آبسیم سوار بر قطار پارسیان
«حپارسا» روی ریل صعود قرار میگیرد! / چند رخداد مثبت در حال بارگیری
شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل ریلی در مدت اخیر با افزایش هزینهها مواجه شدند، بدون آن که کرایه حمل بیشتر شود. اما این اتفاق به زودی رخ خواهد داد و به همراه مواردی دیگر، «حپارسا» در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.
به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «توسعه حمل و نقل ريلي پارسيان» در 6 ماهه منتهی به اسفند 97 حدود 51 میلیارد ريال سود به صورت خالص محقق کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افت 49 درصدی حکایت میکند.
افزایش بهای تمام شده مهمترین عامل تنزل این شرکت در مدت یاد شده بود. به این ترتیب، حاشیه سود ناخالص یک روند سینوسی را در سالهای اخیر طی کرده و از 6 درصد در سال 91 تا 25 درصد در سال 94 رشد کرد. اما پس از آن مجددا در کانال نزول قرار گرفت و در 6 ماهه نخست سال مالی منتهی به شهریور 96 به 11 درصد رسید.
«حپارسا» در 8 ماهه گذشته از سال مالی 798 میلیارد ريال درآمد شناسایی کرده که معادل 75 درصد درآمد 12 ماهه سال مالی 97 است. به این ترتیب، در صورت ادامه روند کنونی پیش بینی میشود در پایان سال مالی به درآمدی در حدود 1200 میلیارد ريال دست یابد.
اما نکته مهم در خصوص این شرکت، نرخهای فروش است که قرار بود بر میزان آن افزوده شود.
در آخرین روزهای فروردین ماه «حپارسا» اعلام کرد شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با افزایش نرخ حمل محمولات از تاریخ اول تیر ماه موافقت و وزیر مربوطه نیز با نظر مثبت، دستورات لازم را برای انجام امور اداری به مدیریت مربوطه ارسال کرده است. ولی تا پایان اردیبهشت ماه افزایش رسمی نرخ از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران ابلاغ نگردید.
از همین رو، گزارش 6 ماهه بدون اعمال نرخهای جدید و همراه با افزایش نرخ حق دسترسی ولکوموتیو راه آهن تهیه وارسال گردید. درصورت افزایش 20 درصدی نرخ کرایه حمل، درآمدهای عملیاتی از مبلغ 1200 میلیارد ریال پیش بینی شده، به 1400 میلیارد ریال خواهد رسید.
این نکته را باید مدنظر داشت که به نوعی افزایش نرخ کرایه حمل حتمیاست و تنها در انتظار نامه رسمیاست و میزان افزایش درآمد بستگی به درصد افزایش نرخ و تاریخ اجرا خواهد داشت.
موضوع دیگر، بحث یارانه پرداختی دولت از بابت صرفه جویی مصرف سوخت به شرکت است که هنوز مبلغ آن نیز مشخص نیست..
در مجموع وضعیت «حپارسا» مثبت ارزیابی میشود و روزهای بهتری در انتظار این شرکت است. بر اساس برنامه ششم توسعه حداقل 30 درصد حمل و نقل کشور باید به بخش ریلی تعلق بگیرد؛ ولی با توجه به بازده بسیار اندک (2 درصدی) واگن، سرمایه گذاری جدید در این صنعت توجیه اقتصادی ندارد و دولت باید مشوقهای جدیدی جهت ادامه حیات این صنعت در نظر بگیرد. شاید به همین دلیل است که شرکتهای ریلی همچون «حپارسا» به سمت تسهیلات بانکی حرکت نکردهاند و اخذ وام به صرفه نمیدانند.
در نظرسنجی امروز بورس نیوز، 44 درصد از شرکتکنندگان ابراز تمایل برای خرید سهام «حپارسا» کردند و 56 درصد دیگر مسیر فروش را برگزیدند.
در معاملات روز جاری 392 خریدار در مقابل 190 فروشنده قرار گرفتند که همانند نتیجه نظرسنجی، فشار فروش فزونی یافته است.
حقوقیها 11 درصد از فروش را بر عهده داشتند و تنها 2 درصد خرید را نشانه رفتند. نگاهی به معاملات این سهم از ابتدای سال جاری تا به امروز نشان میدهد که حقوقیها حدود 31 میلیارد ريال از سهام «حپارسا» را به حقیقیها فروختهاند.
شایان ذکر است که «حپارسا» بازدهی 72 درصدی را در سال 97 برای سهامداران خود به ارمغان آورد و از ابتدای سال جاری تا به امروز 25 درصد رشد قیمت داشته است.
انتظار میرود با ارائه گزارشات جدید و اخبار مثبت از افزایش نرخها، یارانه پرداختی و معافیت حق دسترسی واگنهای جدید باز هم بازدهی مطلوبی در کارنامه خود به ثبت برساند.
ارسال نظر
اخبار روز
خبرنامه