مهم است، تاکید کرد: برخی از موارد که شکل قانونی ندارد شهرداری بدون اخذ مجوزها و اصلاح قانون ماده 100 این مجوزها را داده است.
معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مصوباتی داشتیم که سال 91 در شورای عالی شهرسازی مطرح و این مصوبات مراحل تخصصی و کارشناسی را پشت سر نگذاشته بود به این معنا که معمولا مصوباتی که مطرح میشوند مشاوران، آنها را مطالعه میکنند و مراحل دفاتر تخصصی خود را گذرانده و بعضا در کمیته فنی هم بررسی میشود و نهایتا به تصویب شورای عالی شهرسازی میرسد.
وی تاکید کرد: مصوبه هشت بندی همان مصوبهای است که در آن مشخص میشود به ساختمانهای شهر تهران یک یا دو طبقه اضافه شده است و با فضای مفاهمه در جلسه صبح امروز به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت؛ به طوری که توانستیم بخش اول را مورد بررسی قرار دهیم و از این دستورالعمل هشت بندی سه بندش را به توافق رسیدیم و برای مابقیاش چالش جدی نداریم.
معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: یعنی 80 درصد نقطه نظرات منطبق است و برای بخش دوم در جلسه بعدی شورای عالی شهرسازی صحبتها و رایزنیها را ادامه میدهیم.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم اقدامی برای کلانشهر تهران انجام دهیم، این جلسه مقدماتش را فراهم میکند، تصریح کرد: ما نمی توانیم از ذخایر تهران بدون نگرانی از آینده استفاده کنیم.
حناچی تاکید کرد: تصمیمات در مقیاس کلان و محله باید گرفته شود تا با تمرکز مضاعف از این کلانشهر و حتی بقیه کلانشهرها نگرانیها را دور کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این کار به طور نسبی انجام میشده اما بخشی از حساسیتها با مرور زمان در این زمینه کم شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح کنترل شعاع 120 متری در اطراف کلانشهر تهران را داشتهایم و حدود هشت سال است که این مساله کنار گذاشته شده است، تصریح کرد: نتیجه انجام این کار این است که هم شهرکهای صنعتی دیگر متقاضی ندارند و هم پیوستگی صنعتی و تمرکز و افزایش جمعیت بیشتر در اطراف کلانشهرها اتفاق می افتد.
وی افزود: در مجموع شهری تهران از شمال از فیروزکوه تا هشتگرد و از جنوب از قم تا حسن آباد حدود 21 درصد مساحت کشور نزدیک به 30 درصد تولید ناخالص ملی به شکل متمرکز در این محدوده وجود دارد و بسیاری از مشکلاتی که کلانشهر تهران پشت سر میگذارد مثل آلودگی هوا، ترافیک و ... ناشی از همین مشکلات و تمرکز مضاعف است.
حناچی با بیان اینکه به طور طبیعی سیاستهایی که تغییر می کنند سیاستهای عدم تمرکز است، تصریح کرد: نمی توانیم با اجبار افراد را از شهرها بیرون کنیم و اگر می خواهیم که جمعیت زیادی در شهرها تمرکز نکنند باید قطبهای رقیبی ایجاد شوند تا امکان رقابت وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: در کشورمان عملا این اتفاق افتاده اما ایده آل آن است که این برنامه با سیاست گذاریهای بلند مدت انجام شود؛ به طوری که سیاستهای عمومی در بدنه خرد و کلان در شهرداری ها هم مشاهده شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: دبیرخانه شورای عالی شهرسازی را ترغیب می کنیم که تغییرات در پهناها و جابجایی پناها را مورد توجه قرار دهد و ساختمانهای حجیمی که ساخته شدهاند قرار است با اطلاعات دقیقتری گزارش شوند.
حناچی درباره افزایش تراکم در بافتهای فرسوده اظهار کرد: بافتهای فرسوده ضوابط خود را دارند به طوری که دبیرخانه بنا بر پیشنهاد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ضوابط جدیدی را تعیین می کند.
وی با بیان اینکه سه موضوع ناپایداری، نفوذپذیری و ریزدانگی در بافتهای فرسوده مطرح شده است، افزود: قرار است به این سه موضوع آیتمهای دیگری هم اضافه کنیم به طوری که شرایط خاصی برای ساخت و ساز در بافتهای فرسوده به وجود بیاید اما به طور کلی بافت فرسوده از ضوابط خود پیروی میکند.
معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جهت گیری عمومی شورای عالی شهرسازی و معماری به سمت کاهش جمعیت پیش می رود، تاکید کرد: اگر سه بند از مصوبه هشت بندی اجرا میشد جمعیت تهران 17 درصد افزایش پیدا می کرد چرا که مصوبهای داشتیم که براساس آن برای افزایش طبقات به طوری که به اجبار محدوده شهرها افزایش پیدا می کرد.
حناچی درباره محدودیت منابع آب در کلانشهر تهران گفت: منابع آبی تهران یکی از طرحهایی است در مجموع شهری تهران در سال 80 مدنظر قرار گرفته اما از بخشهای دیگری مثل کشاورزی آب را می گیریم و برای کمک برای تامین کمبود آب تهران انتقال میدهیم اما این مساله عارضههایی را بوجود میآورد.
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
موضوعات روز
پرطرفدار
اخبار روز
خبرنامه
قریب به چهل سال پیش که ، گروهی تحت عنوان « گروه تحقیق مطلعات شهری ومنطقه ای» را بکمک اساتید دانشگاه تهران و دانشگاه ملی سابق تشکیل دادیم درمطالعات وبررسیهای انتقادی که روی تهران وطرح جامع کذائی وبنظر ما به بن بست رسیده ان ، انجام میدادیم ؛ به روشنی دران سالها - اوایل دهه پنجاه خورشیدی - مشخص بود که تحولات جامعه شهری ما ، شرایط حاکم برتوسعه اقتصادی اجتماعی ما ، تداوم عقب ماندگی ها ، پویائی جابجائی جمعیتی ما ودر نتیجه ساختار بسیار شکننده وویژهء شبکه وسیستم شهرهای ما بگونه ای « ذاتی» گرایش به تمرکز شدید جمعیت وامکانات در کلانشهرها بویژه درتهران را دارد! بارها مطرح نمودیم ، با تدوم سیاست های محدود کننده که باروندهای درجریان در«تقابل»هستند ،مشکلات چنان تشدید خواهد شد که ، بلاخره تهران عمدتا"با بسط حاشیه نشینهایش ! به قزوین بپیوندد. دران زمان این منطقه کلان شهری را به کنایه ,, تِه قَزَ ,, خواندیم ! ولی با همه اینها شاهدیم ، همان طرز تفکر کلیشه ای علیرغم ناکامی مداوم اش ، هنوزدررابطه با تهران وگسترش ان دنبال میشود !؟
هم اکنون با توجه به اهداف پایه ای که طرح جامع جدید برای خود انتخاب کرده ، ومسئولین با پافشاری درحفظ مصوبات ان ، یعنی: جلوگیری ازگسترش تهران ، ایجاد حریم غیرقابل ساخت وساز، ممانعت از افزایش تراکم وهمچنین عرصه شهرکه هم اکنون تهران را با محدوده 630 کیلومترمربعی خود درردیف کلانشهرهائی چون کینشازا درکنگوقرارداده ! بشدت به بیراهه میروند ! کلا" درتوهم بسرمیبرند ! این پافشاری که درراستای حفظ مصوبات طرح جامعه کلیشه ای وبه بن بست رسیده اعمال میشود ، جز مزید برعلت شدن ، همچون طرح قبلی وایجاد مشکلات برای شهروندان، از انجمله : تشدید قطبی شدن جامعه شهر ، زمینه سازی افزایش حاشیه نشینی ، وپروبال دادن به سوداگری ودر نهایت راندان عده بیشتری به حاشیه ، نتیجه دیگری نخواهد داشت . جوانب مختلف ومتنوع این بحث را طی مقالات متعددی در سایت (شهرسازی وتوسعه ) مورد بحث قرار دادیم . اکنون پیشنهادی برای سروران محترم دارم . ایا ممکن است ، شرایطی فراهم اورید تا این مسئله ، یعنی مسائل کلان شهرها بویژه تهران ، شبکه شهرها وهمینطور شبکه کلان شهرهای کشور، طی بحث همه جانبه ای مورد تجزیه وتحلیل همگانی قرار گیرد ؟ ما معتقدیم سیاست گذاری های که در رابطه با تهران وسایر کلان شهرها از طریق طرحهای جامع کنونی انجام میشود وبلاخره اصرار به حفظ این مصوبات ، با اطمینان کامل ره به کعبه نیست . شاید بتوان با طرح اینگونه نظریات پیشاپیش انچه بعدا" بصورت نا کارآ مدی ، وچه فکر میکردم چه شد های ، گسترده ای ، ظهور نماید ، رابهتر شناخت . البته این احتمال هم میتواند وجود داشته باشد که راقم این سطور دچار توهم باشد ، که در اینصورت انهم روشن خواهد شد !