سومین داوطلب بازار هواپیمایی ایران بعد از بوئینگ و ایرباس
درحالی که در دوران پسابرجام تفاهمنامه ها و قراردادهای بسیاری میان ایران و طرفهای خارجی منعقد شده است، ولی قراردادی که برای خرید هواپیماهای مسافربری میان ایران و دو شرکت هواپیماساز بزرگ دنیا یعنی ایرباس و بوئینگ منعقد شد، به نمادی برای اجرای برجام تبدیل شد.
ایران آنلاین/هرچند اجرای چنین قراردادهایی که قرار است از طریق منابع خارجی و بدون دخالت مالی دولت ایران انجام شود، پیچیده و زمانبر است، ولی در 111 ماهی که از برجام میگذشت، منتقدان دولت مدام سراغ هواپیماهایی را میگرفتند که با گشایش برجام قرار بود وارد ایران شود. اما امضای نهایی هر دو قرارداد ایرباس و بوئینگ به فاصله چند روز در ایران توسط مسئولان عالی رتبه این شرکتها نشان داد که عزم اجرای این قراردادها وجود دارد، عزمی که با ورود نخستین هواپیمای ایرباس که با نام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مزین شده بود، به همه ثابت شد و اکنون فرودگاههای ایران درانتظار ورود مابقی این هوایپماها هستند.
در همین زمینه روز گذشته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: با توجه به اقدام عمل مشترک (برجام) وزارت راه وشهرسازی علاوه بر لیزینگ خرید 77 فروند هواپیمای نو، برای تأمین مالی خرید 17 فروند توسط ایرباس، 6 فروند بوئینگ توسط خود شرکت بوئینگ و هشت فروند ATR توسط شرکت سازنده این هواپیما مذاکرات ادامه دارد.علاوه براین مذاکره با شرکت MTU آلمان در زمینه تعمیرات موتور و قطعات هواپیماها ادامه یافت و موتورهای هواپیما توسط این شرکت و دیگر شرکتها تعمیر و به کشور بازگردانده شده است.بنابراین گزارش پیش از این انعقاد قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای مسافربری با بوئینگ به ارزش دفتری 16.6 میلیارد دلار و انعقاد قراردادخرید 100 فروند هواپیمای مسافربری با ایرباس به ارزش دفتری 17 میلیارد دلار و انعقاد قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای مسافربری متوسط مقیاس از ATR به ارزش دفتری400 میلیون دلار از دیگر نتایج عملکردها و نتایج پسابرجامی وزارت راه وشهرسازی بوده است.
توافق آسمان با رولزرویس برای خرید 100 موتور هواپیما
با اجرایی شدن برجام به نظر میرسد که توافقات صورت گرفته در بخش حمل و نقل هوایی به خرید هواپیمای نو محدود نشود چه آن که تازهترین گزارشها از مذاکره شرکت هواپیمایی آسمان برای خرید 100 دستگاه موتور هواپیما از رولزرویس خبر میدهد. برهمین اساس شرکت هوایی آسمان با شرکت رولزرویس در زمینه خرید 100 دستگاه موتور Tay-650 و تسهیل در تأمین قطعات یدکی برای تعمیر موتور در ایران توافق کردند که اجراییشدن مراحل تکمیلی انجام این توافقات، منوط به حل مشکل نقل و انتقالات مالی است.
به دلیل کم بودن سهم امریکا در ساخت موتورهای هواپیمای فوکر نیازی به مجوز نیست و تاکنون شرکت هوایی آسمان یک دستگاه موتور فوکر 100 توسط آسمان از شرکت رولزرویس انگلیس خریداری کرده است و برای عقد قرارداد برای خرید موتورهای بیشتر از این شرکت مذاکرات در حال انجام است.
بنابراین گزارش عقد قرارداد شرکت هواپیمایی آسمان با شرکت لوفت هانزا تکنیک و ارسال موتور ایرباس 340 برای تعمیرات اساسی به آلمان و اعلام آمادگی آلمان برای فروش هواپیما به شرکت آسمان از دیگر اقدامات پسا برجامی در حوزه حمل ونقل هوایی بوده است. همچنین مذاکره با شرکت آلمانی TUI برای اجاره سه فروند هواپیمای بوئینگ 738 به مدت سه سال در حال انجام است.
خرید 3 دستگاه رادار از فرانسه برای شرکت فرودگاهها
همچنین در اقدامات وزارت راه وشهرسازی در حوزه حمل ونقل قرارداد خرید 3 دستگاه رادار بین شرکت فرودگاههای کشور و شرکت تالس فرانسه منعقد و تجهزات وارد کشور شد.
انعقاد قرارداد خرید 3 دستگاه رادار با شرکت تالس فرانسه به ارزش تقریبی 11 میلیون دلار و عقد نهایی قرارداد با شرکت Vinci فرانسه برای توسعه فرودگاه های مشهد و اصفهان، سرمایهگذاری، ساخت و تجهیز ترمینال جدید فرودگاه تبریز و عقد قرارداد مشاوره با شرکت ناکو هلند برای اجرای پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
نوبت به تولید رسید
طبق گفتههای وزیر راه و شهرسازی یکی از بندهایی که در قرارداد با دو هواپیماساز بزرگ دنیا مورد توافق قرارگرفته تولید قطعات هواپیما در داخل ایران و توسط سازندگان داخلی است؛بندی که هم اکنون مذاکرات آن با شرکت ایرباس آغاز شده است.پیش ازاین وزیر راه و شهرسازی از واگذاری امتیاز ساخت قطعات هواپیما به ایران از سوی بوئینگ و ایرباس خبرداده و گفته بود که در متن پیشنویس قرارداد به این موارد اشاره شده است.عباس آخوندی درباره امتیازات واگذار شده به ایران در پیشنویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ، افزوده بود: امتیاز ساخت و نگهداری قطعات هواپیما از سوی این دو شرکت به ایران داده شده است و این موضوع در متن پیشنویس قراداد با این دو کمپانی مورد اشاره قرار گرفته است.وی اظهار کرده بود: بنابراین ایران با خرید این هواپیماها میتواند در حوزه تعمیر، نگهداری هواپیماهای خریداری شده و بخصوص ساخت قطعات آنها فعال شده و در زمینه تأمین بازارهای منطقه نیز برنامهریزیهایی انجام دهد.واگذاری امتیاز تعمیر و ساخت قطعات هواپیما به ایران در متن پیشنویس قراردادهای خرید از ایرباس و بوئینگ درحالی از سوی آخوندی تأیید شد که پیش از این مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی هم در گفتوگویی به صورت تلویحی، از ارائه این امتیاز به ایران خبر داده بود.همچنین به گفته دبیر ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بزودی قرار است تولید قطعات هواپیما نیز در چارچوب قراردادهای خریدهواپیما صورت بگیرد.منوچهر منطقی در این رابطه گفته است که قطعه سازان مهمترین حلقه در زنجیره ساخت هواپیما هستند و برای تولید این محصول باید سه گروه فعال باشند که قطعه سازان مهم ترینشان هستند.وی تصریح کرد: در حال حاضر کار ساخت قطعات هواپیما در ایران شروع شده است. /روزنامه ایران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
اخبار روز
خبرنامه