بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
کد خبر : ۱۵۱۴۴۰
(گزارش زنده) ساعات پایانی مذاکرات هسته‌ای
فرارو-مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 ساعات پایانی خود را سپری می کند. شواهد نشان می دهد که امروز و نهایتا تا 24 ساعت آینده نتیجه مذاکرات مشخص خواهد شد. آیا توافق جامع حاصل خواهد شد؟ آیا مذاکرات تمدید می شود؟ و یا بیست ماه مذاکره فشرده با شکست مواجه خواهد شد؟ همه چیز در گرو مذاکرات امروز است.


17:28خبرگزاری ایرنا گزارش داده است: علاوه بر جلساتی که در دو سوی کوبورگ در جریان است، رفت و امدها به این هتل هم رو به فزونی گذاشته؛ یوکیا امانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دقایقی پیش وارد هتل کوبورگ شد و قرار است با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت و گو کند.

17:23 انصار حزب الله مشهد با صدور بیانیه ای از تیم مذاکره کننده ایرانی در وین به سرپرستی محمدجواد ظریف قدردانی کرد. در این بیانیه که عصر ایران منتشر کرده، آمده است: جای بسی خوشحالی دارد که تیم مذاکره کننده ایرانی تحت تاثیر جو عمومی جامعه قرار نگرفته و برای جلب نظر برخی که شاید بطور افراطی به توافق نهایی و اثرات مثبت آن دل بسته اند، حتی ذره ای از رعایت خطوط قرمز ترسیمی جمهوری اسلامی و منویات امام خامنه ای عدول نکردند تا جایی که نمایندگان آمریکا در دقیقه نود رسما مواضعی متناقض با مواضع گذشته خود را اعلام کردند.

17:15خبرگزاری فرانسه از قول وزارت خارجه روسیه می‌گوید سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، راهی وین شده تا در مذاکرات شرکت کند.

17:00رئیس‌جمهور «قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران» را برای اجرا به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد.

16:54سی ان ان اعلام کرد دیپلماتها امیدوارند تا چند ساعت دیگر توافق هسته ای ایران در گفتگوهای وین حاصل شود.

16:54خبرآنلاین در گزارشی به احتمال وقوع "جنگ فکت شیت ها" پس از توافق اشاره کرده و نوشته است: «باید منتظر باشیم پس از اعلام توافق دوباره متن هایی متفاوت از دو هیئت منتشر شود. مخالفان داخلی هم حتما بنای تحلیل خود را بر متن آمریکایی متمرکز خواهند کرد.»

16:48گزارشگر ایسنا نوشته است: اینجا در وین صدای تیک تاک ساعت به خوبی شنیده می‌شود و چشم‌ها خیره به پنجره‌های هتل کوبورگ است که بالاخره از این پنجره‌ها دود سفید دیده خواهد شد یا نه.

16:45برخی سایت های خبری ایران گزارشهایی درباره متن توافق منتشر کرده اند، که منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای این گزارش ها را تکذیب کرده اند.

16:39به گزارش خبرگزاری فرانسه فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، می‌گوید که گفت‌وگوهای هسته‌ای یا ایران «در حال وارد شدن به مرحله نهایی» است. فابیوس که صبح امروز وین را ترک کرده بود دوباره به مذاکرات بازگشت.

16:30 نشست معاونان ظریف و موگرینی پس از سه ساعت پایان یافت و قرار است معاونان وزیر خارجه ایران با شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به گفت‌وگو بنشینند و احتمالا پس از آن با اشمیت دوباره جلسه خواهند داشت.

16:03نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه توافق نهایی نیازمند مصوبه مجلس و تائید شورای عالی امنیت ملی است، گفت: «چناچه توافق بین ایران و ۱+۵ انجام شود، نمی‌تواند آنرا پیش از تائید مجلس و شورای عالی امنیت ملی، قطعی دانست.»

15:47بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در تازه‌ترین موضع‌گیری خود علیه مذاکرات هسته‌ای در وین میان قدرت‌های جهانی در گروه ۱+۵ با ایران، آن را «رژه عقب‌نشینی در برابر ایران» نامیده‌است.

15:05خبرگزاری ایرنا گزارش داد: در حالی که مذاکرات به ساعات پایانی نزدیک می شود تالار شیشه ای با نوسانات مثبتی مواجه شده به نحوی که شاخص کل بورس واوراق تا این لحظه از معاملات با 791 واحد رشد از کانال 67 هزار واحدی عبور کرده و هم اکنون در ارتفاع 67 هزار و 609 واحدی قرار گرفته است.

14:57 یک مقام مسئول نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران محورهای منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره برخی مفاد و بندهای برجام را دقیق ندانست و گفت: مذاکره در مورد چند موضوع اختلافی هنوز ادامه دارد.

14:39جان کری، وزیر خارجه آمریکا، دقایقی پیش به خبرنگاران گفت جلسه دیشب او با محمدجواد ظریف بسیار خوب و مثبت بوده است. او گفت "درحال گرفتن تصمیم‌های جدی هستیم".

14:37سخنگوی نیروی انتظامی از آمادگی پلیس برای حضور در کنار شهروندان در جشن توافق احتمالی هسته‌ای خبر داد. سردار منتظرالمهدی در اینباره گفت: ناجا آمادگی کامل دارد تا در صورت بروز این اتفاق خوب، در کنار شهروندان قرار گیرد البته اقدامات باید در چارچوب قانون و شئونات اسلامی شادی باشد.

14:25قیمت دلار و سکه در آخرین ساعات مذاکرات هسته ای در وین با فزایش اندکی همراه بود. سکه تمام بهار با افزایش اندکی نسبت به روز گذشته 876 هزار تومان و هر دلار آمریکا 3267 تومان فروخته می‌شود.

14:20خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گفت که «طی امروز می‌توان به توافق دست یافت ... اما برخی مسائل، باقی مانده که باید توسط وزیران خارجه حل و فصل شوند.»

14:18فابیوس وین را به سمت پاریس ترک کرد تا با اولاند درباره یونان حرف بزند و قرار است دوباره بعدازظهر به وین بازگردد.

14:15وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران به مرحله حساسی رسیده است.

14:12روزنامه کیهان با باز نشر یادداشتی قدیمی از حسین شریعتمداری بر خاصیت های انرژی هسته ای تاکید کرده است. این روزنامه از منتقدان مذاکرات هسته ای ایران با غرب است. یادداشت امروز کیهان بهمن ماه سال 92 منتشر شده بود. در این یادداشت آمده: «کسانی که توقف برنامه هسته‌ای را توصیه می‌کنند- صرفنظر از نیت و انگیزه واقعی آنها- دست کشیدن از پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک را پیشنهاد می‌کنند و برای کشورمان نسخه عقب‌ماندگی می‌پیچند!»

14:06احمد بخشایشی عضو کمیسیون امنیت ملی مقاومت تیم مذاکره کننده هسته‌ای را مانع از به کرسی نشستن خواسته‌های سران سعودی و صهیونیست دانست و افزود: اگر مذاکرات به شکست بینجامد آمریکایی‌ها در برابر افکار عمومی کشورهای غربی شرمنده خواهد بود. دبه کردن آمریکایی‌ها و عهدشکنی آنان باعث به نتیجه نرسیدن مذاکرات می‌شود.

14:00تلویزیون ایران سریال «تعبیر وارونه یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی را که سریال جاسوسی با موضوع انرژی هسته‌ای است از سوم مرداد هر شب ساعت 22 از شبکه اول به روی آنتن خواهد برد. این سریال جایگزین سریال پایتخت می شود. صدا و سیما در ماه های اخیر مستندهایی نیز درباره مذاکرات هسته ای پخش کرده است که اعتراض های فراوانی در پی داشته است.

13:54203 نماینده مجلس در بیانیه‌ای با قدردانی از حضور میلیونی مسلمانان و مستضعفان در روز قدس در عین حال از ایستادگی نمایندگان مذاکره کننده در برابر زیاده خواهی‌ها قدردانی کردند و آن را مایه مباهات دانستند.

13:44خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از یک منبع در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که «سرگئی لاوروف برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران در وین در روز یکشنبه برنامه‌ریزی کرده است».

13:42معاونان ظریف از ساعت 10:30 به وقت محلی(13:00 به وقت تهران) با اشمیت در جلسه هستند.

13:48به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس ایران، در یک برنامه تلویزیونی گفت که در صورت «به نتیجه نرسیدن» مذاکرات با گروه ۱+۵ ایران به «تمامی ۱۹ هزار» سانتریفیوژ تأسیسات اتمی نطنز گاز تزریق خواهد کرد. به گفته ابوترابی، درحال حاضر تنها به «۹ هزار سانتریفیوژ» در سایت اتمی نطنز گاز تزریق می‌شود.

13:38باوجود اینکه مذاکرات در وین دو بار به صورت کوتاه مدت تمدید شده است، اما ناظران معتقدند که این بار دیگر نتیجه این دور مذاکرات مشخص خواهد شد و تمدید کوتاه مدت در کار نخواهد بود. پیش از این محمد جواد ظریف نیز ابراز امیداری کرده بود که روز دوشنبه به تهران باز گردد.

13:36صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت وگویی با فرارو تاکید کرده است که مذاکرات قطعا به نتیجه خواهد رسید. زیباکلام گفته است: «این مذاکرات در نهایت به یک توافق منتهی می شود. هر چند زمان رسیدن به این توافق هنوز بر ما پوشیده است اما دو طرف چاره ای ندارند که یا امشب و فردا شب و یا در نهایت شهریور ماه دستیابی به این توافق را اعلام کنند.»مشروح گفت و گو را دراینجابخوانید.

13:28علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر وجود اختلافات ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات به نتیجه برسد. او گفته است: حرکتشان رو به جلو است و می‌توانند در شرایط فعلی به نتیجه دست یابند.

13:26همچنین شب گذشته هیات ایرانی جلسه ای برای هماهنگی بیشتر با خبرنگارانی ایرانی برگزار کرد، که از این جلسه گزارشی منتشر نشده است.

13:26شب گذشته ظریف و کری با حضور فدریکا موگرینی نشستی سه جانبه برگزار کردند که تا پایان شب به طول انجامید.

13:24نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا که گفته شده بود ساعت 8 صبح امروز به وقت محلی در وین برگزار می‌شود هنوز آغاز نشده ولی معاونان و کارشناسان مشغول مذاکره و کار بر روی متون هستند.

13:20قرار است امروز تمام وزرای خارجه 1+5 در وین حاضر شوند. روز گذشته وزرای اروپایی به مذاکرات پیوستند. امروز نیز قرار است وزرای خارجه روسیه و چین در وین حاضر شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.