نیازمندی ایران به انتقال تکنولوژی های روز دنیا/ موقعیت برابر سرمایه گذاری ایران و برزیل
به گزارش خبرنگار بورس نیوز، در ابتدای این نشست الیویر پورتف معاون اقتصادی سفارت آلمان با اشاره به برجام و آغاز از سرگیری همکاری های میان ایران و آلمان، به وجود زیر ساخت های مهمی از جمله سرمایه و نیروی انسانی جوان و منابع طبیعی فوق العاده در ایران تاکید کرد و گفت: ایران به تامین مالی و انتقال تکنولوژی روز دنیا نیاز دارد و قابلیت تبدیل شدن به هاب منطقه را دارا می باشد.
وی در ادامه افزود: طی دو ماه گذشته با وجود لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، شاهد هیچ اتفاق ملموسی در این زمینه در این کشور نیستیم و صرفا مراودات تجاری میان ایران با دیگر کشورها به امضای تفاهم نامه ختم شده است، با توجه به اینکه ایران از زمان آغاز تحریم ها تا کنون در انزوا فرو رفته برای بازگشت به میادین بین المللی و جلب اعتماد کشورهای غربی به خود، نیاز به زمان دارد. از طرفی هنوز مشکلاتی همچون نقل و انتقال پول، فاینانس و بانکداری در ایران مطرح می باشد و تاکنون رفع نگردیده است.
در ادامه مدیر عامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان گفت: ایران فرصت های متعددي برای سرمایهگذاری دارد و حتی موقعیت تقریبا برابری با برزیل از جنبه سرمایه گذاری دارد.
رنه هارون افزود: از نظر فرصت های سرمایه گذاری، از زمان دولت روحانی ایران از رتبه 152 به رتبه 118 رسیده است که دستاورد بسیار مثبتی برای این دولت به شمار می رود. با اینکه از زمان آغاز به کار دولت یازدهم، قیمت نفت بسیار پایین آمد اما ایران سعی کرده است از منابع دیگر تامین درآمد کند. ایران سعی دارد 25 درصد اقتصاد خود را از نفت و گاز و 75 درصد را از سایر منابع تامین کند و این موقعیت بسیار مناسبی برای شرکت های آلمانی است که در ایران سرمایه گذاری کنند.
وی اضافه کرد: منابع طبیعی و انسانی در ایران منحصر به فرد است. ایران مهندسان و پزشکان خوب و تحصیل کرده و نیروی کار مناسبی در اختیار دارد و فقط نیاز است که آلمان ماشین آلات، تکنولوژی، تکنیک های فنی، دارو و تدارکات برای خودروسازی ایران فراهم کند تا کیفیت خودروهای ایران بهبود یابد.
هارون ادامه داد: همچنین فرصت مناسبی در زمینه صنایع دارو و بهبود بیمارستان ها در ایران وجود دارد که آلمان می تواند در این موقعیت ها حضور داشته باشد. همان طوری که از قبل زیمنس و فیلیپس دانش فنی شان در زمینه دارو را به ایران منتقل کرده اند. همچنین کارخانه لینده آلمان قرار است بسیاری از تجهیزات اش را برای تولیدات خودرو به ایران بیاورد.
وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در زمینه صنایع تجدید پذیر نیز امکان همکاری خوبی وجود دارد. ایران کشوری آفتابی است و تا 35 درجه گرما دارد. ایران شهر طلای خورشیدی است برای سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر برای سرمایه گذاری شرکت های آلمانی بسیار مناسب است.
در ادامه این نشست نیما ابهت از شرکت مشاوران بلک بریج و سبز علیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به ترتیب در رابطه با فرصت های سرمایه گذاری در ایران و امیدواری های و چالش های پس از برجام توضیحاتی ارائه کردند.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران به تشریح فرصت های سرمایهگذاری در بخش صنایع غذایی ایران پرداخت و تصریح کرد که قابلیت سرمایهگذاری در این بخش تحت مدیریت با برندهای بزرگ برای تولیدات مشترک با ایران فراهم است.
کاوه زرگران در نشست معرفی فرصت های همکاری و سرمایهگذاری شرکتهای ایرانی و آلمانی، اظهار داشت: یکی از مهم ترین نیازها و ضرورت ها در بخش تولید صنایع غذایی در ایران بروزآوری و ارتقاء خطوط تولید صنایع غذایی در کشور است.
وی افزود: ایرانی ها در زمینه دستیابی به تکنولوژی همواره پیشرو بودهاند. خطوط پیشرفته و تمام اتوماتیک بیش از 50 سال گذشته در ایران راه اندازی شد، اتفاقی که نشان می دهد تولیدکنندگان ایرانی همیشه به ارتقاء تکنولوژی تولیداتشان اهمیت می دادند.
رییس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: حتی در سال های اخیر و در زمان تحریم ها تولیدکنندگان ما از بروزکردن تکنولوژی تولیداتشان غافل نبودند و در سال های اخیر خطوط جدیدی در واحد های تولیدی ما نصب و راه اندازی شد.
زرگران تصریح کرد: موضوع مهم دیگر مشارکت شرکت های مختلف در قالب شرکت های چند ملیتی است. شرکت های صنایع غذایی با توجه به سرانه مصرف عمدتاً بالاتر از میانگین جهانی در ایران می توانند در زمینه صنایع غذایی در ایران سرمایهگذاری کنند.
وی افزود: ایران بازار 80 میلیونی بالقوهای برای محصولات غذایی است و در مجاورت خود در کشورهای منطقه از بازار 400 میلیونی برخوردار است که بخش عمده شان وارد کننده مواد غذایی هستند، این قابلیت وجود دارد که تحت مدیریت با برندهای بزرگ شرکت ها تولیداتشان را گسترش دهند و بتوانند تولیدات مشترک ایجاد کنند.
رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران در خاتمه گفت: امروز ایران تنها یک بازار مصرفی نیست و کسانی که تمایل دارند صرفاً کالای نهایی خود را به ایران صادر کنند باید تلاش کنند که تولید مشترک به ایران بیاورند.
.