بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
در گفت‌وگو با یک قطعه‌ساز مطرح شد؛

بدهکاری دولت به خودروساز‌ها

بزرگ‌ترین چالش صنعت خودرو این هست که خودرو با قیمت تمام شده روانه بازار نمی‌شود.
کد خبر : ۲۰۷۳۳۵

بدهکاری دولت به خودروساز‌ها

ابراهیم احمدی نماینده قطعه سازان اصفهان در خصوص گرایش سهامداران برای خرید اوریق بهادار خودروسازی و قطعه سازی به بورس نیوز گفت: تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب اقبال بازار به سوی خودرو و قطعه سازی شده و بزرگترین چالش صنعت خودرو این هست که خودرو با قیمت تمام شده روانه بازار نمی‌شود و خودروساز‌ها با زیان می‌فروشند.

وی ادامه داد: زیان انباشته ایران خودرو طی ۹ ماهه سال ۹۸ که گزارش آن منتشر شد حدود ۸ هزار میلیارد تومان هست و اقبال سهامداران برای خرید سهام خودرو سازی بر افزایش تولید خودرو اثرگذار بوده اما؛ با توجه به اینکه خودرو‌ها با زیان به فروش می‌رسد مشکلات خودروسازی نباید بیش از گذشته افزایش پیدا کند.

احمدی با اشاره به توافق بین خودروسازان و قطعه‌سازان اشاره و عنوان کرد: حدود ۲ ماه گذشته میثاق نامه‌ای نوشته شده مبنی بر اینکه خودروسازی‌ها معوقاتشان را بهتر انجام دهند و در کل پرداخت‌ها و سفارش‌های هر دو خودروساز رو به بهبود بود اما؛ ایران خودرو نسبت به این موضوع پیشگام بوده و حجم پرداخت بدهی‌ها را روی روال انداخته است، البته حجم بدهکاری کاهش پیدا نکرده و به همان میزانی که پرداخت‌ها بهتر شده به همان میزان قطعه بیشتری خریداری شده اما؛ جریان گردش کالا نیز بهبود پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: توافق شد بعد از گران شدن نرخ دلار، بسیاری از قطعات داخلی شود و این مهم حاصل شده و اگر روابط خارجی بهبود یابد تا بتوانیم تکنولوژی جدید را وارد کنیم مانور بیشتری در ساخت خودرو با کیفیت بالاتر خواهیم داشت.

نماینده قطعه سازان اصفهان در پایان با اشاره به بدهکاری دولت به خودروساز‌ها در پایان خاطرنشان کرد: در قانون برنامه پنجم صریحا اعلام شده که اگر دولت به دلایلی و بنا بر رفاه عمومی، تصمیم به عرضه خودرو پایین‌تر از ارزش واقعی آن بگیرد، باید مابه تفاوت آن را پرداخت کند و این زیان انباشته‌ای که وجود دارد در اصل بدهکای دولت به خودرو سازهاست و اقدامی برای پرداخت‌ها از سوی دولت صورت نگرفته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
افرایش قیمت بنزین، خودرو را گران کرد
کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:
تحریم یا بدون تحریم، تخته‌گاز بی‌استراتژی‌های خودرویی
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛
رشد عجیب نرخ سهم‌ها با کدام منطق!
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
خودرو سازان ريخت و پاش زياد دارند جلوي ريخت و پاش را بگيرند - دريافتي حقوق و مزاياي پرسنلش را ببين و بعد قضاوت كن - سايپا 75 روز سنوات خدمت به پرسنلش ميدهد كه يك مدير مياني بالاي 800 ميليون پاداش سنوات ميگيرد - هر سه سال يك خودرو به پرسنا ميدهد با تخفيف بالا و شب عيد غير از عيدي 4.5 ميليوني لااقل 4 برابر ان پاداش مديريت مي گيرد و.........................