بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴

منتظر موجی از ورشکستگی در صنعت خودرو هستیم

کد خبر : ۱۵۵۶۹۸
شرق در گفت وگویی با محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان خودرو نوشت:رکود بازار خودرو کشور کم‌کم نتایج خود را نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که گفته می‌شود ١٠ هزار کارگر قطعه‌ساز تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

 محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو،  هشدار داد: امروز صنعت قطعه‌سازی کشور رو به احتضار است و احتمال بی‌کاری ٣٠٠ هزار نیروی انسانی در این صنعت وجود دارد.گفت وگو با وی را بخوانید:

-----

‌گفته شده که طی دو هفته گذشته نزدیک به ١٠ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی تعدیل یا تعلیق شده‌‌اند، شما این خبر را تأیید می‌کنید؟
بله تأیید می‌کنم و این را هم اضافه می‌کنم که اگر به‌موقع به داد اوضاع نرسیم، این تعداد بیشتر هم خواهد شد.
‌دقیقا چه تعداد تعدیل و تعلیق شده‌اند؟
حدود ١٠ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند اما با وضعیت موجود، این تعداد حتما افزایش پیدا می‌کند.
‌ما در کشور چند شرکت قطعه‌ساز داریم و کلا چه تعداد نیروی کار در این صنعت مشغول فعالیت هستند؟
برآورد ما این است که حدود هزار و ٢٠٠ شرکت داریم و حدود ١٩٠ هزار نفر هم مستقیما در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.
‌گفته می‌شود اگر اوضاع فعلی استمرار پیدا کند، تعداد تعدیل و تعلیق‌ها به ٣٠٠ هزار نفر هم می‌رسد؛ چطور ممکن است از ١٩٠ هزار نفر ٣٠٠ هزار نفر تعدیل و تعلیق ‌شوند؟
١٩٠ هزار نفر در شرکت‌های قطعه‌ساز فعالیت دارند درحالی‌که تعداد بیشتری در زنجیره تأمین، یعنی شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه قطعه‌سازی، فعال هستند. کسادی و بحران خودروسازی قطعه‌سازان را با مشکل مواجه کرده و بی‌شک شامل حال عقبه این صنعت هم می‌شود. افراد زیادی در این شرکت‌ها مشغول هستند، تعداد زیادی هم در صنایع مرتبط با خودروسازی طعم این مشکلات را می‌چشند.
‌چند درصد از قطعات خودروهای تولید داخل، توسط صنعت قطعه‌سازی داخلی تولید می‌شود؟
بیش از ٨٠ درصد از قطعات را خودمان می‌سازیم.
‌از وضعیت فعلی قطعه‌سازان و کارگران آنها بیشتر بگویید؟
وضعیت شرکت‌ها که خراب است وگرنه تعدیل نیرو نمی‌کردند. حقوق کارگران هم متأسفانه به تعویق افتاده چون فروش شرکت‌ها و وصول مطالبات آنها با مشکل مواجه است و نمی‌توانند به‌موقع حقوق پرداخت کنند.
‌با این اوضاع طلب قطعه‌سازان که در آخرین برآوردها بیش از چهار هزار میلیارد تومان عنوان شده بود باید افزایش پیدا کرده باشد. درست است؟
من فعلا آمار دقیقی ندارم اما مسلما بیشتر شده چون نه وضعیت خودروساز بهتر شده و نه گشایشی در این ماجرا شده است. قطعه‌ساز هم در همان جایگاه قبلی قرار دارد و وضعیت وصول مطالباتش هم تغییری نکرده است.
‌ وصول‌نکردن مطالبات از خودروسازان باعث بدهکارشدن قطعه‌سازان هم شده؟
نمی‌شود که بدهکار نشوند. به کارگر خود بدهکارند، به بیمه، به بانک، به سازمان مالیات و... به همه بدهکارند. این مشکل همیشه وجود داشته و یکی از مسائلی است که عملا دست‌وپای قطعه‌سازان را بسته و نه‌تنها به آنها اجازه نوشدن و پیشرفت‌کردن نمی‌دهد بلکه ادامه وضعیت فعلی را هم برایشان سخت کرده است.
‌از میزان بدهی قطعه‌سازان اطلاعی دارید؟
رقم دقیقی نمی‌توانم بدهم اما این‌قدر بدهکار هستند و اوضاع مالی آنها به‌هم ریخته که ناچارا مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. کارشان‌ به جایی رسیده که باید نیروهایی که برایشان زحمت کشیده شده و آنها را آموزش داده‌‌اند و برایشان هزینه کرده‌‌اند را تعدیل کنند.
‌این تعدیل‌ها در بلندمدت بیشترین زیان را متوجه قطعه‌سازان نمی‌کند؟
شک نکنید. نیروی کار یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های یک تولیدکننده محسوب می‌شود، هم وقت و هم هزینه زیادی برای آموزش و باتجربه‌شدن این نیروها صرف شده است. اما وقتی حقوق ندارند بدهند چه کنند؟ کسی بدون حقوق که کار نمی‌کند.
‌مگر با این تعدیل‌ها مشکلی حل می‌شود؟ آخرش چه؟
این تعدیل‌ها هزینه‌های جاری را کمی تقلیل می‌دهد، آن‌قدر که چند صباح دیگر بتوانند به کارشان ادامه دهند اما آخرش اقتصاد ملی زیان می‌کند. قطعه‌ساز هم به تاریخ می‌پیوندد. می‌رود کنار دست صنعت نساجی.
‌تولید خودرو در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ١١١ هزار دستگاه به حدود ٦٠ هزار دستگاه رسید، آیا تقاضای خودروسازان برای قطعه به همین اندازه کاهش یافته یا طبق روال قبل قطعه خریده‌اند؟
خودروساز که هیچ‌وقت بیش از نیاز نمی‌خرد. آنها به‌موقع قطعه را می‌گیرند و خودرو را تولید می‌کنند. یعنی براساس نیازشان و براساس تولیدی که انجام می‌دهند قطعه سفارش می‌دهند.
‌با چه اختلاف زمانی‌اي سفارش می‌دهند. تولیدی که حالا کاهش پیدا کرده است قطعاتش را کی سفارش داده‌اند؟
شاید حدود یک هفته بین سفارش قطعه و تولید اختلاف زمانی باشد یعنی خودروساز برای تولید امروزش یک هفته پیش سفارش داده است.
‌یعنی خودروساز قطعه انبار نمی‌کند؟
سیستم انبارِش دیگر معنا ندارد. قدیم به این صورت بود. حالا فقط برای تولیدی که می‌خواهند انجام دهند قطعه سفارش می‌دهند. خودروساز دیگر موجودی انبار را نگه نمی‌دارد.
‌کلا خودروسازان انبار قطعه ندارند یا حالا این‌طور شده؟
معمولا این‌طور است. باز در ایران خوب است؛ در ژاپن اختلاف زمانی تولید قطعه و رسیدن به خط تولید خودرو دوساعت است. حتی بعضی از قطعات، مثل صندلی خودرو، با همان کامیونی که در شرکت قطعه‌سازی بارگیری شده به خط تولید وارد می‌شود. وضعیت تولید خودرو در ژاپن به صورتی است که می‌توان گفت خطوط تولید قطعه‌ساز و خودروساز به‌هم‌پیوسته محسوب می‌شود.
‌تا حالا شرکت قطعه‌سازی ورشکسته شده است؟
بیشترین آمار ورشکستگی کشور به قطعه‌سازان مربوط می‌شود.
اخیرا هم ورشکسته شده‌اند؟
کلا می‌گویم. اگر نگاهی به آمار ورشکستگی‌ها در فهرستی که قوه قضائیه اعلام می‌کند، بیندازید، ٥٠درصد ورشکسته‌ها از صنعت قطعه‌سازی هستند.
‌در شرایط فعلی چطور، جدیدا قطعه‌سازی بوده که ورشکسته شده باشد؟
حالا آماری در ذهن ندارم که بگویم اما اگر از اداره ورشکستگی بپرسید، به شما می‌گویند که چند شرکت قطعه‌ساز ادعا و تقاضای ورشکستگی کرده‌اند.
‌به نظر شما اگر بپرسیم که آیا در یک ماه اخیر، قطعه‌سازی ورشکسته شده یا نه، جوابشان مثبت است؟
شما آمار یک‌ساله را بپرسید چراکه اگر امروز یک شرکت اعلام ورشکستگی کند، یک پروسه حدودا یک تا دوساله نیاز دارد تا جواب بررسی‌ها برسد. اعلام ورشکستگی هم تشریفات خودش را دارد. امروز که بگویی من ورشکسته هستم، فردا صبح جواب نمی‌دهند!
‌پس با این وضعیت نتایج اوضاع بد امروز، یک تا دو سال دیگر مشخص می‌شود، پیش‌بینی شما چیست؟
اینهایی که حالا تقاضای ورشکستگی می‌دهند تا یکی، دو سال دیگر نتیجه‌اش مشخص می‌شود و اگر اوضاع به این روال ادامه پیدا کند باید منتظر موجی از ورشکستگی شرکت‌های قطعه‌ساز در یکی، دو سال آینده باشیم.
‌آیا کارگران صنعت خودروسازی هم با تعدیل، تعلیق، اخراج یا مرخصی اجباری مواجه شده‌اند؟
شرکت‌های خودروسازی ساعت اضافه‌کاری نیروها را کم و تعطیل‌کاری و جمعه‌کاری را هم کلا حذف کرده‌اند. شرکت‌هایی که تا ساعت هشت و ٩ شب کار می‌کردند حالا ساعت چهار عصر تعطیل می‌شوند اما صنعت خودرو چون به‌هرحال مدیر دولتی دارد، ضرر می‌دهند اما کارگران را نگه می‌دارند.
‌واکنش مسئولان، به‌خصوص آقای نعمت‌زاده نسبت به اوضاع فعلی چیست؟
تولیدات قطعه‌سازان تا تیرماه روند افزایشی داشت اما از مرداد و شهریور روند تولید کاهشی شد. آقای نعمت‌زاده بعد از اطلاع از وضعیت بسیار ناراحت شد و برای بررسی و ساماندهی اوضاع جلسات متعددی با خودروسازان، مجموعه قطعه‌سازی، بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور گذاشت. بعد از این قضایا حتی آقای نوبخت که تاکنون ایران‌خودرو را ندیده بود هم به آنجا رفت و شش ساعت از آنجا بازدید کرد.
‌حالا شما برای ساماندهی وضعیت فعلی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور راهکاری دارید؟
بانک‌ها و دولت‌ها در شرایط بحرانی به سیستم خرید خودرو کمک می‌کنند. در آلمان، فولکس‌واگن نصف محصولات خود را به بانک می‌دهد و بانک با لیزینگ و به صورت قسطی به مردم می‌فروشد. ما هم باید خرید قسطی را گسترش بدهیم.
‌خرید اقساطی که حالا هم هست. تسهیلات هم کم‌وبیش داده می‌شود، منظور شما چه‌جور فروش اقساطی‌ای است؟
منظورم خرید قسطی با بهره کم است. بهره زیاد بانکی آفت کل تولید و صنعت کشور شده، باید برای این مسئله فکری کرد. این بهره‌های بالای بانکی، تولید را از انتفاع ساقط کرده است، تولید دیگر اصلا توجیه اقتصادی ندارد. در این وضعیت هیچ صنعتی نمی‌تواند در جذب سرمایه با بانک‌هایی که بالای ٢٠، ٣٠درصد بهره می‌دهند، رقابت کند.
‌سود بانکی مربوط به دیروز و امروز نیست که وضعیت بد فعلی را تماما به گردن آنها بیندازیم، اتفاق تازه‌ای افتاده؟
بد نیست بدانید بانک‌ها در سال گذشته حدود ١٥٠ هزار میلیارد تومان سود فقط به سپرده‌ها داده‌اند. ما داریم آدرس غلط به مردم می‌دهیم. می‌گوییم ایهاالناس مبادا پولتان را در تولید وارد کنید، پول‌ها را به بانک بدهید و ماه‌به‌ماه ٢٠ درصد سود بگیرید. هیچ گرفتاری و هزینه‌ای هم ندارد. نه حق بیمه و مالیات می‌دهید، نه مزد کارگر و گرفتاری تولید گردنتان می‌افتد. بانک‌ها این‌گونه سپرده جمع می‌کنند و بعد از اینها، تولید قرار است از این بانک‌ها تسهیلات بگیرد! این تولید نمی‌تواند با این سودها دوام بیاورد. آخرسر هم وضعیت تولید و بانک و مردم و اقتصاد کشور، با هم خراب می‌شود.
‌وضعیت بد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ما یک ماجرای دوسویه است، یک طرف ماجرا که باعث بروز بحران برای خودروسازان و قطعه‌سازان شده همین مسئله است، نظر شما به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، در این‌باره چیست؟
این درست نیست. ما در سال ٩٠ به همین ماجرا گرفتار شدیم. در آن سال یک میلیون و ٦٥٠ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، در سال ٩١ تولید به ٩٩٠ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد. یعنی یک افت ٤٠ -٥٠درصدی را تجربه کردیم. نبود مکانیسم‌های مدرن فروش و نبود کمک‌هایی که دیگر کشورها به این صنعت می‌کنند، دلیل این افت تولید بود. در سال ٩٢ هم تولید به ٧٣٠ هزار دستگاه رسید و اگر انجمن خودروسازان کمک نکرده بود، وضعیت از این هم بدتر می‌شد و تولید به زیر ٥٠٠ هزار دستگاه هم می‌رسید. صنایع خودرو یکی از صنایع مهمی است که معمولا کشورها به آن بها می‌دهند. در کشور ما هم همین‌طور است. صنعت خودرو در رشد اقتصادی سال ٩٣ سهم بالایی داشت و حالا کسانی که یا با دولت مخالفت دارند یا  دوست ندارند این کشور رشد کند یا به هر دلیل دیگری صنعت خودرو را به هر روشی که می‌توانند هدف گرفته‌اند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
دوستان گرامی هرکس حوصله داره منو راهنمایی کنه چطور خودروسازان این همه سال جیب مردم رو خالی کردن این همه سود وثروت جمع کردن حالا بانزدیک به یک سال رکود به این روز افتادن . تشکر
ناشناس
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
پولشون رو زمین و سهام خریدن یا گذاشتن اوراق با سود 25 الی 26 خریدن.مگه بیکارن خودشون رو توی این بازار درگیر کنن.ورشکست نشدن فقط سرمایه هاشون رو جا به جا کردن.کارگر هم که چیز مهمی نیست اخراج.
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
خوب بسلامتی که دارند ور شکست میشند انشاالله که بزودی نابود میشن تمام خودرو ای ها ایران
ناشناس
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
خدا از دهنت بشنوه .. یعنی میشه کسایی که ظلم به ما کردن و خون مردمو تو شیشه کردن جواب پس بدن ؟؟
مهدی
ROMANIA
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
ورشکستگی صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی و فولاد و وزارت نفت
ابراهیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
والا آخه
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
دوره مفت خوری خوروسازان تمام شد. بگفته مدیران خودروساز و دبیر صنعت شان مدتهاست که دارند زیان میسازند . (4200 میلیارد )
پس آن مبالغ سنگینی که در مجامع و در دوره تحقق زیان بعنوان پاداش و بنا حق بنفع خود (مدیران و هیئت مدیره ) مصادره کرده اند را باید مسترد کنند . شماها ها یرای تحقق این زیان پاداش بین خود تقسیم کردسد ؟ !! .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
وقتی کارخانه های قطعه سازی را با ورود قطعات چینی از بین بردید بایستی فکر اینجا را می کردید حالا خودروی چینی مونتاژمی کنیم و خودروساخته شده چینی وارد می کنیم بعبارت دیگر با 40 درصد بالاتر از نرخهای جهانی تولیدات چینی در جهان سود سرشاری نصیب آنان می کنیم و خودرو سازهاهم توسط صاحبان شرکتهای
طماع خصوصی مالکیت و اداره می شوند و کارگرها هم اخراج ؟؟!!
اقتصاد دان
GERMANY
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
کاهش قیمت نفت ۴۰ دلاری و سقوط سهام شرکت های بورسی وابسته به تامین اجتماعی مثل تاپیکو و شستا و... چگونه میتواند ادامه پرداخت حقوق های میلیونی برخی بازنشستگان تامین اجتماعی را تضمین کند ؟ حقوق کارگر بازنشسته کارخانه آلومینیوم سازی اراک ماهی ۴ میلیون تومن معادل حقوق یک عضو هیات علمی دانشگاه با درجه استادیاری است, حقوق بازنشسته جز در شرکت مخابرات اراک حدود ۳ میلیون و حقوق کارمند دیپلمه در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت مرکزی ماهی ۵ میلیون تومن, همین حقوق های بی حساب و کتاب و نجومی باعث ایجاد رکود و بیکاری در کشور شده, چگونه ممکن است متوسط حقوق یک معلم بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری ۱۲۵۰۰۰۰ هزار تومان ولی بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق های میلیونی میگیرند ؟
احد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
اوني كه از شنيدن ورشكستگي شركت ها خوشحال و از بي كاري هموطنش خوشحالتر ميشه فردا كه دزد و جنايتكهر و معتاد از در خونش بالا بره و به ناموسش دست درازي بشه حق هيچ گله و شكايتي نخواهد داشت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸
چرا مردم باید تقاص زدوبندهای خودروسازان را بدهند که قطعه سازان ورشکست نشوند 30 سال خودروسازان خوشبحالشان شده است حالا ننه من غریبم دراورده اند و اشک تمساح میریزند که قطعه سازان ورشکست میشونددر حالیکه چیزی به قطعه سازان هم نمیدهند و با مبالغی که به قطعه سازان میدهند باید قیمت خودرو نصف اینها در بیاید انها که خیلی از هزینه ها را با ریال انجام میدهند خوب به دلار بفروشند ودر رقابت با خارجیها که دستمزد های بالا و انرِِژی گرانتر دارند سبقت بگیرند واینقدر ناله نکنند سودهای زیاد بهشان خیلی ساخته عادت ندارند زحمت بکشند
eerr
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
تنها راه نجات کشور ارزان کردن و ارائه تخفیف به خودرو است
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
خودرو سازها ی ایران اگر درایت داشته باشند بااین کامنتها نوشته ها وکمپین تحریم که بسیار موفق بوده باید بفهمند که چقدر در حق هموطنان خود اجحاف کرده که همه از نابودی انها که هم بضرر کشور وخود مردم هست خوشحال وارزوی نابودی انها را میکنند
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
برای خروج از رکود, دولت باید بودجه جاری را کاهش دهد و ریخت و پاش ها و حیف و میل ها در پرداخت ها و حقوق های کارمندان را کاهش دهد, اصلا پرداخت اضافه کاری به کارمندان دولت هیچ توجیه اقتصادی ندارد در این شرایط بی پولی دولت و کسری بودجه و کاهش قیمت نفت
ناشناس
UNITED STATES
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
اقا این حرفها چیه ....
اینا فقط حرف قطعه سازو می زنن , عمرا" به فکر قطعه ساز خرد و متوسط باشن .
من قطعه ساز و تراشکارم , چهارراه امین حضور بودم از پس هزینه هام و بیه و دستمزد بر نمیامدم , فرستادنمون به جاده ساوه که بکلی منهدم شدیم ...بستیم اومدیم تو بورس ... حالاهم تو ضرریم .
مشهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
خودروسازها باید تعدیل نیرو بکنند. با یک سوم این نیرو هم میشه خودروسازی ایرانو اداره کرد. ما باید پول نیروهای اضافه رو هم بدیم تا در نهایت بابت تشکر خوروی بی کیفیت تحویلمون بدهند.
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
ورشکستگی صنایع خودرو یعنی بی کاری طیف وسیعی از صنعت و کارگران مظلوم و معضلات آن ، ولی هیچ آسیبی به بانیان آن و کسانی که مال مردم را حیف ومیل کرده اند وبا سوء مدیریت این وضع را ایجاد کرده اند نخواهد رسید مطمئن باشید.