بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

 دخالت شورای رقابت، زنگاری بر چهره "بورس"

زمانی که شورای رقابت در قیمت‌ها دخالت می‌کند، این امر به مکانیزم‌های اقتصاد آزاد نیز تعمیم یافته و به شکلی غیر مستقیم آینه بورس را زنگار می‌زند. 
کد خبر : ۲۲۲۰۳۵
 دخالت شورای رقابت، زنگاری بر چهره
 
 
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: بورس انعکاس دهنده واقعی فعل و انفعالات و تراکنش‌های یک بازار اقتصاد آزاد و رقابتی بوده و اگر از حوزه‌ای از پارامتر‌های یک بازار آزاد رقابتی فاصله بگیرد، به همان اندازه بورس در آن حوزه منعکس کننده واقعیت‌ها نخواهد بود. 

کریمی سنجری به تعامل و ارتباط این دو پارامتر اشاره و عنوان کرد: زمانی که شورای رقابت در قیمت‌ها دخالت می‌کند، این امر به مکانیزم‌های اقتصاد آزاد نیز تعمیم یافته و به شکلی غیر مستقیم آینه بورس را زنگار می‌زند. 

وی ادامه داد: آینه بورس هر چه شفاف‌تر باشد، یعنی بازار آزاد رقابتی در وضعیتی بهتر قرار داشته و انعکاس بهتری در این آینه شاهد هستیم، اما اگر این آینه زنگار گرفته باشد نشان از دخالت در بازار دارد.

این کارشناس صنعت خودرو، اینگونه دخالت‌ها را برخلاف یک رویه اقتصادِ آزاد دانست و گفت: توازن بین عرضه و تقاضا در محصولات مختلف (خودرو) اندازه‌ای دارد که اگر این توازن به هم بخورد، کسب و کار شرکت‌های خودروسازی تحت تاثیر قرار گرفته و شاهد عدم انعکاس درست از این کسب و کار در بورس خواهیم بود. 

کریمی سنجری در پایان اظهار کرد: این ارتباطی است که عملکرد شورای رقابت بر مکانیزم بازار آزاد داشته و دخالت‌ها باعث انعکاس نامناسب در بازار سرمایه خواهد شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
برای کریمی سنجری بازار ازاد رو توضیح بدین
واردات رو ازاد کنین بعد دنا رو ۵۰۰ میلیون بفروشین ما که حرفی نداریم اصلا برای گل روی اقای کریمی دنا رو قیمت بزنین ۱ میلیاد
ناشناس
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
آزاد نبودن واردات ربطی به خودروسازها نداره ، دولت ارز به اندازه کافی نداره بنابراین واردات خودرو را متوقف کرده ضمن انکه خودروسازها هم در حال تحریم هستند. یکی باید برای شما تحریم را توضیح دهد تا متوجه شوید تحریم چه بلایی می تواند سر یک شرکت خودروساز بیاورد. بعد هم صحبت از خودروسازی که می شود فکر می کنیم خودروسازی مال غریبه هاست نه اتفاقا خودروسازی یک صنعت ملی است که اگر درست مدیریت شود به همه مردم سود می رساند. بازار آزاد هم بازار آزاده ربطی به ایران و غیر ایران نداره ، اینجا صحبت از این شده که شورای رقابت نباید در امر قیمت گذاری دخالت کند ، اتفاقا اگر دخالت نکند احتمال اینکه خودرو با قیمت پایینتر بدست مردم برسه بیشتره ، مگر الان خودرو با قیمت های شورای رقابت بدست مردم می رسد؟ خودروها را با قیمت شورای رقابت از در پشتی به آنجایی می برند که باید و از آنجا با قیمت آزاد به مشتری واقعی می فروشند. دل خوش به این بازی های قرعه کشی و امثالهم نباشید. بنظر حرف درستی زده
محمد علی اسماعیلی هستم. فوق لیسانس اقتصاد دارم ولی تو کار خرید و فروش خودروی داخلیم
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
من کاری به این نوشته و آدمی که اونو نوشته ندارم. فقط می خوام بدونیم اگر واردات آزاد بشه چه اتفاقی می افتد؟. البته اینم بگم من مخالف آزادسازی واردات خودرو نیستم فقط میخوام بگم بعد از آزاسازی واردات چه اتفاقی در بازار خودرو می افتد. فرض کنید با آزاد شدن واردات خودرو ، 100 هزار خودرو مثلا سانتافه وارد می شود. بیشتر نمیتوانه وارد بشه چون دولت داره ارز رو مثلا مدیریت می کنه چون اصلا ارزی نداره که بخواد به این موضوع اختصاص بده. سانتافه حدودا 25 هزار دلاره ، به ریال میشه حدودا 500 میلیون ، حدود 25 درصد هزینه گمرکی و 30 درصد کف سودی که وارد کننده میگیره ، کاری به سایر هزینه ها و دلالی های دیگه ندارم جمع این 3 تا عدد 800 میلیون. 100 هزار دستگاه سانتافه 800 میلیونی تو مملکتی که تحریمه و تورم رو به بالاست لااقل 300 هزار متقاضی داره ، یعنی برای هر 1 دستگاه سانتافه 3 نفر خریدار (این حداقل رقابته والا در واقعیت تعداد متقاضی خیلی بیشتر برای اثباتش به ثبت نام 6 میلیون برای فقط 25 هزار خودرو به قیمت کارخانه ای در قرعه کشی اخیر توجه کنید)، بین این 3 نفر رقابت بشه قیمت این سانتافه ها میرسه حداقل 1.2 میلیارد ، فک کن دلال ها هم فعال بشن و تو شرایط بد اقتصادی مملکت که هم نقدینگی فراوونه و هم تورم بیداد می کنه قیمت هر کدم از این سانتافه ها به چه سقفی می رسه ، همون قیمتی که الان تو بازاره . این وسط فقط یه عده واردکننده و یه عده دلال سودشونو می برند. برای همین تو که دم از آزادسازی می زنی حتما دلال خیابون عباس آبادی. اینو گفتم مردمی که نوشته تو رو می خونند متوجه داستان بشن
امیر
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
برو عمو دنبال کارت، واردات آزاد بشه که نمایشگاههای عباس آباد و یک مشت آدم رانتی بتونن راحتتر ماشین میلیاردی سوار بشن. من از خودروسازی داخلی دل خوشی ندارم ولی شما وارد کننده های مفت خور دهنتونو ببندید. با پول مردم ماشین وارد می کنین ، دو برابر سودم از مردم می گیرین. واردات فقط واسه نمایشگاههای عباس آباد و واردکننده ها نون داره. سوار موج انتقاد مردم از خودروسازا نشین... دنا بشه 1 میلیارد، دنا بشه 1 میلیارد که تو سانتافه وارد کنی بفروشی 5 میلیارد ... رو تونو برم بابا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
این خودروساز ها هرچی هم گرون کنن بار ناراضی هستن
فکر مردم بدبخت رو هم بکنید والا با این حقوق های چندرغازی ، خریدن یه پراید به قول دوستان حلبی هم شده آرزومون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۹
سلام بنویسید شورای رقابت یا شورای مافیای قاجاق رانت انحصار وشورای مالکان خانهای خالی واملاک عملکرد شورای رقابت مملواز سیاهبازیهست وهرجا شورای رقابت دست کداشتهاست ادم میبیند داعشهم نمیتواند مانند شورای رقابت بذبختی افرین باشد
مردم
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
بازار آزاد؟ شما خودرو سازان حرف از بازار آزاد نزنید که 40 سال است بازار در انحصار شماست اما شما هر روز گداتر و ملفس تر از دیروز هستید!
به نظرم منظور شما از این اصطلاح این است که شما را آزاد بگذارند تا به هر قیمتی که دوست داشتید خودرو نامی رو به مردم با منت و در صف طولانی چندساله بیاندازید!
کجای جهان مردم برای خرید یک خودرو باید در صف باشند، کل پول رو پرداخت کنند و چند ماه و سال بعد خودرو را تازه به قیمت ان روز تحویل بگیرند! بدون اینکه به پول اونها سود تعلق بگیرد!
آقای زرنگ برو ببین در کشور خارجی اين خودروسازان هستند که منت مردم را می‌کشند تا بفروشند اون هم با اقساط و وام بدون سود! اون هم با اون کیفیت نجومی نه با این کیفیت سیاه چاله ای...
ناشناس
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
تو اون مملکتی که تو ازش صحبت می کنی مردم برای شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا با هم مسابقه نمی دهند. از ایران صحبت می کینم جایی که مردم سر همدیگر را برای دو زار کلاه می زارند. اتفاقا شورای رقابت تنها باعث رانت برای یک عده مفتخر می شود. این بابا درست گفته ، بعضی از ما نمی فهمیم چه کلاهی بنام حمایت از مردم سر مردم می زارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
کاملا درسته ، فکر کنید سهام شرکت های خودروساز به رغم زیان ده بودن صعودی است، چرا برای خرید سهام شرکتی که زیان می دهد صف ایجاد می شود؟ برای اینکه دولت از طریق دیگری زیان های این شرکت ها را جبران می کند. چگونه ؟ تجدید ارزیابی دارایی ها ، بدون اینکه ثروتی خلق شود. این یعنی دولت داره بصورت کاغذی و غیر واقعی ارزش دارایی های این شرکتها را افزایش می دهد و در نتیجه این شرکت ها از شمول ماده 141 خارج می شوند. این یعنی نوعی کلاه برداری دولتی . پس وقتی شورای رقابت قیمت خودرو را در عددی که پایین است نگه می دارد و در واقع بین قیمت کارخانه و بازار فاصله می اندازد دولت برای جبران این فاصله از یک طرف با تجدید ارزیابی دارایی ها شرایط این شرکت ها را برای تزریق اعتبار سند سازی می کند از سوی دیگر با تزریق واقعی پول به این شرکتها آنهم از جیب مردم (خزانه دولت) این زیان را به مردم منتقل می کند چگونه؟ از طریق افزایش تورم. ضمن اینکه از طریق فروش خودرو به بازار سود این فاصله قیمت را به آنانی که می دهد که می خواهد. حالا این وسط یه تعداد از مردم هم می تونند از طریق قرعه کشی به خودرو برسند. ولی اصل خودروها کجا میره؟، نکته همینجاست که غیرمستقیم این بابا داره بهش اشاره می کنه و یه عده موضوع رو نمی گیرند و چرت و پرت می گن. والسلام