بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
منتقدان می توانند با ثبت نظر خود، گلایه ها و راهکارها و پیشنهادات خود را برای بهبود وضعیت بازار، اعلام کنند.
کد خبر : ۱۹۵۵۲۶

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همراهان خوب بورس نیوز، سلام؛
از ماه ها قبل موضوع تغییر مقررات بازار پایه مطرح شده بود و اخیرا مقررات جدید این بازار با اعمال برخی محدودیت ها، اجرایی شده است.
رسانه خبری بورس نیوز در این مدت با بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه گفتگو داشته و نظرات هم در سایت بورس نیوز منعکس شده است.
اغلب کارشناسان بازار سرمایه موافق مقررات جدید بازار پایه هستند؛ اما «بورس نیوز» به عنوان رسانه ای بی طرف، نظرات کلیه فعالان بازار را منعکس می کند. منتقدان می توانند با ثبت نظر خود، گلایه ها و راهکارها و پیشنهادات خود برای بهبود وضعیت بازار را اعلام کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محسن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
خواهشمندم دستور فرمایید قوانین جدید پایه بازار بورس تغییر کنه.چون تا دو هفته پیش یک سری قانون گذاشته بودن و قرار بود تدریجی اجرا بشه ولی در لحظه اخر یهو قوانین را تغییر دادن و باعث سقوط بازار پایه و خروج پول از بورس بشه که نهایتا سرمایه گذار متضرر میشه و دلال سود میکنه.خواهشمندم ابن قوانین لغو بشه و یا حداقل یه فرصت شش ماهه به سرمایه گذار بده,ممنون
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
تغییرات تدریجی و از بارار قرمز شروع شود
محبوبه پارسا
Spain
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
سلام.خسته نباشید.فقط یکی از راهکار هایی که می‌تونه سهامداران بازار پایه رو راضی کنه دامنه حراج رو باز بزارن در روز های دوشنبه.ممنون
ناشناس 153
Singapore
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
سازمان بورس عوض اينكه هر چند وقت يكبار قوانين غير كارشناسي براي بازار وضع كند و باعث ناراحتي سهامداران خرد شود و ضررهاي سنگيني به آنها وارد كند يكبار با بررسي بورس هاي موفق دنيا يك قانون منسجم و يك پارچه حداقل بطور مثال بمدت 10 سال تدوين كند و بعد از اين مدت اگر احتياج به رفع اشكال و اضافه كردن موارد ديگري داشت آن را اصلاح كند.

عوض رنگ بندي و تقسيم بندي هاي غير كارشناسي شده سهام بر اساس شفافيت و سود ده بودن و ساير موارد كه يك نماد بورسي مورد اقبال قرار مي گيرد تمام سهام بازار را بر اساس عدد رتبه بندي كند و نماد هاي كم كار و بي بازده را در انتهاي ليست قرار بدهد تا سهامداران خودشان بتوانند تصميم درست بگيرند و مديران شركت هاي پايين جدول مجبور شوند سعي و تلاش كنند تا رتبه خود را بالاتر ببرند.

و اما درباره سهامداران : سهامداران را هم طبقه بندي كنند و مثلا مثل گواهينامه يا مدرك تحصيلي بر اساس دانش و كسب تجربه اجازه خريد و فروش به آنها بدهند مثلا سهامداراني كه تازه وارد بورس مي شوند بمدت چند ماه فقط غير از عرضه اوليه حق خريد و فروش نداشته باشند و كم كم با بازار آشنا شوند و بتدريج مجوز خريد و فروش هاي بيشتري بگيرند.

همچنين سخت گيري و مجازات بيشتري در مورد مديران شركت هاي بورسي داشته باشند زيرا كم كاري و اهمال آنان باعث تضييع شدن حق الناس در مورد بقيه سهامداران مي شود.
منتظری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
این که طبقه بندی جدید شکل بگیرد و سهمها از نظر ریسک و شفافیت مشخص شوند خوب هست.
ولی در مورد نوسان روزانه و حراج باید تجدید نظر شود.
با این محدودیت نوسان باید شاهد شکلگیری مداوم صفهای خرید و فروش در بازار پایه باشیم
بهترین شرایط حذف کلی حراج و انجام معاملات به شکل سایر بازارها با دامنه نوسان روزانه است.
دو،سه و چهار درصد نوسان روزانه برای بازار قرمز،نارنجی و زرد
یا اینکه محدودیت نوسان حداقل برای حراج برداشته شود
مقدم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
نوسان بازار پايه را 3 تا 4 درصد بدون قانون مچ كردن قيمت باشد و بازار بورس و فرابورس نوسان قيمت 6 تا 7 درصد شود .
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
نظر من به عنوان فردی که ۱۵ سال در بورس به خرید ‌فروش مشغول میباشم با تصمیم اخیر در مورد بازار پایه مخالف میباشم۰
علیزاده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
مخالف قوانین کارشناسی نشده بازار پایه هستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
مخالفم نابود شدیم سرمایه بر باد میرود همه مخالفند تجمع داره میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
مخالفم نابود شدیم سرمایه بر باد میرود همه مخالفند تجمع داره میشه
ناشناس
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
مشکل از طمع خودتان است
یاسر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
قوانیین جدید بازار پایه
که قرار بود به نفع سهامدار باشد . الان به ضرر سهامدار تمام شده که این موضوع نشان دهنده اشکالات اساسی این قوانین است . این قوانینی که باعث شده اکثر سهام شرکت های زیر مجموعه بازار پایه در صف های فروش سنگین قفل شود.
. به چه دلیل و بر چه اساسی ما سهامداران باید تاوان قوانین جدید بازار پایه که به صورت ناگهانی بر کل بازار پایه اجرا شده است را باید به پردازیم. قوانینی که بازخورد آن مشخص نیست باید به صورت مرحله ای اجرا شود نه اینکه به صورت ناگهانی کل بازار را در صف های فروش قفل کنند
بنده با علم و دانش متوسط از بورس وارد بازار پایه شده ام . اما متسفانه این قوانیین تر و خشک را با هم سوزاند .
لذا خواهشمندم هرچه سریعتر فکری به حال این وضعیت دردناک انجام شود.... با تشکر فراوان
.
ابراهیم زاده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
کجای دنیا قوانین در وسط سال اجرا می شوند . و با این قوانین من دراوردی فقط ملت بیچاره سرمایه خود را از دست میدهند. این رسانه هم که می بینم بی طرف نیست. کافی است خبرهای خودتونو بخونید میفهمید چی میگم.
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
قرار شد طبق وعدهایی که از قبل دادن اجرا کنند ن یکبارع شب بخوابن صبح پاشن تصمیم دیگه بگیرن و همه رو ۴۰%بندازن در ضرر و صف فروشی که خریدار نداره این اسمش فریبکاری بود یهو بی خبر ضررررررر بهمون زدن بعده مدتها یکم سود کرده بودیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
می گویند بازارپایه قمارخانه بوده این حرف مدیران بورس اگر درست باشد در تمام سالهای مدیریت آنها که فعالیت داشته غیره قانونی بوده چرا اجازه دادن این همه سرمایه در آنجا جمع بشه ودرعرض یک هفته همه آنها ازبین برده لذا بنظر من باید مدیرانی که با سرمایه مردم چنین کاری کردن محکمه بشن
میری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
سلام
من یک سهام دار خرد هستم که با تبلیغات فراوان اندک سرمایه ای که تمام آینده ی خانواده ام بود به بازار بورس (بازار پایه) آوردم که ظرف یک هفته گذشته با قوانین جدید بازار پایه تقریبا یک سوم سرمایه ام را از دست دارم وبه شدت مخالف این قوانین هستم که باعث نابودی سرمایه ی زندگی سهامداران خرد شده
با تشکر
علیی یوسفی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶
این قانون جدید یعنی نابودی سهامداران بازار پایه . این یعنی تنبیه بزرگ برای سهامدار . چگونه می شود باور کرد برای بازاری که 50 درصد تلورانس هفته ای داشت به یکباره به 9 درصد کاهش یابد ؟ کسانی که چنین تصمیم وحشتناکی گرفتن یا باید ناشی باشند یا خائن به کشور . از آن جهت خائن که در حالیکه ما آرامش اجتماعی نیازمندیم به یکباره برای عده ای از سهامداران مشکل ایجاد کردند.
مجتبی
Japan
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
با سلام

کار اصولی اجرای قوانین معاملاتی بورس یعنی حجم مبنا و ۵٪ سقف نوسان و قیمت پایانی موزون برای نوسان فردا اجرا بشه و بازارها فقط از نظر شفافیت مالی رنگ بندی یا هر نوع طبقه بندی دیگه بشن.
شبنم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷
به دستور العمل شبانه و غیر کارشناسی فرالورس اعتراض دارم خواهان لغو این قانون مزخرف هستم
میرمحرابی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹
شایسته است قوانین جدیدبازار پایه وه پیامدهای آن دیده نشده است تعلیق گردیده و ابتدا بصورت پایلوت در چند سهم زیان ده بازار پایه بمدت سه ماه اجرا شوند ضمنا فاقد سقف تغییرات ۹ درصد هفتگی باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
با سلام و تشکر از بورس نیوز
با قوانین جدید بازار پایه عملا تعداد روزهای معاملاتی موثر به یک روز یعنی دوشنبه تقلیل پیدا کر ده است. اگر دامنه نوسان قیمت بازار پایه را همانند بورس و فرابورس به 5 درصد یا حتی 3 یا 4 درصد در روز می رساندند بهتر از این فرمول من در آوردی و بدرد نخور می بود. تشکر
احمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴
سلام بنده مخالفم جون من كم سواد بورسي بااين تغیيرات عجيب كه ازقبلي هم بدتربود اين صف هاي سنگین راپیش بینی کردم پس تصمیم گران یا بی سوادن یادانسته باعث ریزش حدودنیمی ازسرمایه مردم شدن میتوانستندهمان روزابلاغ بازارپایه راتعطیل میکردن بعدازبازخوردها تصمیمگیری کنند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
به جای این قوانین دست و پاگیر که خودشون هم نمیدونن چی نوشتن بهتره نوسان بازار اصلی ۵ درصد باقی بماند اما بازار زرد ۴ درصد بازار نارنجی ۳ درصد و بازار قرمز ۲درصد در روز نوسان بدون حراج آخروقت . اینطوری هم جلوی حبابی شدن رو میگرفتن هم سرمایه مردم رو نابود نمیکردن. این کاری بود که از چندسال پیش باید انجام میشد کلا مسئولین این مملکت اول اجازه میدن افتضاح به بار بیاد بعدش میان درستش کنن افتضاح تر میشه
مهران محبی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹
به نظر من در زمان مناسب این قوانین اجرا نشد شما میتونستید قبل اینکه این بازار 1000 درصد رشد کنه این قوانین رو به اجرا بگزارید دامنه نوسان خیلی پایین گزاشتن 1 روز دامنه دوبرابری حذف بشه وروزانه 5 درصد دادوستد بشه
امین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
آقا خراب کردن دیگه خییییلی بد بود این قوانین و دقیقا سهامداران خرد هدف ضرر قرار گرفتند حتی این قوانین خلاف قانون خوده بورس هست لطفا اصلاح کنید کل پایه رو صف فروش کردن آخه این چه قانونیه
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
اگر بازار پایه حبابی شده تنها راه خروج پول از این بازار افزایش جذابیت بازار اصلی برای جذب پول هست نه تخریب بازار پایه. سرمایه رو نمیتوان به زور هدایت کرد خودش راهش رو پیدا میکنه. تخریب بازار پایه فقط سبب خروج پول خواهد شد. میفرمایین اکثر فعالین بازار سرمایه موافق این قانون هستن نمیدونم چرا یاد این جمله معروف مسئولین افتادم که میگن اکثر مردم با انرژی هسته ای موافقن!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
جان خودتون این قوانین جدید رو تعلیق کنید.با سرمایه مردم بازی نکنید
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷
سلام پیشنهاد من اینه تعداد حراج ها دوبار درهفته بشه در بازار زرد یا اینکه دامنه نوسان 4 3 2 درصدی روزانه بشود در بازار پایه و همچنین ازمایشی در بازار قرمز اعمال بشه بعد بر بازار های نارنجی وزرد گام به گام باشد نحوه اجرا
جانباز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
با سلام نتیجه قانون جدید : گیج شدن معامله گران - ضررمردم وخوشحالی ناشران وحامیان آنها ووزارت اقتصاد--- افزایش درآمد دولت به خاطر عدم فروش نفت وجبران آن ازجیب مردم گرفتار تورم -. بورس باید بداند همه سفته باز نیستند -ضمنا سفته بازان زودتر ازهمه به علت داشتن رانت اطلاعاتی از بازار پایه خارج شدند وبیچاره مردم بی پارتی گرفتار شدند والسلام- - ضمنا آقای شاپور محمدی و امیر هامونی مجری دستور دولت هستند ومامور معذور
فلاح
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
همان طور که به یک باره دامنه نوسان بازار پایه را به 10 درصد ودر بازار پایه ج دامنه ازاد شد اشتباه بود همان گونه هم قوانین جدید اشتباه است باید به مرور کم میکردند مثلا اول دامنه را 5 درصد روزانه و بازار ج را با دامنه حراج 20 درصد میکردند وبعد باید سهامها را با افشای اطلاعات و تعداد سهم و تعداد شناوری سهم جدا میکردند مثلا سهام شرکتهایی که سهام زیر یک میلیارد و شناوری زیر 20 درصد دارن دامنه نوسان کمتر و سهمهایی که بالای یک ملیارد سهم و شناوری 20 درصد بالا دارن با دامنه نوسان بالا معامله بشه تا برای شرکتها برای جذب نقدینگی و شناوری بالا جذاب بشه و این گونه دیگر سفته باز از سهمهای کوجک بیرن می امد
reza ahmadi
Germany
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
مدير بورس با رانت و ابلاغ شبانه قانون جديد بازار پايه صدها ميليارد پول سهامداران را بالا كشيده بايد محاكمه شود
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
بادرود واحترام
این قوانین که سازمان فرابورس برای بازار پایه تصویب کردن بیشتر سرمایه گذار رو از بازار دورمیکنه وباعث خروج نقدینگی میشه.
به نظر بنده تقسیم بازار پایه به صورت رنگ بندی وسود ده بودن وزیان ده بودن سهام بد نیست ولی دامنه نوسان دربازار پایه به یکباره از 50 درصد درهفته به 9 درصد درهفته کاهش یافتن شک بسیار زیادی به بازار وارد میکنه واین شک به بنیاد سهم هم کاری نداره وهمانگونه که مشاهده شد حتی سهام شرکتهای بنیادی هم باصف فروش مواجه شدن.
به نظر بنده وجمعی از فعالان بازار برای رنگ زرد دامنه نوسان 4 ونارنجی دامنه نوسان 3 وقرمز دامنه نوسان 2 به صورت روزانه وحداقل یک دفعه درهفته حراج بادامنه نوسان بیشتر مثلا دوبرابر دامنه نوسان روزانه باشد که به عبارتی دامنه نوسان هفتگی بازار پایه زرد رنگ از 50 درصد به 24 درصد کاهش یافته وقابل قبول تر می باشد.
دامنه نوسان زرد 24
دامنه نوسان نارنجی18
دامنه نوسان قرمز12
البته بهتر هست این کار از بازار پایه رنگ قرمز شروع بشه ودرصورت جواب دادن روی بقیه بازار ها اجرا بشه نه اینکه با یک حرکت نسنجیده باعث ورود شک غیر قابل جبران به بازار سرمایه بشیم.
البته درصورت امکان سهامداران بازار سرمایه تقاضا دارند معاملات چندروز اخیر ابطال واز قیمت پایه روز چهار شنبه معاملات شروع بشهه تا سهامداران از زیان های هیجانی چند روز اخیر خارج بشن.
بدرود
نادر ترکاشوند
France
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
کاهش دامنه نوسان خوبه ولی محدودیت روزای معامله نه
Majd
France
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
اگر حقوقیای نامرد عرضه نکنن میریم سهم بنیادی می خریم، جای گیر دادن به بازار پایه به اونا بگید یکم آدم باشن
محسن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
حرفم اینه
هر ماه یک درصد بایدکم می کردن
ماه اول بازار پایه می شد 9 درصد
ماه دوم 8 درصد
ماه سوم 7 درصد
ماه چهارم 6 درصد
ماه پنجم
5 درصد
ماه ششم 4 درصد و پایین تر نمی اومدن
محمد
France
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
باسلام به نظربنده ابتدابایدروزانه ۳ درصدتست می شدوبعداجرامی شددوم کی بایدضرر سهامداران راتاروزچهارشنبه ۴۰ درصدضرر رابده سوم ازکجامعلوم نیست خودآقایان روزقبل باسودزیادبیرون آمده باشند خواهشمنداست سرمایه کسانی که این قانون راشبانه تصویب کردندبررسی شود
علی
Sweden
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
سلام
این حماقت بود که کردند.
کافی بود دامنه نوسان بازار اصلی رو بکنند افزایش دهند و در جهت مثبت کار کنندو بشود +7 و-5
علیرضا
Sweden
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
لغو قوانین ...........
پیشرو
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
در حال حاضر فرصتی هست که تا هنوز قوانین بازار پایه اجرا نشده ، مسئولین فرابورس که اجرا کننده بازار پایه هستند از پیشنهادات خوب اهالی بازار استقبال کنند و به ابهامات پاسخ دهند که باعث بشه شفافیت بازار پایه بیشتر بشه .

کسانی که سرمایه شون وارد بورس کردند قاعدتا به دنبال بازاری بودند که شفافیت بیشتری داشته باشد در غیر این صورت سرمایشون در بازارهای دیگر سرمایه گذاری می کردند که سودهای بالایی هم در گذشته داشته است. پس باید قوانینی وضع بشه که شفافیت بازار بالاتر ببره ، اما این قوانین جدید دست اجرا کننده رو باز گذاشته و اجازه داده سلیقه ای تر قوانین اجرا کنه ، مثلا در مورد تعداد حراجها در طول هفته ، یا اینکه جدیدا گفتند دامنه نوسان میتواند تا 5 درصد هم باشه یا در مورد فروش سهامداران درصدی که باید مجوز بگیرند.
حالا چند سئوال مطرح میشه:

1- این مجوز برای فروش سهم برای سهامدارن بالای 1 درصد بر چه اساس و معیاری هست؟ چرا در این مورد توضیح داده نشده؟
2- مجوز به معنی عامیانه یعنی اجازه برای فروش سهام مورد نظر ،لطفا پاسخ دهند در کدام کشور و در کدام بورس دنیا، برای فروش سهام مجوز می گیرند ؟
3- اگر در این کمیته سلیقه ای عمل شد و در آینده به عده ای مجوز داده شد و به عده ای مجوز داده نشد تکلیف چیه؟ آیا این قوانین جدید، خدای نکرده ، برای بعضی افراد باعث فساد یا رانت نمیشه که بتوانند مجوز بگیرند، اما عده ای نتوانند؟
4- اگر قرار باشه این مجوزات فروش سهام در همه شرایط داده بشه ، که تاثیری بر روند بازار نداره ، آیا باعث ایجاد بروکراسی و گرفتن وقت افراد نمیشه؟
5 - گفته اند می تواند دامنه نوسان روزانه تا 5 درصد هم باشه ، در چه صورت ممکنه 5 درصدی باشه؟ تعداد حراجهای هفتگی بر چه اساسی تعیین میشه؟
6 - در مورد حراجها گفته اند حداقل هفته ای یکبار تا چند بار انجام میشه ، آیا باعث نمیشه که ناظر محترم سلیقه ای عمل کنه؟ برای بعضی نمادها حراج های بیشتر اعمال کنه و باعث رشد قیمت سهم مورد نظر بشه ، اما برای بعضی نمادها به طور سلیقه ای حراج انجام نده؟ آیا این موضوع باعث نارضایتی بیشتر سهامدارن نمیشه؟
7- اگر قرار باشه گرفتن مجوز برای فروش سهام درصدی انجام بشه ، حداقلش اینکه باعث میشه که افراد یک بروکراسی اداری طی کنند برای فروش سهم ، قاعدتا باعث میشه سهامدارن عمده با کدهای بیشتر و زیر 1 درصد سهام بخرند، قبلا سهامداران بالای 1درصد مشخص می شدند اما حالا به صورت نامشخص، معاملات خود را انجام دهند ، آیا این موضوع به شفافیت بازار کمک میکنه؟
8- آیا دامنه 3 درصدی در طول هفته به جای دامنه روزانه بعد از حراج قیمت ،باعث ایجاد صف خرید و فروش مکرر سهام نمیشه؟؟
9- بر چه اساس باید بازار گردان قیمت اوپن را مشخص کند و آیا این عمل باعث نوسانگیری از اهالی بازار نمی شود؟
10- آیا درباره نحوه معاملات شرکتهایی با شرایط مشابه شرکتهای بازار پایه که در بورسهای پیشرفته وجود دارند مطالعه ای صورت گرفته ؟ لطفا در صورت مثبت بودن ، نتایج تحقیقات را برای اهالی بازار منتشر کنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴
با سلام اقای مدیری که می گفت این بازه یک هفته فرصت خروج ایا واقعا فرصت خروج بود یا فرصت بدبخت کردن سهامدار خرد
یا کارشناسی که بیان می کند این خوب تا سهامدار از این به بعد دقت میکند چه میخرد مگر ما این بازار را به وجود اورده بودیم که اینچنین از ضرر ما احساس رضایت می کنید شما اگر واقعا حسنیت داشتید همان روز اول همه نمادها را می بستیتد و یک هفته بعد دوباره بازگشایی میکردید
خداوندخودش قضاوت کند
نادر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲
سلام..طبقه بندی بازار پایه حرکت بسیار خوب و با تعیین دامنه نوسان منطقی و معقول شفافییت بیشتری دربازار ایجاد میشود و موجب بهبود معاملات و جذب سرمایه می شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
جناب بورس نیوز متاسفانه در این چند روز برخلاف رسالت خود عمل نمودید و مطالبی را منتشر نمودید که بیشتر سبب انزجار فعالین بازار سرمایه شد و شما به عنوان یک خبرگزاری رسالت بی طرفی و شنیده شدن تمامی صداها و نظرات را محدود نمودید و فقط و فقط صدای موافقین را در خصوص دستورالعمل بازار پایه ارائه نمودید و هیچگونه نقد و تحیلی خلاف آن را منتشر نکردید و الان بعد از حدود 5 روز تازه می خواهید صدای منتقدین و افراد سهامدار را منتقل نماید. اگر شما سری به کانال ها و گروه های بورسی می زدید و به قولی از کف بازار اخبار منتشر می کردید. متوجه می شدید که چه دل پر خونی سهامداران خرد از وضع این دستورالعمل سراسر تناقض دارند.
مدیر سایت
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
لازم به ذکر است که در خصوص این اظهارنظر باید عنوان شود که تمامی کارشناسانی که درباره بازارپایه اظهارنظر کردند، تماما موافق این تغییرات بودند.
حتی می‌توان به این موضوع نیز اشاره داشت که این مطلب صرفا برای کارشناسان مطرح مخالفی منتشر شد که شاید از لیست قلم خبرنگاران افتاده باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸
سلام
بنده۱۵ساله توبازار سرمایه فعال هستم تغییرات بازارپایه به شکل جدید به نطرم غیر کارشناسی است هدف سازمان اگه این باشه که پول کمتری سمت این دسته از سهامها بیاد ودرنتیجه رشد کمتری کنند بهترین راحل اینه که کل بازار پایه روزانه ۳درصد وهرروز معامله شود در این حالت هم سازمان راضی میشه هم سهامدار
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۶
تدریجی و درطول چند ماه اجرا بشه و دامنه نوسان هم بیشتر بشه
امیر
United Arab Emirates
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۶
برای اصلاح یک ساختار نیاز به اعمال قوانین بصورت تدریجی می باشد،
شما بیخ وبن بازار پایه رو زدین و من سهامدار رو قفل در صف فروش .
این کار دلسوزی برای سهامدار نیست بلکه اتش زدن به اموال و قربانی کردنه سهامدار حقوقی ، و از طرفی چون تحمل شنیدن ناله سهامدار رو ندارید ، سریع اعتراض رو به گردن افراد دنیای مجازی میندازید . اقایان محترم فرابورس ۳۴ درصد از پول من سهامدار به باد رفته و قدرت خروج هم ندارم به دلیل صف فروش و این ضرر ادامه دارد ...
علی اکبر امینیان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۲
با سلام . به نظر بنده باید نوسان جدید رو که اعلام کردند ٣%و ٢% و١% همانند بازار اصلی روزانه باشد . یعنی به طور مثال بازار زرد هر روز معامله شود و هر روز ٣% نوسان منفی و مثبت داشته باشد همانند بازار اصلی فقط با نوسان ٣% . در این شرایط نقد شوندگی سهام بهتره . سپاس فراوان
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲
با سلام !فقط اینه میدونم وای به حال مسوول یا سازمانی که با ولی نعمت خود صادق وشفاف نباشدعواقب بدی دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
تغییرات تدریجی و از بارار قرمز شروع شود
پیر بورس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
شما چرا فکر می کنید چون مدیر هستید حتما درک و شعورتان از سهمامدارها بیشتر است. کی به شما اجازه داده برای دارائی دیگران تصمیم بگیرید.
اکثریت سهامدارهائی که در بازار پایه هستند می دانند که بازار پایه چیست و چگونه شرکتهائی در آنجا هستند. به خودشان مربوط است چی می خرند و به چه قیمتی می خرند. به شما ارتباطی ندارد که به ما بگوئید که فلان شرکت ورشکسته است نخر.
همه چیز در این مملکت از پارسال 3 تا 4 برابر شده. اگه این شرکت بازار پایه ای فقط زمین خالی هم باشد باید قیمتش سه یا چهار برابرشده باشد.اگر بقیه بازار بورس به اینها نرسیده ،بقیه مشکل دارند.
اگر قیمتش سقوط هم کرد باز هم مسئولیتش به عهده خریدار است. شما حق دخالت در خرید و فروش دیگران را ندارید. بنده 14 سال است در بازار سهام فعال هستم. و تازه کد گرفته هم نیستم.

اگر بپرسید که در این سالها بزرگترین مشکل بورس را چه دیدم این قوانینی بود که این مدیران بورسی همیشه جوان و تازه به دوران رسیده بودند ، هر از چند گاهی برای خودنمائی وضع میکنند و موجبات ضرر و زیان سهامدارهای خود میشوند .
جواد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
اخيرا با هدف ايجاد شفافيت و جلوگيري از رانت در بازار پايه فرابورس قوانيني وضع شده است كه به طور ناگهاني و بدون تفسيريه قبلي و مهلت كافي به سهامداران براي تصميم گيري، شبانه ابلاغ و اعلام شده است من با اصل قوانین موافقم . ولی اینگونه که این مدیر ناکاربلد به دليل سو مديريت عمل کرد آب سردی بود که بر پیکره فرابورس ریخته شد. به نظر من راهکارهای متفاوتی برای این کار وجود داشت از جمله شروع از تابلو قرمز سپس نارنجی و سپس زرد و دومین راهکار کاهش دامنه نوسان به صورت پلکانی مثلا 8 درصد ،6 و 3 درصدو سومین راهکار اینکه حداقل در زمان ابلاغ میتوانستند نماد ا را بسته و سپس قانون من درآوردیشان را اجرا نمایند .به نظر من معاملات چهارشنبه و شنبه اختلاس نظام مند و اخلال در نظام جاری بازار سرمایه بود و مسئولین این امر با مواخذه و محاکمه شوند.چون سرمایه 100 درصد از سهامداران خرد را با تصمیمات شبانه خود نابود نمودند.
بورس باز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
بعد از ساعات معاملاتی و موقعی که بازار بسته بود اطلاعیه میدادند مثلا 3 روز دیگر دامنه نوسان پایه ای ها به فر ض 3درصد میشه و ما اول صبح معاملات وقتی مشاهده میکردیم تمامی نمادهای پایه بسته شده اند چه اشکالی داشت. این همه سرمایه های مردم رو به فنا دادیدآقای هامونی و امثال شاهین چراغی ها اجرتان با خدا چه مثبت چه منفی
رحمان قاسملو
Netherlands
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
در بازار ب سهم هایی که در صف فروش هستند ،
و قرار است هفته ای 3 درصد مثبت یا منفی شوند ،
ایا می توانند جذابیتی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کنند که از این سهم ها خرید کنند ؟؟؟
مسلما خیر .
چرا باید بخاطر هفته ای سه درصد ، کسی سهم بازار پایه ای بخرد ؟؟؟
لذا تمام سهم های بازار پایه چندین ماه در صفوف فروش گیر خواهند کرد و از لحاظ قیمتی جذابیتی برای خرید نخواهند داشت .
و این صف های فروش ماه ها و یا سالها طول کشیده و سرمایه مردم گیر خواهد کرد .
مسئولین محترم
ایا فکری برای جمع شدن صفوف فروش کرده اید ؟؟؟
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
بنام خدا
تغییر قوانین درهر جایی احتیاج به زمان داره ، شما چکونه شرکت ها رتبه بندی کردید و باجه شرایطی ؟ و کدامیک از کارگزاری ها در جریان این تغییرات قرار گرفته تا به اطلاع سرمایه گزار خرد برسونه ؟ و اما مشکل اصلی برمیگرده به قوانین موجود و نداشتن کارشناسان همایتی از سرمایه گذار خرد ...
ونیز یک پیشنهاد برای کارگزاری ها دارم
هر کارگزاری بایدکارشناس معتبر بعنوان سرشاخه حرفه ای در هر صنف داشته باشه و نیز باید دارای گروه های حرفه ای برای راهنمایی و تایید خرید و فروش سهم باشه تا افراد سرمایه گذار خرد زیر نظر این افراد (بعنوان منبع اصلی اطلاعات و مشورت و همفکری)کار بکنه .در اصل دارای مجموعه و زیرمجموعه باشه.تا کسی متضرر نشه
وهر کارگزاری تلگرام مخصوص برای افرادزیرمجموعه خود داشته باشه . باتشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
دیگه بازار جذابیت نداره بورس ترک میکنم به سمت فارکس خدافظ شما بازار اصلی سود بده نیست همین نقدینگی زیاد و جقوقی بیشرف زیاد دارن
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷
با سلام
راهکار برای جذاب کردن بازار بورس افزایش دامنه نوسان آن یا بیمه کردن سرمایه تا حدی مثلا زیر ۵۰ درصده نه نابودی بازار پایه
راهکار جلوگیری از سفته بازی گذاشتن قوانینی برای جلوگیری از صف های خرید و ده درصدهای پشت هم است و یا مثلا توقف نماد بعد از رشد صددرصدی
راه حل از بین بردن حباب اطلاع رساتی کارشناسان سازمان در مورد حباب و ارزش ذاتی سهام است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
با سلام
جناب اقای هامونی سرمایه من که حاصل سنوات بازنشتگی کارگری بود به دوسوم کاهش یافت یعنی 30 درصد ضرر
امیدوارم انصاف داشته باشید ودر اعمال قوانین پایه تغییراتی داده تا سایرین رغبتی برای وارد شدن به بازار پایه داشته باشند
ايمان احراري
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
سلام
حجم معاملات بشدت پايين مياد با اين قوانين شما امروز خريد كني در بازار زرد با كارمزد معاملات براي فردا اگر قيمت سهم منفي نباشه و تغيير مثبتي هم نداشته باشه يعني اصلا خريد و فروش نشه شما چهار درصد تو ضرر هستي !!!!!!
حداقل قيمت پاياني براي روز معاملاتي بعد عدد ثابت نباشه
نیما
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
انچه را بر سر سهامدار میخاستید بیاورید اوردید وخیلی متشکر ضعف بورس وفرابورس اونقدر زیاد است که از کدام یکیش بگیم در چند سال اخیر بورس هیچ جاذبه ای نداشت برای سرمایه گزاری وفقط زیانده بود والبته این بدیل عدم شفافیت شرکتها وعدم نظارت سازمان بورس بود والان هم با قوانین پایه که اتخاذ کردند ویکشبه بدون مقدمه این مدیران بورس احتمال دلالان بانک یا خرید فروش دلار هستند به کمسیون خرید فروش بازار سهم راضی نیستند ویا رانت خواران پشت پرده هستند که خواستند با قانون سهام را ازدست مردم در بیارند که موفق شدند وموجب بی اعتمادی مردم به اقتصاد وبازار سرمایه شدند. ما از قوئ قضائیه انتظار ورود ومحاکمه عاملان کسانی که موجب بهم ریختگی بازار سرمایه واقتصاد میشوند هستیم . مدیران بازار بورس ما بسیار نادان تشریف دارند وجالب اینکه توجیه هم میکنند البته مقصر نیستند در این رابطه ما کل ایرانیها اینجوری هستیم کاری را انجام میدهیم وبعد توجیه توجیه میکنیم هر چند نادرست باشد که 99درصد نادرست است . بخدا اگر کشورهای اروپایی بودند بلایی بر سر عاملان این وقاحت می اوردند که اون سرش پیدا نباشد ولی این ملت بدبخت که فلاکت از سروسورتمان میبارد . بخدا دل درد گرفتیم در این چند روز خدایا به سزایشان برسان این هم شد کار یکی نیست بگد ادم عاقل اگر میخواهی کاری بکنی بتدریجی انجام بده ببین بازار چه بازخوردی داردچی بگیم به این نادانها . سایت محترم تقاضا داریم انتشار بده و حقوق همشهریان را در نظر بگیر.
سهامداربدخت
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
سلام چه فایده؟؟؟ نظربدیم که چی بشه اگه بورس‌نیوز واقعا خودشو طرفدار سهامدار میدونه امیرهامونی روبیاره وازش بپرسه این همه ضرروزیان بدبخت بیچاره روچه جوری جبران میکنی.مدیرمحترم بورس نیوزاگه کاری دراین جهت انجام دایدم مردید وخیلی آقایی.وگرنه ریاکاری دیگه بسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
بازار سرمایه مدتهاست که حیاط خلوت دولتهاست و دولت فعلی سرآمد همه آنها. از دیدگاه من قوانین بازار پایه برای جذب نقدینگی بیشتر در سهمهای مورد نظر دولت وضع شده اند و در صورتی که سهامداران بتوانند در مخالفت آن اجتماع کنند این سه نقطه ها عقب خواهند نشست.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
با سلام و احترام
با تغغیرات در بازار پایه ، تمامی سهامداران سهام پایه متضرر شدن و متاسفانه این ضرر از حداقل 18 درصد به بالا بوده است لطفا با توجه به این موضوع و همچنین ضررهایی که هنوز دارند متحمل می شوند بخاطر منفی های هر روزه و صف های فروش بدون خریدار ، لطفا قوانین جدید را لغو کنید و یا فکری اساسی در این زمینه بفرمایید به طوری که خسارات وارد شده جبران گردد، با تشکر
سهراب
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
باید کلیه ی شرکتها را به ترتیب بازدهی سال گذشته رتبه بندی کرده و معرفی نمایند تا شرکتها برای حذب نقدینگی سعی کنند تراز تجاری خودشان را بالا برده و به سهامداران بیشتر سود بدهند و رقابت ایجاد شود و مردم تشویق به سرمایه گذاری در تولید شوند و دست از دلال بازی سکه و مسکن و خورو بردارند.
این قوانینی که کسی از آن سر در نمی آورد و عوام چیزی از آن متوجه نمی شود . مثل بازار پایه. فرابورس و رنگ بندی .مزخرف است. تعطیل کنید این بساط را. تا مردم شما راتعطیل نکرده اند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
واقعا این به اصطلاح مدیران نمیدونند بازار با ریسک بالا انتظار بازدهی بالا را هم دارد . با فرض اینکه حراج روزانه با نوسان های اعلام شده هم اتفاق بیفته مشکل بازار پایه حل نخواهد شد. هیچ کس رغبت نخواهد کرد در یک بازار موازی وارد بازاری شود که در عین داشتن ریسک بالا ، بازدهی کمی هم داشته باشد.
بهترین راهکار برای برون رفت از این بلبشوی که ایجاد کردن اینکه نوسان ۵ درصد روزانه برای پایه در نظر بگیرن مشابهه بازار اصلی آنوقت سهامدار خود بهتر میداند که در کدام بازار فعالیت داشته باشد
مالک
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳
چرا دولت همش سنگ میندازه تو کار مردم اونم شب عید. آدم بهش شک میکنه. واقعا ایرانیه یا انگلیسی.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.