۲ اتفاق مثبت صنعت لوازم خانگی
به گزارش بورس نیوز در روزهای اخیر بارها در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی شنیده ایم. افزایش قیمتی که به نظر می رسد چند دلیل مهم دارد؛ افزایش بهای تمام شده به سبب افزایش قیمت محصولات فولادی و...، کمبود لوازم خانگی در بازار تحت ناشی از خروج دو شرکت کره ای "ال جی" و "سامسونگ" از بازار، و نیز عدم اقبال مردم از خرید محصولات خارجی به خاطر افزایش نرخ ارز و گرانی کالاهای خارجی.
این شرایط می تواند چشم انداز مثبتی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی ایجاد کند، مشروط بر آنکه تولیدکنندگان داخلی هم از این فرصت نهایت بهره را ببرند.
بررسی گزارش های مالی برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی هم نشان از بهبود اوضاع آنها دارد.
"لخانه" گزارش ۹ ماهه را با رشد بیش از ۱۰۰۰ درصدی سود خالص ارائه کرده و "لخزر" که سال ۹۸ را با رشد ۲۵ درصدی درآمد فروش نسبت به ۱۲ ماهه ۹۷ به پایان رسانده، در اردیبهشت ماه ۹۹ با پرش ۱۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۲۳ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده است.
اکبر پازوکی نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتوگو با بورسنیوز در خصوص وضعیت صنعت لوازم خانگی و تاثیر محدودیتهای واردات بر این صنعت بیان کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی از اتفاقات مثبتی که در بازار لوازم خانگی رخ داده، بهره برده اند و در سال جهش تولید هم شاهد افزایش تولید در کارخانجات لوازم خانگی هستیم و هم تولیدکنندگان در حال بروز رسانی تجهیزات تولید و ارتقای کیفی تولیدات خود هستند.
وی افزود: تا ۲ سال قبل، سرمایه گذاری جهت تولید محصولاتی همچون ماشین ظرفشویی و کولر گازی، برای شرکتهای تولیدی توجیه اقتصادی نداشت؛ ولی الان صنعت تولید لوازم خانگی به این نتیجه رسیده که هم توان تولید محصولات جدید را دارد و هم تولیدات جدید، توجیه اقتصادی دارند. اما جهت تحقق این مهم باید هم دولت به تامین نقدینگی و تامین مواد اولیه شرکت ها کمک کند و هم تولیدکنندگان می بایست قیمت تمام شده محصولات خود را از طریق افزایش تیراژ تولید، به قیمتی برسانند که خریداران به خرید کالای ایرانی سوق یابند؛ ضمن اینکه کیفیت کالا بهبود یافته و در حد تولیدات مشابه خارجی باشد و خدمات پس از فروش مناسبی هم ارائه گردد. در شرایطی که قیمت کالای ایرانی و خارجی، تفاوت چندانی با هم نداشته باشند، خریداران تمایل زیادی به خرید کالای ایرانی نشان نمی دهند.
پازوکی تصریح کرد: موافق انحصار چه در عرصه تولید و چه در زمینه واردات نیستیم و معتقدم تولید داخلی در سایه رقابت، رونق خواهد گرفت. در دهه های گذشته، تولیدکنندگان مطرحی در عرصه تولید لوازم خانگی داشته ایم که هنوز نتوانسته اند خود را بروز کنند. مثلا شرکت لوازم خانگی پارس، یخچال تولیدی خود را کمی ارتقا داده؛ اما هنوز در حد انتظار بروز رسانی نشده و ضمنا برخی محصولات مثل ماشین لباسشویی هم تولید نمی کند. برخی شرکت های مطرح لوازم خانگی هم (مانند ارج) کلا تعطیل شده اند.
وی تاکید کرد: این ضعف در حالی رخ داده که در چند دهه قبل، کره جنوبی در تولید لوازم خانگی از ما بسیار عقب تر بود. تحریم ها، یکی از مهم ترین مانع برای رشد صنعت لوازم خانگی ما بوده و تولیدکنندگان لوازم خانگی در سایه انحصار و عدم وجود فضای رقابتی، مصرف کنندگان را ناچار به خرید هر آنچه تولید می شود، کرده اند. اما مانع بزرگتر از تحریم، عدم تمرکز تولیدکنندگان بر قطعه سازی بود. تولیدکنندگان لوازم خانگی ما با واردات قطعات و مونتاژ آنها در کشور، اقدام به تولید کردند که سود مناسبی به همراه داشت؛ ولی مانع از شکوفایی این صنعت می شد.
پازوکی در پایان اضافه کرد: اتفاق مثبتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که تقریبا نیمی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، به دنبال داخلی سازی قطعات مورد نیاز خود هستند و اگر این موضوع با جدیت ادامه یابد، روزهای روشن تری در صنعت لوازم خانگی خواهیم داشت. در زمینه تولید یخچال و فریزر با پیشرفت قابل ملاحظه ای همراه بوده ایم و تمام تولیدات، بدون برفک هستند. دور موتور ماشین های لباسشویی تولید داخل هم از ۵۰۰ به ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ رسیده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. البته انتظار می رود دولت سختگیری بیشتری در مورد رشد شرکت ها داشته باشد و مثلا اعطای تسهیلات بانکی را مشروط به بهبود اوضاع عملکرد شرکت ها و داخلی سازی هر چه بیشتر قطعات کند.
چون بازار داخلی خرید خوب است خود را ملزم به ساخت محصولات با کیفیت نمی دانند و با این ذهنیت تولید می کنند که مردم مجبور به خرید هستند
حال این محصول با کیفیت یا فاقد کیفیت و تکنولوژی روز دنیا باشد
تولید محصولات با اس کی دی ۴۰ سال قبل در سال ۹۹ گواه این حرف است
و پیرو این ذهنیت خدمات پس از فروش سوری برای خود تعریف می کنند و خدمات را امری سر باره تلقی کرده و به ان اهمیت نمی دهند متاسفانه تر از ان عدم تخصص نیرو های سیسستم بازرسی اداره صمت خیال تولید کننده را بر عدم بازرسی خود راحت کرده است و در ادامه شرکت ها به دنبال سرویس کاران با تجربه و آموزش دیده نمی روند بلکه به دنبال کامل گردن دفتر چه های همراه محصول هستند تا فقط و فقط صورت ظاهری خدمات پس از فروش خودشان را بزک کنند اما در اصل فاقد ارائه خدمات پس از فروش مجرب و به موقع و مطمئن هستند
اکثر مردم خدمات پس از فرش محصولات ایرانی را بازی دادن مردم می دانند مضافا سرویس کاران هم به شرکت ها بهایی به دلایل ذیل نمی دهند شرکت ها بهای دستمزد سرویسکاران را سر موقع نمی دهند و از ان به عنوان سرمایه در گردش استفاده می کنند حتی شر کتهای حاضر به آموزش و به روز رسانی سرویس کاران خود به صولی اصولی و علمی نیستند و هراز گاهی سمینهار ۲۴ ساعته را تحت عنوان اموزش اجرا می کنند که متاسفانه بتر علمی ندارد سرویس کاران شرکتهای تولیدی چون همیشه در معرض تهدید برای حذف شدن توسط مسئولین خدمات شرکتها که اکثر جوان و مغرور و بی تجربه هستند زیاد برای شرکت طرف قرار داد مایه تبلیغاتی نمی گذارند و شهروندان را تشویق به خرید لوازم خانگی ایرانی نمی کنند