۵۸میلیون یورو صرفهجویی ارزی با داخلیسازی ۵۱ قطعه
به گزارش بورس نیوز، فرشاد مقیمی در نشست امضای تفاهم نامه میان ایران خودرو و شرکتهای دانش بنیان، خواستار سپردن موضوع بررسی تخصصی ساخت قطعات توسط شرکتهای دانشبنیان به شرکت ساپکو با عنوان کارگزار ایران خودرو شد و همچنین از معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، خواستار حمایت مالی پروژههای فنآورانه صنعت خودرو از طریق صندوقهای حمایتی شد و گفت: حمایت از شرکتهای دانش بنیان میتواند ریسک فعالیت آنان را کاهش دهد و کمک بسزایی به جهاد خودکفایی صنعت خودروسازی کشور کند.
مقیمی با تاکید بر رویکرد درون زایی ایران خودرو گفت: اکنون بیش از ۵۰ قطعه که تا چندی پیش از خارج از کشور تامین میشد از منابع داخلی تامین میشود.
وی عدم همکاری شرکتهای فعال در حوزه ساخت قطعه را یکی از گلایههای شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی ما این است که همراهی و هم افزایی لازم را میان آنان ایجاد کنیم.
مقیمی در ادامه افزود: این همکاری منجربه توسعه دانش فنی، ارتقای توان نوآوری افزایش بهره وری و کاهش وابستگی و افزایش دانش فنی و ظرفیت کمی و کیفی محصولات شرکتهای دانش بنیان خواهد شد.
مدیرعامل ایران خودرو یادآور شد: شرکت ساپکو این موضوع را به عنوان یکی از اهداف و رویکردهای اصلی خود دنبال میکند.
وی در ادامه به همکاری ایران خودرو با صنایع دفاع اشاره کرد و گفت: درحال حاضر ۹ شرکت دانش بنیان در وزارت دفاع در قالب ۲۹ پروژه برای تولید قطعات و مجموعههای تکنولوژی بر درحال همکاری هستند.
مقیمی ادامه داد: در رویداد فنآورانهای که در روزهای اخیر برگزار شده ۲۱۹ نیاز ایران خودرو اعلام شد که برمبنای آن ۸۰ تفاهم نامه منعقد شده است که در صورت حمایت، با همت مجموعه گروه در موضوع استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان، سرعت انجام فعالیتهای نوآوری در ایران خودرو افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به برنامه ایران خودرو برای افزایش سهم محصولات پایه گازسوز، لازمه ادامه مسیر آغاز شده را حمایتهای حاکمیتی دانست و گفت: توسعه این خودروها علاوه بر اقتصاد خانوار، سبب کاهش آلایندگیهای زیست محیطی خواهد شد.
مقیمی کلیدیترین محور فعالیت ایران خودرو را نهضت ساخت داخل دانست و گفت: تعامل شفاف و سازندهای با تامین کنندگان برقرار کرده ایم که این راهبرد در شرکتهای قطعه ساز نیز تسری یافته است. همچنین سیاستهای گروه صنعتی ایران خودرو باعث شده که سازندگان با اطمینان خاطر از ثبات تولید و تزریق نقدینگی حرکت کنند.
وی افزود: سیاستهای تشویقی که در ارتباط با قطعه سازان به کارگرفته شده که عاملی برای ایجاد انگیزه تولید در آنان شده و حمایت قیمتی از محصولات سازندگان از جمله این سیاستهای تشویقی است.
مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: حمایت صندوقهای حمایتی معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری در تامین سرمایه ثابت سازندگان میتواند تکمیل کننده سیاست تشویقی ایران خودرو باشد.
وی در ادامه به نتایج کسب شده از میزهای تخصصی ساخت داخل وزارت صمت اشاره کرد و گفت: درمجموع با داخلی سازی ۵۱ قطعه و آیتم مواد اولیه، ۵۸ میلیون یورو کاهش ارزبری را رقم زده ایم.