بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
کد خبر : ۱۴۰۶۴۹
گروه خودرو: كمرنگ بودن «تحقيق و توسعه» در صنعت خودرو از انتقادهای هميشگي به خودروسازان بوده است، این در شرایطی است کهروز گذشته نعمت‌زاده در همایشی از توجه ویژه دولت به این بخش خبر داد.
هرچند به گفته وزير اخيرا فعاليت‌هاي خودروسازان در زمينه تحقيق و توسعه با بهبود همراه شده است، اما دليل اصلي عدم توجه خودروسازان به بحث تحقيق و توسعه در اين صنعت چه بوده است؟ يكي از پاسخ‌هايي كه از سوي منتقدان به اين پرسش داده مي‌شود، اين است كه بازار انحصاري داخلي انگيزه‌اي براي تحقيق و توسعه براي خودروسازان باقي نگذاشته است، اما مدیر اجرای استانداردهای ایران خودرو وابستگي به شركاي خارجي را دليل اصلي عدم توجه خودروسازان به مقوله ياد شده مي‌داند. كيوان وزيري با تاييد عدم توجه خودروسازان به تحقيق و توسعه به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: ما در بخش تحقيق و توسعه نزديك به 12 سال ركود داشته‌ايم كه دلايل مختلفي دارد. به عقيده وزيري فعاليت خودروسازان در بخش تحقيق و توسعه به چهار فاكتور اصلي شامل بودجه، نيروي جوان، انگيزه و تخصص نياز دارد كه نبود هر يك از اين عوامل مي‌تواند دليلي براي عدم توجه خودروسازان به تحقيق و توسعه باشد. وزيري اما در كنار ذكر اين چهار عامل، تكيه به شركاي خارجي را يكي از مهم‌ترين عوامل ناديده گرفتن تحقيق و توسعه با تكيه بر توان داخلي از سوي خودروسازان مي‌داند. او در اين زمينه مي‌گويد: اگرچه خودروسازان از سال 73 اقدام به تاسيس مراكز تحقيق و توسعه و تلاش براي فرهنگ‌سازي در اين زمينه را آغاز كردند، اما اين روند كه تا سال 84 پيشرفت خوبي داشت، با تغيير جهتي اشتباه به سمت تكيه به شركاي خارجي حركت كرد. به عقيده وزيري اين تغيير جهت اشتباه باعث شد خودروسازان به جاي حركت به سمت توسعه و تنوع محصول با تكيه بر توان داخلي، به سمت وابستگي پیش روند. وزيري اما در نهايت عقيده دارد از سال 92 تحركات جديدي در بخش تحقيق و توسعه خودروسازان آغاز شده است كه در سال‌هاي آينده در محصولات جديد و همكاري با فارغ‌التحصيلان جوان خود را نشان خواهد داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر