تحلیل بنیادی "غشصفا"
کلیاتی در باره شرکت :
شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان(سهامی عام) با بیش از نیم قرن تجربه، با ظرفیت تولیدی روزانه بالغ بر 487 تن شیر و فرآورده های لبنی، بیش از 170 نوع محصول را در انواع بسته بندی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می نماید
تاریخچه شرکت :
فرآوری شیر در اصفهان ابتدا توسط شرکت شیر و لبنیات پاستوریزه و استریلیزه(با مسولیت محدود) انجام می گردیده است، مشارکت صنایع شیر با شیر و لبنیات پاستوریزه و استریلیزه متعاقبا انحلال شرکت اخیر الذکر در سال 1355 و تبدیل شدن به سهامی عام ، نهایتا در سال 1380 نام شرکت به شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان(سهامی عام) تغییر یافته و بعد از پذیرش و درج نماد در تابلو دوم سازمان بورس، از خرداد 1382 سهام شرکت با نماد غشصفا قابل معامله گردید.
موضوع فعالیت شرکت :
تهیه، تولید و توزیع شیر، مواد لبنی، آب میوه و سایر فرآورده های غذایی پاستوریزه و استریلیزه و مبادرت به هر گونه عملیات تجاری و معاملات مجاز، از جمله صادرات و واردات کالای مجاز و اخذ نمایندگی از شرکت های داخلی و خارجی، در چهارچوب قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و همچنین تاسیس شرکت و مشارکت در شرکت های دیگر، به منظور توسعه فعالیت های شرکت در کلیه بخش های اقتصادی و انتشار و فروش اوراق مشارکت و ارائه خدمات مشاوره ای، طراحی، ساخت و نصب ماشین آلات تولیدی و بسته بندی انواع مواد غذایی با سایر موسسات
سرمایه و ترکیب سهامداران :
سرمایه شرکت در بدو تاسیس 372 میلیون ریال بوده که طی 6 مرحله به شرح زیر به مبلغ 84,000 میلیون ریال در تاریخ 1384.3.5 افزایش یافته است.
ترکیب سهامداران
بررسی وضعیت صنعت شیر و فرآورده های لبنی :
طبق پژوهش های صورت گرفته تفاوت فاحشی میان مصرف سرانه شیر در ایران و استاندارد جهانی وجود دارد که این موضوع مهم علاوه بر تهدید سلامتی جامعه، فرصت بسیار مناسبی برای شرکت های فعال در صنایع لبنی جهت هدفگذاری برای پر کردن این فاصله معنادار فراهم نموده است . مصرف سرانه شیر در ایران بین 70 تا 80 کیلو گرم است در حالی که این میزان در کشورهای توسعه یافته به 300 کیلوگرم می رسد.
فائو یا همان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، مصرف استاندارد شیر را 169 کیلوگرم اعلام کرده است. براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی فائو در سال 2007 میلادی (1386 خورشیدی) مصرف سرانه شیر در ایران حدود 66 کیلوگرم در سال بوده است. در همان سال به جز افغانستان و عراق که آمار دقیقی از آنها موجود نبوده مصرف شیر در ایران کمتر از همه کشورهای همسایه آن بوده است..
در سال 2007 به طور متوسط هر شخص در پاکستان سالانه 160 کیلوگرم، در ترکیه 138 کیلوگرم و در جمهوری آذربایجان 119 کیلوگرم شیر مصرف کرده است.
همانطور که عنوان شد با توجه به فاصله زیاد مصرف سرانه شیر در داخل کشور و استاندارد های بین المللی و همچنین تقاضای کشورهای همجوار، تقاضای رو به رشد مصرف لبنیات چشم انداز بسیار مناسبی را پیش روی شرکت های فعال در این صنعت قرار داده است.
تولیدات و سبد محصولات :
شرکت پگاه اصفهان محصولات متنوعی تولید می کند که با توجه به تنوع زیاد محصول، دسته بندی به صورت زیر همراه درصد هر گروه محصول مربوط به بودجه سال 93 در نمودار دایره ای نشان داده شده است؛
تولید مقداری
فروش
در شکل زیر روند فروش شرکت از سال 87 تا پیش بینی سال 93 نشان داده شده است؛
جهش قابل ملاحظه فروش در سال 93 نسبت به سال 92 مربوط به برنده شدن در مناقصه توزیع شیر مدارس در شهر اصفهان و قم و همچنین افزایش صادرات می باشد.
بمنظور سهولت؛ مقادیر فروش برابر مقادیر تولید در نظر گرفته شده است و در ذیل نرخ محصولات به همراه مبالغ فروش درج گردیده است:
نرخ فروش(ارقام به ریال)
مبلغ فروش (ارقام به میلیون ریال)
بهای تمام شده:
بخش اعظم بهای تمام شده شرکت پگاه اصفهان مربوط به مواد مستقیم - شیر خام دریافتی- می باشد. با توجه به اهمیت شیر خام دریافتی در بهای تمام شده، جزئیات نرخ شیر خام مصرف شده توسط شرکت در جدول زیر نمایش داده شده است:
نرخ شیر خام(ریال)
مصرف مقداری(تن)
بهای تمام شده(ارقام به میلیون ریال)
صورت سود و زیان:
صورت سود وزیان(ارقام به میلیون ریال)
نکات و مفروضات پیش بینی صورت سود و زیان 93:
- نرخ فروش محصولات در سه ماهه آخر تغییر محسوسی نداشته است.
- نرخ شیر خام دریافتی از دامداران با اندکی افزایش از 11,165 ریال بودجه به 11,200 ریال افزایش پیدا کرده است
- شرکت در آخرین شفاف سازی سود سال 93 را با 17.8% تعدیل مثبت از 987 ریال به 1,163 ریال افزایش داد که علت این افزایش را خرید شیر خام مصرفی با قیمت اقتصادی، بهینه کردن ترکیب سبد محصولات داخلی و صادراتی، افزایش بهروه وری تولید و کاهش قیمت تمام شده، تعیین وضعیت موجودی کالا تا تاریخ تهیه گزارش اعلام نموده است.
توضیح : شرکت آگهی فروش دو واحد آپارتمان را در شهر تهران در منطقه زعفرانیه را در سامانه کدال قرارداده است که با توجه حضور خریدار به محض قطعیت معامله، آثار سود و زیانی اطلاع رسانی خواهد شد.
طبق تصویر زیر با توجه به ارقام بهای تمام شده و قیمت کارشناسی در صورت قطعیت فروش، 343 ریال سود هر سهم شرکت افزیش پیدا خواهد نمود.
بررسی ترازنامه ای:
شرکت پگاه اصفهان تا پایان آذر سال 93، مبلغ ۷۲,۸۷۵ ملیون ریال(867 ریال به ازای هر سهم) سود انباشته دارد که نظر به برنامه هیئت مدیره شرکت مبنی بر افزایش سرمایه در سال آتی، پیش بینی می شود منابع موجود در سرفصل سود انباشته برای امر افزایش سرمایه لحاظ گردد.
نکات و فرصت های پیش رو :
- رایزنی های صورت گرفته در خصوص صادرات فرآورده های لبنی به کشور روسیه
- خرید تضمینی شیر توسط دولت و پرداخت یارانه به دامداران و کاهش فشار به صنایع لبنی از سوی دولت
- کاهش هزینه های سرمایه در گردش با توجه به هدفگذاری دولت در خصوص تورم 14% و متعاقب آن کاهش هزینه تامین مالی برای سال 94
- فروش دارایی های غیر مولد و به کار بستن منابع حاصله در بخش تولید