به گزارش بورس نیوز، محمدرضا نجفیمنش اظهار کرد: «روزی که قیمتگذاری را به شورای رقابت سپردند، از آن روز بیش از 20 هزار میلیارد تومان به صنعت خودروی کشور زیان وارد شده است.»
عضو هیئت مدیره انجمن قطعهسازی ادامه داد: «این زیان منجر شد خودروسازان از نظر اقتصادی تحلیل روند و این به نفع کشور نیست».
نجفیمنش با بیان اینکه قیمت خودرو بطور مثال 10 تومان تمام میشود و شورای رقابت اعلام میکند آن را 8 تومان بفروشید و این مسئله به زیان کشور است، ادامه داد: «عمدتا این شرکتها دولتی هستند و هرچه دولت میگوید، گوش میکنند».
وی افزود: «این صنعت باید بدست بخش خصوصی سپرده شود؛ ولی قیمتگذاری باعث شده بازار کاذب بوجود آید و هم اینک هجوم برای خرید خودرو نه بدلیل نیاز، بلکه بدلیل سودجویی است».
نجفیمنش گفت: «هر کس موفق به ثبتنام خودرو شود، از روز اول سود میگیرد و حتی برخی خودروها تا 70 میلیون تومان اختلاف قیمت پیدا میکنند.»
سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم مانع اصلی مشکل در صنعت خودرو را دخالت همزمان دولت و خودروسازان دانست و افزود: «دولت با داشتن سهام در خودروسازیها در انتصابها دخالت دارد».
وی با بیان اینکه خودروسازان نیز انتظار بیش از حد از دولتی دارند، افزود: «خودروسازان دولتی نیستند؛ بعنوان مثال دولت در یک شرکت 13 و نیم درصد سهام اقتداری دارد که میتواند مدیرعامل را نیز عوض کند».
باستانی ادامه داد: «مانع اصلی برای عدم شفافیت، وجود دولت در صنعت خودروسازی است و تا زمانیکه سهام دولت در اختیار خودروسازان باشد، مشکل حل نمیشود و تنها راه، واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی است.»