بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
قیمت ها بر اساس اطلاعات و شایعات بازار تغییر میکنند اما در زمانی که نتیجه این اطلاعات به بازار ارائه می شود ،بازار دیگر به آن اطلاعات ارزشی نمی دهد.زیرا بازار قبلا به این اطلاعات نمره داده است.
کد خبر : ۱۵۵۸۲۷

عرض این خیابان تنها کمی بیش از یک کیلومتر است اما شاید بتوان گفت مهمترین مکان اقتصادی جهان در همین خیابان قرار دارد. وال استریت خیابانیست که بسیاری از مراکز اقتصادی و همچنین بازار بورس آمریکا در آن قرار دارند.

در هر روز کاری بیش از یک میلیارد سهام در وال استریت مورد معامله قرار میگیرد.در هر دقیقه بیش از 90 میلیون دلار ارزش معاملات در بزرگترین بورس آمریکا ثبت می شود.

کارگزاران به طور مداوم در حال انجام سفارشات مشتریان خود هستند. مهمترین وجه مشترک مشتریان حرص و طمع بی پایان آنهاست. اکثر آنها از قشر ثروتمندان آمریکا هستند.

آرتور کشینگ،مدیر عامل موسسه پین وبر می گوید که زمین بورس جای کارگزارانی است که سالها یکدیگر را می شناسند و دور هم جمع می شوند اما مشتریانی دارند که هنوز همدیگر را نمی شناسند.

در واقع وال استریت تبلور دو بازار در یک بازار است.اولی بازاریست که شرکت ها سهام مدیریتی خود را به فروش می گذارند و از این راه میلیون و یا حتی میلیاردها دلار سود کسب میکنند.بازار دوم نیز بازاریست که همه مردم میتوانند در آن به خرید و فروش سهام بپردازند.

شما می توانید امروز در زمینه خرید سهام یک شرکت اتوموبیل فعالیت کنید و فردا به سراغ صنعت هواپیمایی بروید.در واقع بورس دست شما را باز گذاشته است.زمانی که عقیده دارید صنعت اتومبیل سود آور است میتوانید سهام اینگونه شرکت ها را خریداری کنید و زمانی دیگر به سراغ صنایعی که عقیده به ارزندگی آنها دارید خواهید رفت.

چهل درصد از خانواده های آمریکایی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم سهامدار هستند.بورس به مردم این اجازه را می دهد تا بدانند شرکت ها چه کارهایی انجام میدهند و چگونه کار میکنند.شرکت ها دائما صورت های مالی و اطلاعات خود را بروز میکنند.

پروفسور ریچارد سیلا استاد اقتصاددان دانشگاه نیویورک میگوید:"میتوانم بگویم بازار بورس در واقع یک بازار خرید و فروش اطلاعات است.به این صورت که قیمت ها بر اساس اطلاعات و شایعات بازار تغییر میکنند اما در زمانی که نتیجه این اطلاعات به بازار ارائه می شود ،بازار دیگر به آن اطلاعات ارزشی نمی دهد.زیرا بازار قبلا به این اطلاعات نمره داده است.

اگرچه تاریخچه بازار بورس به چند قرن پیش باز می گردد اما این بازار یکی از مدرن ترین شغل های حال حاضر جهان است. در دهه پنجم قرن 20 ام اکثر مردان ثروتمند جهان از صنعت کامپیوتر(سخت افزار و نرم افزار) به میلیاردها دلار پول دست یافتند.اما با نگاهی به ثروتمندان جدید می توان دریافت که اکثر آنها از راه بورس و یا سهام به ثروت های هنگفتی دست یافته اند.راه پولدار شدن از صنعت کامپیوتر به بورس تغییر یافته است.

قرن ها قبل بورس بازاری پر هرج و مرج و بی قانون بود.اما امروزه بورس ها از سیستم های پیچیده ای استفاده میکنند که احتمال هرج و مرج را کاهش می دهد.

بر خلاف تصور مردم، تاریخچه بورس به چند صده اخیر نمی رسد و از زمان یونان باستان بورس های اولیه وجود داشته اند.در آن زمان کشتی هایی که به تجارت میپرداختند،قبل از حرکت درصدهای سود خود را برای آن سفر به مردم میفروختند.در واقع آنها مردم را در ریسک سود و زیان تک سفر خود شریک میکردند.

این نوع سهام یک قمار به حساب می آمد.زیرا به همان میزان که سود زیادی در این قمار بود،احتمال غارت یا غرق شدن آن کشتی نیز بسیار زیاد بود.بسیاری از کشتی ها هیچگاه باز نمیگشتند و پول سهامداران آنها از بین می رفت.

در روم باستان نیز سهام شرکت های ساختمانی بزرگ دولتی به فروش می رسیده است.تجار با سرمایه گذاری در شرکت های ساختمانی میتوانستند از آنها سود کسب کنند.این شرکت ها وظیفه ساخت راه ها و ساختمانهای دولتی را بر عهده داشته اند که توسط دولت ها نیز اداره می شده اند.

همچنین در قرن 16 سرمایه گذاری یک گام بزرگ در هلند محسوب می شد.دقیقا در زمانی که کمپانی هند شرقی مشغول فعالیت بود.سرمایه گذاری در این قرن تقریبا مانند سرمایه گذاری در یونان با ریسک های زیادی همراه بود اما تفاوت های اساسی داشت.

در یونان باستان ،مردم در سود و زیان کشتی ها برای یک سفر شریک می شدند،اما در قرن 16 در هلند مردم در سود و زیان شرکت در کل دوران آن شرکت شریک می شدند و محدود به یک دوره یا یک سفر خاص نبود.همین موضوع باعث می شد که مردم در هر زمانی که بخواهند بتوانند سهامی که مستقیما از شرکت خریداری کرده اند را به یک نفر دیگر بفروشند.بالطبع قیمت سهام نیز بنا بر اتفاقات و دوره های خاص می توانست دچار تغییر شود.در واقع می توان گفت اولین بورس به معنای امروزی در قرن 16 بنا گذاشته شد.

ادامه دارد...


نویسندگان: محمدمهدی نوری – ویدا مهاجر

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
اری در جهان ثروتمندترین افراد بورس باز هستند ولی در ایران فقیرترین افراد بورس بازند. پیدا کنید اختلاسگران را.
شهرام
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
توایران هم بایدتیترزدفقیرترین مردان ایران بورس بازهاهستند البته باتدابیرموثر دولت فقیرشون کردید وفقیرنبودن
تامی
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
عرضش یک کیلومتره پس طولش چقده جل الخالق
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
فقط یه بار بیاد تو بورس ایران برای همیشه بورسو میبوسه میذاره کنار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
اون ها کجا و ما کجا
F.gh
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
بورس ایران واقعا عالیه . اونایی که مینالن . نمیدونن چطو سود بگیرند .. واقعا ریسکش پایینه .. و یه سبه بدبخت نمیشی .. و میتونی روزای تعطیل لا خانواده خوس بگذرونی و تحلیل نکنی .. روزای تعطیلی رسمی هم تعطیله .. نزدیک بهبه ۱۹۶۰ هزار میلیارد تومان فک کنم پول تو بورس ایران هست .. که این همه پول در دست ۱.۵ میلیون نفر هست .واقعا بورس ایران یه بورس نوپاس وجای خوبی هیت برای رسیدن به سودهای کلان.
A
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
بورس ایران درنگاه اول عینه پلی اهنین برروی دریاس ولی اخرش زنگ میزنه وهمه روباخودش غرق میکنه
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.