مجید مرادیان
روابط عمومی قدمت چهار هزار ساله دارد. تاریخ روابط عمومی را میتوان در امپراطوریهای باستانی مانند ایران، مصر، هند و چین ردیابی کرد. در صدر اسلام نیز روابط عمومی به اشکال مختلف در جامعه ساری و جاری بود. پیام تاریخی حضرت زینب (س) و افشار گری آن حضرت علیه ظلم و جور حاکمان وقت، و همچنین بخش عظیمی از خطبههای حضرت علی (ع) در نهج البلاغه (نحوه برخورد صحیح فرمانروایان با مردم) و. نمونهای از روابط عمومی و نقش آن در جامعه است.
بطور کلی روابط عمومی، محصول ابتکار، اختراع شخص و گروهی خاص نبوده و نمود اولیهاش نیز در جای مشخص تجلی نیافته، بلکه ضرورتهای زندگی از این هنر و فن بهره برده است و سبک زندگی نوین اجتماعی امروز و پیشرفتهای صنعتی و علمی باعث ایجاد و گسترش و توسعه آن شده است.
امروزه از حرفه روابط عمومی به عنوان یک «فن» و «هنر» برای تسهیل ارتباط دو سویه بین دولت مردان و آحاد مردم یاد میشود و با پیچیدهتر شدن روزافزون نظام اجتماعی، در ضرورت گسترش و توسعه این حرفه و علم جدید بیش از پیش اتفاق نظر حاصل میآید، تا جایی که در عصر حاضر، وجود جایگاه روابط عمومی از ضروریات حیات یک سازمان محسوب میگردد.
با این که ریشههای روابط عمومی در گذشته دور قرار دارد، میتوان گفت آغاز دوره روابط عمومی نوین از سالهای ۱۹۰۰ به بعد و ابتدا در آمریکا شروع و برای اولین بار اصطلاح ((روابط عمومی)) در نوشتههای اداری اتحادیه راه آهن ایالت متحده بکار برده شد. در دهه اول قرن بیستم، نخستین دفاتر روایط عمومی، در موسسات این کشور ایجاد گردید.
روابط عمومی نوین در ایران
شیوه نوین روابط عمومی در ایران با ملی شدن صنعت نفت همزمان است، سپس وزارتخانهها و سازمانهای زیادی به منظور نشر اخبار و ارائه عملکرد انجام شده و ارتباط مردمی و تسلط بر افکار عمومی و ایجاد ارتباط با رسانههای همگانی نیاز خود را در این زمینه احساس کرده و روابط عمومی را به شکل نخستین آن آغاز کردند. نخستین روابط عمومی به طور رسمی در مردادماه ۱۳۳۲ شمسی در شرکت سابق نفت ایران آغاز به کار کرد و اولین گردانندگان آن ((دکتر نطقی)) استاد علوم ارتباطات و شاعرو نویسنده معاصر مرحوم ((ابوالقاسم حالت)) بودند که سپس استاد ((ابوالفضل مرعشی)) به جمع آنها پیوست.
در بسیاری از سازمانها و ادارات نیز تا سال ۱۳۴۵ اداراتی به نام تبلیغات و انتشار و یا انتشارات و اطلاعات فعالیت میکردند که از این تاریخ به بعد نام این ادارات به روابط عمومی تغییر کرد. در سال ۱۳۴۵ مسئولان شرکت ملی نفت ایران، موسسه مطبوعاتی کیهان، دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات و جهانگردی وقت به فکر تاسیس یک مرکز آموزش عالی برای رشته روابط عمومی افتادند. این مرکز یک سال بعد افتتاح شد و بیش از صد نفر دانشجو از میان فارغ التحصیلان دوره دبیرستان را جهت تحصیل در دوره لیسانس روابط عمومی پذیرفت. این مرکز در آغاز نام موسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی را برای خود برگزید. این موسسه پس از چندی نام (موسسه علوم ارتباطات اجتماعی) را به خود گرفت و بعدها به (دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی) تغییر نام داد.
روابط عمومی ذوب آهن اصفهان و نیم قرن تلاش
شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان درطی یش ازپنجاه سال فعالیت خود به عنوان مادر صنعت فولاد کشور، موجب گسترش و نهادینه شدن فرهنگ صنعتی در جامعه ایران شده و از این طریق زیرساختهای لازم را برای دیگر صنایع وتوسعه اقتصادی کشور فراهم نموده است. همجنین وجود این مجتمع عظیم صنعتی موجب تاسیس مراکزاموزشی فنی وصنعتی واز جمله دانشگاه صنعتی شریف شد که امروز قطب عملی صنعت کشور نیز محسوب میشود. ضمن اینکه بسیاری از صنایع و کسب و کارهای شکل گرفته در کشور و منطقه پیرامونی، حاصل تجربه و دانش پیشکسوتان این مجتمع بزرگ صنعتی است. ذوب آهن اصفهان همراه با تولید ودر راستای مسئولیت اجتماعی خود با انجام فعالیتهای مختلف فرهنگی در توسعه اجتماعی منطقه و استان نیز نقش ارزشمندی را ایفا کرده است.
این مجتع و دانشگاه بزرگ صنعتی یکی از پیشگامان در عرصه روابط عمومی نوین نیز بوده و از همان ابتدای فعالیت خود در دهه ۵۰ با تاسیس واحد مستقل مدیریت روابط عمومی، توجه به فعالیتهای مختلف ارتباطات درون سازمانی وبرون سازمانی شرکت واز جمله ارتباط وتعامل با رسانهها را مد نظر ویژه قرار داده به طوری که این امر هم در ارتباط با رسانههای جمعی کشور نمود یافت و هم منجر به اخذ مجوز وانتشار خبرنامه (ماهنامه) فولاد و بعد از آن هفته نامه آتشکار (به عنوان یکی از اولین نشریات درون سازمانی در صنعت فولاد کشور) با رعایت معیارهای حرفهای گردید و در این زمینه الگویی شد برای بسیاری از سازمانها و صنایع دیگر.
روابط عمومی ذوب آهن اصفهان هم اکنون با بهره گیری از جایگاه و ساختار مناسب (با ۵ اداره و سرپرستی مستقل) برای انجام وطایف محوله واطلاع رسانی درون و برون سازمانی از چند رسانه برخوردار است که هریک زمینه انتشار، مخاطب، اهداف و شرایط خاص خود را دارا میباشند. هفته نامه داخلی آتشکار (با عنوان خبر نامه داخلی) که اولین شماره آن در ۲۵ دی ماه ۱۳۵۰ به چاپ رسید و سابقه ۴۹ ساله دارد. مجوز رسمی این نشریه با عنوان "هفته نامه آتشکار (سنمبل یکی ازسخترین مشاغل در ذوب آهن اصفهان) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۷۳ به ثبت رسید و پس از سیر تکاملی آن، هم اکنون در ۷ هزار نسخه وهمراه با چند ویژه نامه درسال جهت کارکنان و مسئولین ذوب آهن و همچنین مسئولین و دست اندرکاران صنعت فولاد کشور منتشر و ارسال میگردد. ماهنامه تخصصی فولاد نیز با موضوع" علمی، اجتماعی و فرهنگی" (دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۷۳)، به صنعت فولاد و دانش متالورژی میپردازد و مخاطب خاص خود را دارد. وب سایت ذوب آهن اصفهان به عنوان ویترین این شرکت در فضای وب، از قدمت ۱۸ ساله برخوردار است و در زمره اولین وب سایتهای سازمانی کشور میگردد که مرجع خوبی برای مخاطبین از جمله خبرنگاران جهت دستیابی به جدیدترین اطلاعات این شرکت در تمامی حوزههای مد نظر میباشد. پرتال داخلی شرکت نیز کارکرد درون سازمانی دارد. فصل نامه پیک خانواده از جمله نشریاتی است که به صورت ابتکاری جهت توسعه فضای همدلی در بین خانواده بزرگ ذوب آهن اصفهان منتشر شد و چاپ و انتشار ویژه نامهها ونشریات دیگر از جمله یبهبود ایمنی و مناسبتی….
چنانچه میدانیم رسانهها به عنوان یکی از نمادهای اصلی دنیای مدرن، نقش مهمی در توسعه صنعتی جوامع ایفا نموده اند و به ویژه در کشورهای در حال توسعه از چنان تاثیری برخوردار شدند که منجر به شکل گیری الگوی روزنامه نگاری توسعه شد. در این الگو، رسانهها به عنوان چشم و گوش مردم، مدام در حال رصد کردن پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی دولتها هستند و نسبت به کلیه برنامهها و پروژههای مهم اقتصادی و صنعتی و ... با دیدگاهی تحلیلی، انتقادی و هچنین حمایتی، اقدام به انتشار گزارشها و تحلیلهای خود میکنند.
دراین زمینه ذوب آهن اصفهان نیز با آگاهی از تاثیر چشمگیر رسانهها در اطلاع یابی مردم از دستاوردهای صنعتی و اقتصادی، همواره تعامل و ارتباط بسیار خوبی با رسانههای مختلف داشته و در این ارتباط با تبادل خبر وانجام مصاحبههای مطبوعاتی ورادیو تلویزیونی با مدیر عامل ودیگر مسوولین شرکت حس اعتماد دوجانبه جاری بوده است. ذوب آهن اصفهان همچنین در راستای مسئولیت اجتماعی خود حمایت از رسانهها از جمله رسانههای محلی و سراسری را مدنظر داشته و رسانهها نیز در شرایط مختلف با انعکاس دستاوردهای این صنعت، نقش خود را به خوبی ایفا نموده اند. باپیگیری روابط عمومی شرکت، اصحاب رسانه درسطح استان وکشور نه تنها در انعکاس موفقیتها و دستاوردها بلکه در شرایط بحرانی نیز یار و یاور این صنعت پیشکسوت کشور بوده اند.
با توجه به اینکه در عصر حاضر، تکنولوژیهای ارتباطی، فرایندهای مختلف به ویژه روابط عمومی را دستخوش تحول ساخته اند، روابط عمومی ذوب آهن نیز فعالیت گسترده در شبکههای اجتماعی و دیگر ابزارهای وب را مدنظر قرار داده و در راستای توسعه روابط عمومی الکترونیک نیزگامهای مهمی بر میدارد.
نظر به نقشی که روابط عمومی در تبلیغات عمومی وتجاری و برند سازی دارد و با توجه به بازار رقابتی امروز، روابط عمومی ذوب آهن، برنامه ریزی جامعی در خصوص انواع تبلیغات محیطی، نمایشگاهی، اینترنتی، رسانهای و ... شکل داده و این تبلیغات و برند سازی را در سطوح داخل شرکت؛ کشور و سطح بین المللی دنبال میکند.
ذوب آهن اصفهان در اغلب فعالیتهای خود ضمن بهره گیری از متخصصان حوزههای مختلف روابط عمومی بر توان داخلی کارکنان این مجموعه تکیه دارد و فعالیتهای مختلف از جمله تولید محتوای فرهنگی وتبلیغاتی، شرکت در نمایشگاههای مختلف داخل وخارج کشور، دعوت واجرای تشریفات برای مقامات بازدید کننده داخلی وخارجی وپذیرش وراهنمایی سایر بازدیدکنندگان تخصصی و عمومی از شرکت؛ برگزاری مراسم مختلف مذهبی؛ فرهنگی وهنری برای کارکنان وخانواده هایشان وسایر ذینفعان، فعالیت در حوزه وب، تهیه فیلمها؛ مستندها وعکسهای صنعتی؛ ساخت تیزر و کلیپ وهمچنین تهیه؛ ضبط وپخش برنامههای متنوع از طریق شبکه داخلی تلویزیونی ورادیویی برای کارکنان را با استفاده از توان همکاران خود ساماندهی واجرا مینماید.
روابط عمومی ذوب آهن در راستای مسئولیت اجتماعی واستقرار الگوی دوسویه روابط عمومی، تلاش نموده از طریق شیوههای مختلف افکارسنجی از آراء و نظریات ذینفعان خود از جمله کارکنان؛ سهامداران، تامین کنندگان، مشتریان و مردم جامعه اطراف آگاه شده وبا انتقال نتایج به مسئولان مربوطه وپیگیری لازم پاسخ گوی خواسته های ذینفعان بوده وا ستراتژیهای خود را بر این مبنا به روز رسانی نماید. در پایان شایسته است که از مدیران روابط عمومی ذوب آهن اصفهان در طی پنجاه سال گذشته یادکنیم:
زنده یاد مرحوم محمود حجتی از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۸- محمود بزم آرا از سال ۵۸ تا ۱۳۶۰- زنده یاد مرحوم حسن فامیل دردشتی از سال ۶۰ تا ۱۳۷۲- سید جمال میر حسینی از سال ۷۲ تا ۱۳۷۴- علیرضا بختیاری از سال ۷۴ تا ۱۳۸۰ (مدیر مسول فعلی روزنامه دنیای اقتصاد). - حمیدرضا قندی از سال ۸۰ تا ۱۳۸۵- علیرضا امیری از ۸۵ تا ۱۳۸۸- مجید رضایی از سال ۸۸ تا ۱۳۸۹- حسن آمهدی از سال ۸۹ تا ۱۳۹۱- محمدرضا کجباف از سال ۹۱ تا ۱۳۹۵- علیرضا امیری از ۹۵ تا کنون
سر بار صدبار شرکت میکنه تو جشن و همایش ها
یکی هم اصلا تاحالا نرفته
امیدوارم در این روزهای پایانی سال پیام من توسط شما خونده بشه
ریاست محترم روابط عمومی خواستم بهتون بگم در کنار تمام مشکلات مالی که ما همسران خانواده ذوب آهن داریم و تمام تلاشمان را برای رسوندن این میزان حقوق به آخرماه میکنیم ودر کنارش فرزندانمون رو رشد میدهیم
از شما خواهش میکنم در مورد شیفت کاری این کارگران زحمتکش تجدید نظر کنید باور کنید من هروقت دوستانی که همسرانشون رو میبینم همین مشکل رو دارن
همسران ما مجبورن به دلیل تامین معاش زندگی دو شیفت سرکار بمانند وزمانی که به خانه برمیگردن واقعا خسته ان و میخواهن استراحت کنن
وما مرتب باید به فرزندی که ساعتها پدرشو ندیده بگیم سروصدا نکن تا پدرت استراحت کنه
هم خودمان افسرده شدیم هم کودکانمان?
خواهش میکنم در مورد این ریتم شیفت کارکنان تجدید نظر کنید
حداقل یک روز صبح ،یک روز عصر،یک روز شب ویک روز استراحت
ویا شبیه مجتمع فولاد
قبول کنید از نظر مالی تحت فشاریم
نگذارید از نظر احساسی اینقدر نبودشان اینده فرزندان مارو تحت تاثیر قرار بدهد
از شما بابت پاسخگویی وپیگیری کمال تشکر دارم?????