نگاهی به طرح اتصال ریلی سه فرودگاه به یکدیگر/وقتی حواشی جای متن مینشیند!
وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته خبر از پروژه ای جدید داد که در میان هیاهوی پروازهای حج گم شد. پروژه ای که سه فرودگاه را به یکدیگر متصل میکند اما این بار از طریق ریل!
به گزارش انتخاب عباس آخوندی در حاشیه مراسم افتتاح سالن حج فرودگاه امام از برنامه ریزی برای تکمیل طرح های توسعهای این فرودگاه سخن گفت: به گفته وی آنچه تاکنون در فرودگاه امام ایجاد شده تنها 15درصد از طرح نهایی این فرودگاه است و مراحل بعدی باید در دستور کار قرار گیرد.
آخوندی اما از آغاز مراحل ابتدایی پروژه ای دیگر نیز خبرداد. طرحی که در صورت نهایی شدن امکان اتصال ریلی سه فرودگاه امام، مهرآباد و پیام کرج را فراهم میکند و در نهایت به ایستگاه راه آهن مرکزی تهران می رسد.
وزیر راه و شهرسازی ، شرکت فرودگاههای کشور را مسئول پیگیری این طرح اعلام کرد و از آغاز مذاکرات با شهرداری تهران ، شرکت مترو و شرکت راه آهن برای پیشبرد مراحل ابتدایی کار خبر داد.
بر مبنای صحبت های آخوندی، طرح اتصال ریلی این فرودگاه با هدف تسریع ارتباطات زمینی انجام میشود و هر چند در جابجایی مسافران بعید به نظر می رسد نقش خاصی ایفا کند اما در تحویل محموله های باری مفید خواهد بود.
طرح مطرح شده از سوی وزیر ابهامهای فراوانی دارد. در وهله نخست مشخص نیست این خط اتصالی جدید با مدل متروهای درون شهری و استفاده از امکانات فعلی متروی تهران ساخته میشود یا شرکت راه آهن باید طرح ریل گذاری آن را به سبک خطوط بین شهری طراحی کند.
از سوی دیگر با توجه به محدودیت های فضایی فرودگاه مهرآباد، بعید به نظر می رسد ساخت یک خط ریلی روگذر دراین منطقه بدون مشکل باشد و در صورت طراحی خطوط زیرزمینی اجرایی شدن پروژه با توجه به مسافت چند ده کیلومتری زمانبر خواهد بود.
در کنار این ابهام ها ، بحث اولویت ها نیز مطرح است . فرودگاه امام به عنوان تنها آلترناتید مهرآباد ، هنوز با یک باند پرواز ها را مدیریت میکند، بسیاری از نقاط آن به توسعه زیربنایی احتیاج دارند و هنوز تکلیف شهر بزرگ فرودگاهی روشن نیست.
با وجود تمام این طرح های نیمه تمام، شاید احداث خطوط ریلی برای اتصال چند فرودگاه به یکدیگر چندان در اولویت نباشد، هرچند هنوز به نظر می رسد اظهارنظر درباره طرح آقای وزیر زود است.
برچسب ها :
ارسال نظر
اخبار روز
خبرنامه