نگاه وسیع «شکلر» به بازارهای جهانی
به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت نیروکلر توانست با گسترش بازارهای هدف خارج از کشور، میزان صادرات خود را بالا ببرد. این موضوع را در کنار افزایش شدید نرخ ارز قرار دهیم، قطعا چشم انداز روشنی برای این شرکت باید متصور شد.
همانگونهکه در تصویر زیر مشاهده میکنید، در سالیان اخیر (به غیر از سال مالی 97) سهم بازار داخل «شکلر» تقریبا ثابت بوده و افزایش فروش فعلی خود را در قالب صادرات به نمایش گذاشته است.
در سال مالی 97 نسبت به سال 96 فروش داخلی 27 درصد و خارجی 102 درصد رشد نشان میدهند و در این مدت، صادرات سهم خود را از 29 درصد به 40 درصد کل فروش افزایش داده است.
افزایش مبلغ فروش خارجی بیش از هر چیز ناشی از افزایش نرخهای فروش بود و در کنار آن، افزایش نرخ ارز به خوبی اثر خود را بر درآمدهای شرکت گذاشت. تصویر بالا جهش سودآوری «شکلر» را در سال مالی 97 نشان می دهد؛ در شرایطی که تا قبل از آن، روند نزولی در پیش داشت.
افزایش نرخ ارز به شکل دیگری بر عملیات این شرکت اثر گذاشت؛ بدین صورت که با رشد نرخ ارز واردات کالاهای مشابه کاهش یافته و دیگر چندان توجیه اقتصادی ندارد. شرایط به گونهای پیش رفته که بر اساس گزارش هیأت مدیره، شرکت نیروکلر به دنبال دستیابی به بازارهای جدید صادرات از جمله کشورهای اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و ارمنستان برآمده است.
البته قابل ذکر است که عدم دسترسی به تجهیزات مورد نیاز به دلیل تحریم ها به نقطه ضعف شرکت بدل گردیده؛ چرا که از سویی موجب استهلاک بالا و هزینه بالای نگهداری از تجهیزات شده است.