چگونه زنجانیها "آگاه" را انتخاب کردند
به گزارش بورس نیوز، با هدف آشنایی مشتریان محترم با فعالیت ها، خدمات و نیز برنامههای آتی شعب کارگزاری آگاه در سراسر کشور، سلسله گفتگوهای اختصاصی با مدیران شعب برتر صورت داده که به صورت مستمر و منظم در پایگاه اطلاع رسانی آگاه پرس منتشر خواهد شد.
در ادامه، گزیدهای از مصاحبه اختصاصی با امیرحسین حبیبی، مدیر محترم شعبه زنجان کارگزاری آگاه تقدیم میشود:
آغاز فعالیت شعبه زنجان از چه زمانی بوده است و در حال حاضر چه تعداد پرسنل در این شعبه مشغول به کار هستند؟
اینجانب امیرحسین حبیبی، ۳۴ ساله، متولد و ساکن زنجان و نیز فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی از دانشگاه زنجان و کارشناسی ارشد مدیریت مالی از دانشگاه شهید بهشتی هستم. از خردادماه سال ۱۳۹۳ با دو نفر پرسنل آغاز به کار کردیم و هماکنون با ۶ نفر پرسنل رسمی و نیز تعدادی همکار پارهوقت مشغول به فعالیت هستیم.
شایان ذکر است، با توجه به تعداد بالای مشتریان و نیاز بیش از پیش به توسعه زیر ساخت ها، به زودی شعبه دوم کارگزاری آگاه در شهرک کارمندان زنجان با امکان دسترسی بیشتر و بهتر برای مشتریان، افتتاح خواهد شد.
باتوجه به ورود جمع کثیری از مردم به بازار سرمایه در ماههای اخیر، میزان استقبال مردم عزیز زنجان چگونه بوده است؟
از گذشته میزان نفوذ بورس در بین خانوادههای زنجانی به واسطه فرهنگ بالای سهامداری و نیز سرمایهگذاری سنتی زنجانیها در شرکتهای بزرگ بورسیِ واقع در زنجان مانند ایران ترانسفو و توسعه معادن روی ایران و کالسیمین، زیاد بوده و به همین دلیل، میزان مراجعه همشهریان زنجانی در شرایط اخیر بازار سرمایه به بورس، به طور قابل ملاحظهای افزایش یافته است.
تمهیدات و برنامههای شما برای معرفی بیشتر ظرفیتهای بازار سرمایه به جامعه و نیز جلب حداکثری رضایت مشتریان چه بوده است؟
همگام با استقبال مردم زنجان از بورس و نیازهای فزآینده سهامداران جدیدالورود به خدمات شرکتهای کارگزاری و نیز با توجه به ظرفیتهای بالای شعبه زنجان، کارگزاری آگاه اقداماتی جهت افزایش توانایی پاسخگویی به این نیاز مشتریان و جذب حداکثر مشتریان جدید بازار بورس صورت داد.
درگاههای متنوعی به روشهای مرسوم پاسخگویی تلفنی و مراجعه حضوری جهت پاسخگویی به سؤالات مشتریان ایجاد شد و تعداد پرسنل پاسخگویی، افزایش دو برابری داشت. از جانبی، همکاران ما به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل از طریق درگاههای شعبه در فضای مجازی، پاسخگوی سؤالات مشتریان بودند. همچنین با تولید و انتشار ویدئوهای کوتاه، تلاش خود را معطوف به پاسخگویی به سؤالات پرتکرار و ضروری مشتریان کردند.
ضمناً فرآیند پذیرش مشتریان جدید با استفاده از حداکثر ظرفیت پذیرش و نیز تأمین باجههای پذیرش جدید در کوتاهترین زمان ممکن انجام پذیرفت و ساعت کاری دفتر زنجان از ساعت ۸ لغایت ۲۰ به صورت یکسره تغییر کرد. همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه برای انجام امور بایگانی مدارک و پذیرش مشتریان به روزهای کاری دفتر زنجان اضافه شد.
در راستای آموزش و ارتقاء دانش و سواد بورسی جدیدالوردان به بازار سرمایه چه تمهیداتی اندیشیده اید؟
کلاسهای آموزشی دورهای و مستمر شعبه زنجان که از گذشته به صورت هفتگی برگزار میشد، با توجه به ضرورت ایجابشده در ماههای اخیر در حوزه آموزش جدیدالورودان به بازار سرمایه، افزایش چشمگیری یافت؛ به طوری که در امتداد دورههای سابق، دوره آموزشی «مبانی سرمایهگذاری موفق در بورس» در دستور کار قرار گرفت. این دوره با استقبال بسیار خوب و مشارکت حداکثری علاقمندان به سرمایهگذاری در بازار بورس مواجه شد.
فعالیتهای شما در حوزه مدیریت دارایی (صندوقهای سرمایهگذاری و سبد گردانی) چیست؟
مدیریت دارایی راهکاری مطمئنتر و با ریسک مدیریتشده برای سرمایهگذاری میانمدت و بلند مدت در بورس است و کارگزاری آگاه با انواع صندوقهای سرمایهگذاری با درآمد ثابت، مختلط و صندوق سرمایهگذاری مشترک در سهام و شرکت سبدگردان آگاه به عنوان بازوی اجرایی سبدگردانی اختصاصی مشتریان، خدمات متنوع و کاملی را در حوزه مدیریت دارایی به مشتریان ارائه میکند. کارنامه تیم تحلیلی و مدیریت دارایی آگاه با مدیریت صندوق سرمایهگذاری مشترک آگاه به عنوان پربازدهترین صندوق سرمایهگذاری مشترک، بسیار درخشان و در خور تقدیر است.
مدیریت دارایی به عنوان یکی از روشهای غیرمستقیم ورود به بازار سرمایه، همواره مورد تأکید مسئولان و متخصصان بازار سرمایه بوده است. با نظر به این اهمیت، ما تلاش کرده ایم که در دورههای آموزشی خود، به این موضوع توجه شایانی داشته باشیم و مزایای آن را به طور ویژه به مشتریان عزیز و متقاضیان ورود به بازار بورس تشریح کنیم.
در راستای معرفی خدمات و درگاههای برخط کارگزاری آگاه به مشتریان خود، تاکنون چه اقداماتی صورت داده اید؟
بخشی از زمان کلاسهای آموزشی بورسی زنجان به معرفی خدمات و سامانههای برخط کارگزاری آگاه اختصاص داده میشود. همچنین از طریق صفحات مختلف شعبه در شبکههای اجتماعی، به معرفی این خدمات و درگاهها میپردازیم.
همانگونه که مستحضرید معرفی صندوقهای سرمایهگذاری آگاه و هدایت مشتریان به سمت آنها در اولویت کنونی کارگزاری است. لطفاً بفرمایید در این راستا چه اقداماتی انجام داده اید؟
سرمایهگذاری در صندوقهای سرمایهگذاری مشترک و استفاده از خدمات سبدگردانی، همواره مورد تأکید متخصصان مالی بوده و در کشورهای پیشرفته نیز، یکی از مسائل مورد اقبال مشتریان برای ورود به بازار بورس، خریداری واحدهای سرمایهگذاری این صندوقها است. ما نیز به مشتریان خود از طرق مختلف مزایای این صندوقها در بازدهی منطقی و جذاب همراه با پذیرش ریسک معقول را تشریح و از طرق مختلف این موارد را اطلاعرسانی میکنیم.
همانگونه که مستحضرید رویکرد مشتری مداری و تلاش جهت کسب رضایتمندی مشتریان، از اصول اولیه و اساسی یک کسب وکار به شمار میآید. برنامه عملیاتی شما برای جذب، حفظ و جلب رضایت مشتریان چیست؟
مشتریان کارگزاری آگاه و به ویژه، مشتریان شهر زنجان، ولی نعمتان ما هستند و همواره تمام سعی و کوشش ما ارائه خدمات مناسب و در خور شأن همشهریان عزیزمان بوده است. در این راستا، پیرو استقبال اخیر علاقمندان به سرمایهگذاری در حوزه بورس، ساعت کاری همکارانمان برای پاسخگویی بهتر به این نیاز، افزایش یافت و هم اینک نیز بیشترین امکانات و زمان برای پشتیبانی از مشتریان و پاسخگویی به سؤالات آنها تخصیص داده شده است.
به لطف الهی، همواره لطف و مساعدت مشتریان گرامی شامل حال ما بوده و رضایت آنها برای ما از بیشترین ارزش برخوردار است. بیشتر مشتریان ما در کارگزاری آگاه شعبه زنجان، به پیشنهاد سایر مشتریان، دوستان و آشنایان خود، کارگزاری آگاه را برای سرمایهگذاری در بورس انتخاب کرده اند. این مسئله به بهترین وجه نشان دهنده رضایت مشتریان عزیز و وفادار ما به این مجموعه است و ما نیز متقابلاً این رضایت و اطمینان مشتریان را ارج مینهیم و با تمام توان از آن حراست میکنیم.
به طور کلی مسائل، مشکلات، دغدغهمندیها و نیازهای مدیریتی خود ذکر کنید؟
به طور خلاصه میتوانیم بگوییم بازار بورس، بازاری است که در آن داراییهای مختلف مورد معامله قرار میگیرد. مشتریان ما روزانه سؤالات زیادی در مورد خرید و فروش سهام مناسب و نیز تحلیل شرایط آتی بازار دارند و مناسبترین و مقتضیترین پاسخ به آن ها، چیزی نیست جز بهره گیری مستمر از خدمات کارگزاری در حوزه مشاوره سرمایهگذاری و نیز برخورداری از دورههای آموزشی آن؛ اما متأسفانه تعدادی از این اشخاص به دنبال روش سریع تری برای رسیدن به سود هستند که با توجه به محدودیتهای قانونی موجود در زمینه مشاوره، بنده و همکارانم قادر به پاسخگویی به این درخواست نیستیم و بعضاً این اشخاص در دام افراد غیر متخصص و کلاهبردار گرفتار میشوند که حقیقتاً موجب ناراحتی و تأسف ما است.
از مشتریان عزیزمان درخواست میکنم برای استفاده از خدمات مشاوره و سبدگردانی، صرفاً به نهادها و شرکتهای دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار اعتماد کنند و از این طریق از سرمایههای خود محافظت کنند.
یکی دیگر از دغدغههای کنونی ما تشریح ریسکهای موجود در استفاده از اعتبار معاملاتی در حجم بالا برای سرمایهگذاران است. بنابراین، دیدگاه سرمایهگذاری کوتاهمدت و نگاه معاملات سریع و استفاده از حجم اعتبار معاملاتی بالا را به سرمایهگذاران جدید و کم تجربه پیشنهاد نمیکنم.
انتقادات، پیشنهادات و ایدههای خود در جهت اعتلای سرمایه اجتماعی و تقویت برندینگ کارگزاری آگاه را بیان کنید؟
کارگزاری آگاه در زمینه مسئولیت اجتماعی و مشتری مداری، اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داده و به همین دلیل انتخاب نخست سرمایهگذاران برای ورود به بورس کارکزاری آگاه است. با افزایش تعداد شعب که در حال اجرا و اقدام است، نفوذ برندینگ آگاه در سرتاسر ایران عزیز در حال افزایش است.
به عنوان پیشنهاد، به نظر بنده کاهش محدودیتهای سقف سبدگردانی و متعاقباً افزایش مشمولین آن، باید در اولویت باشد تا مردم عزیز زنجان با هر میزان سرمایه بتوانند از خدمت سبدگردانی با مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده نمایند.
تحلیل خود از وضعیت کنونی بازار سرمایه را ارائه دهید؟
وضعیت کنونی بازار سرمایه به مانند دوره گذار از حجم کوچک، تعداد سرمایهگذاران محدود و حجم و ارزش معاملات پایین به بازاری با شرایط مطلوب در حال شکوفایی است. طبیعی است که آمادگی امکانات، سیستم ها، اطلاعات و خدمات برای این رشد و توسعه، زمانبر است. به زعم بنده، در حال مهیا شدن برای آیندهای روشن هستیم.
آینده بورس ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
بورس ایران نیز به مانند بازارهای سرمایه کشورهای پیشرفته باید اولویت اول سرمایهگذاری مردم عزیز کشورمان باشد و آشنایی مردم و ضریب نفوذ آن افزایش پیدا کند. به نظرم چشم انداز بورس ایران مثبت و رو به رشد و تکامل است.
جناب آقای حبیبی، از وقتی که در اختیار روابط عمومی کارگزاری آگاه قرار دادید، صمیمانه سپاسگزاریم و برای حضرتعالی و همکاران ارجمندتان در شعبه زنجان آرزوی توفیقات روزافزون داریم.
بنده نیز از شما عزیزان که در انعکاس تلاش همکارانمان در شعب استانی و شهرستانی نقش بسزایی دارید، کمال تقدیر و تشکر را دارم و امیدوارم با هم افزایی بیشتر بتوانیم موجبات رضایت حداکثری مشتریان عزیزمان را فراهم آوریم.