بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
تورم ترکیه به پایین‌ترین میزان ۱۴ ماه گذشته رسید
تورم سالانه ترکیه به پایین‌ترین میزان در ۱۴ ماه گذشته رسید.
کد خبر : ۲۸۵۶۹۱
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، موسسه آماری ترکیه (TurkStat) اعلام کرد: نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه سپتامبر به ۴۹.۳۸ درصد رسیده که پایین‌ترین سطح از ماه جولای ۲۰۲۳ است.

بخش مسکن با ۹۷.۸۷ درصد بالاترین افزایش قیمت را در ماه سپتامبر به‌صورت سالانه به ثبت رساند و پس از آن آموزش با ۹۳.۵۹ درصد، رستوران‌ها و هتل‌ها با ۶۵.۴۱ درصد قرار گرفتند.

کمترین نرخ مربوط به حمل و نقل با ۲۶.۶ درصد، پوشاک و کفش با ۳۰.۷ درصد و ارتباطات با ۳۶.۶۴ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه در ماه سپتامبر ۲.۹۷ درصد بوده که نسبت به ماه آگوست ۲.۴۷ درصد افزایش داشته است.

بیزنس گزارش کرد:در ماه گذشته، اقلام ارتباطی با ۰.۸۸ درصد کاهش قیمت ماهانه و آموزش با ۱۴.۲۱ درصد، اصلی‌ترین مواردی بودند که بیشترین افزایش ماهانه را ثبت کردند.

مهمت شیمشک، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه گفت: در حالی که تورم کالا‌های اصلی نسبتا پایین و ۲۸.۳ درصد نسبت به سال قبل بوده، اما تورم خدمات با سرعت نسبتا آهسته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه روند کاهش تورم که از ماه ژوئن آغاز شده است، ادامه دارد و به دنبال آن دوره ثبات از نیمه دوم سال آینده آغاز می‌شود که طی آن کشور به کاهش دائمی تورم و تک رقمی شدن دست خواهد یافت.

وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه بیان کرد ما به اجرای همه سیاست‌های خود با هماهنگی و عزم در راستای هدف ثبات قیمتی خود ادامه می‌دهیم.

شیمشک افزود: کاهش تورم نه فقط مشکلات هزینه‌های زندگی را حل می‌کند، بلکه رفاه شهروندان ترکیه را برای همیشه بهبود می‌بخشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.