بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

آیا دلخوشی برای کاهش ارز دوام دارد

آیا دلخوشی برای کاهش ارز دوام دارد
دلیل اصلی بی اعتمادی و نداشتن امنیت در بازار سرمایه بستن طولانی مدت نماد‌ها بود که به بورس لطمه زیادی وارد کرد و هنوز آثار آن در کشور مشاهده می‌شود. البته تمامی این مشکلات مربوط به زیر ساختار‌های بورس بوده و ربطی به اقتصاد کلان ندارد؛ اما در هر صورت موجب آسیب و ضرر به کشور می‌شود.
کد خبر : ۲۵۱۳۲۷
نویسنده :
مینا علیزاده

دلخوشی برای کاهش ارز دوام ندارد//قربانی//

احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، درباره وضعیت بازارسرمایه اظهار کرد: عده‌ای از فعالان در بازار با توجه به شرایط موجود به نتایج خوب برجام امیدوارند، البته این مذاکرات به سرانجام خواهند رسید، اما نه به سرعتی که دیگران انتظار دارند. در واقع به نتیجه رسیدن برجام نیازمند صبوری بوده و حتی در صورت به سرانجام رسیدن توافقات نرخ ارز کاهش محسوسی نخواهد داشت. با توجه به مشکلات کسری بودجه، نقدینگی و تورم که در کشور وجود دارد کاهش زیاد در نرخ ارز بسیار بعید بوده و این موضوع به خوبی در بورس مشهود است.



وی ادامه داد: در این راستا قرار است نرخ‌های نیمایی در صنایع به نرخ‌های بازار آزاد برسد که در نتیجه اگر فعالان اقتصادی انتظارات خود را در حوزه کاهش نرخ ارز پایین بیاورند به تدریج تقاضا تا آخر سال و یا شاید در سال جدید وارد بازار سرمایه خواهد شد، بنابراین در حال حاضر بودجه در کوتاه مدت و برجام در بلند مدت در روند بازار تاثیر گذار است. مسائل دیگری مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت گذاری دستوری همچنین کاهش نرخ بهره بین بانکی به نفع بازار بوده و به تدریج روند بورس در آینده را نشان می‌دهد.

خاتونی با اشاره به وضعیت خوب هفته پیش رو در بازار سرمایه افزود: هفته پیش رو وضعیت مثبت متعادلی در بازار بدون هیچ روند عجیب و غریبی خواهیم داشت. واقعیت این است که بازار سرمایه تمامی مشکلات مانند افزایش نرخ گاز، برنامه بودجه‌ای و... را از سر گذرانده و حالا با توجه به صحبت‌هایی که اخیرا درباره منابع درامدی در بودجه شده طرح‌هایی برای افزایش نرخ ارز‌ها در این حوزه ارائه کردند. در این صورت احتمالا دولت با ارائه بودجه متعادل، ترس بازار از عوامل شکست را از بین برده و روند مثبتی را در آینده نزدیک تجربه خواهد کرد.



دلخوشی برای کاهش ارز دوام ندارد//قربانی//

کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر توجه به اصل سرمایه گذاری یعنی پیش بینی پذیر بودن بورس تصریح کرد: مدتی پیش صحبت‌هایی در خصوص افزایش قیمت خودرو مطرح شد، اما با دستور بالایی‌ها این موضوع به سرانجام نرسید؛ از طرفی دیگر نیز قرار بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و دوباره این اتفاق نیفتاد؛ تمامی این اتفاقات موجب از بین رفتن انتظارات فعالان بورسی شده است. همچنین با توجه به زیرساخت هایی که در بازار وجود دارد دخالت‌هایی نیز ایجاد شده که متاسفانه نمی‌توان آن را انکار و یا به صورت رسمی اثبات کرد.

کارشناس بازار سرمایه درخصوص بی اعتمادی مردم به بورس بیان کرد: در این راستا باید از دخالت‌های بیجا در عرضه و تقاضا خودداری شود تا سرمایه گذار احساس امنیت و اعتماد داشته باشد. دلیل اصلی بی اعتمادی و نداشتن امنیت در این حوزه بستن طولانی مدت نماد‌ها بود که لطمه زیادی به بازار وارد کرد و هنوز آثار آن در کشور مشاهده می‌شود. البته تمامی این مشکلات مربوط به زیر ساخت‌های بورس بوده و ربطی به اقتصاد کلان ندارد؛ اما در هر صورت موجب آسیب و ضرر به کشور می‌شود.

خاتونی در پایان گفت: برخی قوانین موجود سرمایه گذاران و فعالان بازار را آزار می‌دهد که نیازمند بازنگری و بررسی دقیق است. اخیرا به طور متعددی دیده شده که نماد‌ها هنگام رشد در ۲۰ تا ۵۰ درصد متوقف می‌شوند در صورتی که در افت نماد‌ها چنین چیزی وجود ندارد. اینکه قانون به گونه‌ای تصویب شود که در بازار رشد، موثر و در بازار منفی بی تاثیر باشد، سرمایه گذاران را از بورس فراری داده و فضای ناامنی را بوجود می‌آورد. با حل شدن تمامی مشکلات گفته شده اعم از پیش بینی ناپذیر بودنوضعیت، احساس امنیت سرمایه گذار، دخالت‌های بیجا و اصلاحات قوانین بازار می‌توان عرضه و تقاضا را به بورس برگرداند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

کامودیتی‌ها "بورس" جایی برای اصلاح ندارند

در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد؛

"بورس" از چشم حقارت ...

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

دولت حقوقی‌های بورسی را به‌صف کند/ سرمایه مردم با اعتماد به دولت، آب شد

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.