دریافت کارمزد از کارتخوانها اجباری است و کوتاه نمیآییم
اکبر کمیجانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدر ارتباط با برنامه بانک مرکزی برای دریافت کارمزد از کارتخوان های فروشگاهی، اظهار داشت: این موضوع در دستور جلسه شورای پول و اعتبار است و انشاءالله به زودی بررسی می شود.
وی درباره اینکه چه زمانی طرح دریافت از کارمزد کارتخوان ها به شورای پول و اعتبار می رود؟ گفت: موضوعات مختلف مطرح است که به نوبت به شورای پول و اعتبار می رود و در آنجا بررسی می شود و به زودی هم نوبت این طرح می رسد.
قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به اینکه آیا امکان اجرایی شدن این سیاست در آذرماه وجود دارد؟ تصریح کرد: موضوع کارمزد و دریافت آن یک سیاست حتمی و اجباری است.
کمیجانی درپاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا احتمال دارد بانک مرکزی این طرح را به طور کلی کنار بگذارد؟ افزود: کارمزد دریافت هزینه خدماتی است که صورت می گیرد و بانک مرکزی از این سیاست کوتاه نمی آید.
به گزارش تسنیم، "دریافت کارمزد از کارتخوانهای فروشگاهی از ابتدای آبان ماه" خبری بود که طی هفتههای اخیر بهسرعت بین مردم و بازاریها پخش شد و البته واکنشهای متفاوتی را بههمراه داشت.
از آنجایی که اختلاف نظر اصلی در این موضوع مرجع پرداخت کارمزد بود هیئت دولت وارد عمل شد چراکه اصناف معتقدند اصل کارمزد درست است ولی بانکها باید این کارمزد را بپردازند نه فروشندهها!
بعد از ورود هیئت دولت به پرونده کارمزد فروشگاهها مأموریتی جدید به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار محول شد تا بعد از بررسیهای کارشناسی بانک مرکزی سیاست گذاران پولی و بانکی در شورا با در نظر گرفتن ابعاد مختلف درباره دریافت یا عدم دریافت از کارمزدها به جمعبندی واحدی برسند.
همین باعث شد تا عملاً زمان اجرای طرح به تعویق درآید و دریافت کامزد از کارتخوانها از آبان ماه معلق شود چراکه هنوز طرحی دراینباره به شورای پول و اعتبار نرفته و بانک مرکزی در حال انجام بررسیهای کارشناسی است.
به گزارش تسنیم، هم اکنون هزینه تمام شده برای هر تراکنش فروشگاهی طبق اعلام بانک مرکزی 200-250 تومان است ولی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قصد دارند در این طرح 100-150 تومان کارمزد از پذیرنده دریافت کنند.
آمار رسمی شاپرک نشان میدهد که مجموع تراکنشها در پایانههای فروش طی خردادماه 429 میلیون تراکنش میباشد که شامل خرید، مانده گیری و پرداخت قبوض و خرید شارژ است که بهترتیب سهم تراکنشها در این بخشها عبارتند از 294،703،826؛ 87.553.139 و 47،689،812 میلیون.
با احتساب آمار یکماهه تراکنشهای پایانههای فروش و همچنین با توجه به قیمت تمام شده 200-250 تومانی این تراکنشها باید گفت که هر ماه 85 میلیارد و 989 میلیون تومان برای این بخش هزینه میشود. همچنین یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان میدهد که در طول 12 ماه هزینهای که برای تراکنشهای فروشگاهی میشود چیزی حدود یکهزار میلیارد تومان است.
اما در صورت اجرایی شدن دریافت کارمزد از پذیرندهها از آبان ماه با تصویب رقم 100-150 تومانی اگر آمار یک ماه را در 12 ماه ضرب و حاصل را در کارمزد احتمالی 100 تومان ضرب کنیم عددی که به دست میآید 500 میلیارد تومان است، یعنی از این پس فروشگاهها باید نیمی از هزینه تمام شده تراکنشهای فروشگاهی را خودشان پرداخت کنند.
همچنین باید تأکید کرد که نظام بانکی ایران در حالی طی سالهای گذشته این خدمات را بهصورت رایگان در اختیار فروشگاهها قرار داده که سایر کشورها و حتی کشورهای همسایه بهازای ارائه همین خدمات نهتنها از هر تراکنش درصدی را بهعنوان کارمزد دریافت میکنند بلکه برای سایر خدمات خود نیز از فروشگاه هزینه میگیرند.
با توجه به اهمیت موضوع و عزم جدی بانک مرکزی به اجرای این سیاست باید منتظر ماند و دید که سیاستگذار پولی و بانکی چهزمانی را برای اعمال کارمزد از پذیرندهها در نظر خواهد گرفت.
متاسفانه ما هر موردی را که در این مملکت بدون توجه به طرف مقابل از کشورهای دیگر الگو برداری می نماییم ،قیمت بنزین در فلان کشور 3000 تومان است پس چرا در ایران نباشد؟! این مسئله بدون توجه به سطح رفاه دو جامعه آماری مطرح میشودما باید کارمزد بگیریم چون در فلان کشور دریافت می شود ؟!آیا ساختار و الگوی خدمات بانکهای ما با فلان بانک یکسان است؟ آیا نحوه نگهداری و استهلاک اسکناس باهم برابر است ؟آیا تعدادو نحوه ارائه خدمات در پوزها باهم یکسان است ؟آیا پوزها در کشورهای مورد اشاره به این نحو دارای پراکندگی می باشد؟آیا زمان تراکنش تا تسویه در دو کشور یکسان است؟ و بسیاری موارد دیگر
نمکنیم
ضعیف کردن پهنای اینترنت => قرار گرفتن در عصر نکبت بار جاهلیت