بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
کد خبر : ۱۵۵۲۰۷

وزیر امورخارجه ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با وزیران امورخارجه اتریش، سوئیس، مکزیک و کره جنوبی به گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.

به‌ گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در ملاقات «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان با همتای مکزیکی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دو طرف بر گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه تاکید کردند.

ظریف در این ملاقات فرصت‌های تجاری و اقتصادی پس از امضای توافق هسته‌ای را برشمرد و از طرف مکزیکی دعوت کرد که همپای بقیه کشورها از این فرصت استفاده کند.

در این دیدار لازمه موفقیت چنین اقدامی در گام نخست حمایت دولت به ویژه در بخش‌های بانکی و مالی برشمرده شد.

طرف مکزیکی نیز با تبریک دستاوردهای سیاسی کشورمان به‌ویژه توافق هسته‌ای و تاکید بر گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی و اقتصادی اظهار کرد: چنین عزم و علاقه‌ای به صورت واقعی در دولت مکزیک وجود دارد.

رایزنی ظریف و همتای اتریشی

وزیران امورخارجه ایران و اتریش نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر ملاقات کردند. در این ملاقات موضوعات مورد علاقه دو طرف بررسی و درباره آن گفت‌وگو شد.

وضعیت پناه‌جویان و بحران سوریه از جمله این موضوعات بود.

ظریف از بی عملی کشورهای اروپایی در برابر زیاده خواهی‌های عربستان انتقاد کرد و گفت: رفتار نامعقول این کشور در بحران‌های سوریه و یمن نه تنها با برخورد شایسته کشورهای اروپایی و آمریکا مواجه نشده است، بلکه برعکس در حالی‌که عربستان مشغول بمباران یمن است از حمایت و قطعنامه شورای امنیت هم برخوردار می‌شود.

ظریف همچنین بر راه‌حل سیاسی مشکل سوریه که نتیجه نهایی آن بدون پیش داوری باید از سوی مردم آن کشور تعریف شود، تاکید کرد.

گفت‌وگوی ظریف و همتای سوئیسی

وزیران امورخارجه ایران و سوئیس در ملاقاتی در حاشیه نشست مجمع عمومی درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو کردند. طرف سوئیسی در این ملاقات با بیان لغو همه تحریم‌های سوئیس در ماه آگوست اظهار کرد: ما به روابط میان دو کشور اعتماد داریم و مایل هستیم مرحله‌ای جدید و جدی از گفت‌وگوهای دوجانبه را در همه حوزه‌های مورد علاقه آغاز کنیم.

ظریف نیز در این ملاقات با اعلام آمادگی برای گسترش روابط در همه حوزه‌های مورد علاقه دو طرف از نقش سوئیس در حوزه‌های مختلف بین‌المللی از جمله در حوزه‌های بشردوستانه قدردانی کرد.

رایزنی با وزیر امورخارجه کره‌جنوبی

ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با همتای کره‌ جنوبی خود ملاقات کرد.

وزیر امورخارجه کره با بیان دستیابی به توافق هسته‌ای ابراز امیدواری کرد کشورش بتواند از تجارب این توافق برای گسترش صلح در منطقه شرق آسیا و شبه جزیره کره استفاده کند.

در این ملاقات حوزه‌های مختلف روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو طرف بررسی شد.

ظریف با بیان آخرین تحولات مربوط به اجرای توافق هسته‌ای از طرف کره‌ای خواست از این فرصت و از ظرفیت‌های اقتصادی ایران برای توسعه تجارت با بازار 300 میلیونی آسیای میانه و خاورمیانه استفاده کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.