دو عامل افزایش قیمت خودرو در بازار / پذیرش FATF درمان قطعی نیست
شهریاری افزود: برای اظهارنظر در مورد میزان افزایش بهای تمامشده صنعت نسبت به سال قبل، باید مهندسی مالی صورت گرفته و بهای عوامل و هزینههای تولید بهدقت محاسبه شود.
عضو سابق هیئتمدیره انجمن قطعه سازان در ادامه با اشاره به اختلاف قیمت خودرو و برخی قطعات خودرو در بازار آزاد نسبت به قیمت مصوب کارخانهها عنوان کرد: مهمترین علت افزایش قیمت خودرو در بازار، نابرابری عرضه و تقاضای بازار بود و تا زمانی که عرضهوتقاضا به تعادل نرسد، اختلاف قیمت وجود خواهد داشت.
شهریاری افزود: عدم تعادل عرضه و تقاضای خودرو در بازار از دو علت منشأ گرفته است؛ دلیل نخست افزایش تقاضای خودرو بهعنوان کالای سرمایهای در کشور بوده و دومین دلیل، کاهش عرضه خودرو به علت کمبود برخی قطعات و وقفه درروند تولید خودرو بوده است.
وی افزود: با تصمیمات نسنجیده و نابجا جلوی واردات برخی قطعات و مواد اولیه موردنیاز صنعت خودرو و قطعهسازی گرفته شد و برخی کالاهای وارداتی نیز در گمرکات ماندند.
شهریاری در شرایط فعلی تجویز نسخههای کوتاهمدت را بیاثر دانست و اظهارکرد: بهای تمامشده بهشدت افزایش داشته؛ ولی افزایش قیمت محصولات قطعه سازان، مسکنی موقت بوده و راهگشا نیست.
وی تصریح کرد: تمامی مشکلات، ریشه در اقتصاد کشور داشته و درمان قطعی مشکلات درگرو رفع محدودیتهای اقتصادی و امکان مبادله پول و تکنولوژی و دانش فنی با سایر کشورهای دنیا است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پذیرش مقررات FATF و شفاف شدن جریان مراودات پولی کشور، تنها بخشی از محدودیتها را برطرف میکند و این موضوع هم درمان قطعی نخواهد بود. امیدواریم شرایطی ایجاد شود که محدودیتهای ارتباط با شرکتهای بینالمللی بهطور کامل رفع گردد تا بتوان از دانش روز دنیا برخوردار شد و با بازارهای بینالمللی در ارتباط بود.