بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
مدیرعامل هلدینگ مادیران گفت:

قیمت گذاری دستوری؛ به کام دولت، به زیان سهامدار

قیمت گذاری دستوری؛ به کام دولت، به زیان سهامدار
به دلیل قیمت گذاری دستوری، افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار هیچ منفعتی برای تولیدکننده و سهامدار ندارد.
کد خبر : ۲۵۵۸۲۹
نویسنده :
مینا علیزاده

بابک ثقفی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، افزایش قیمت لوازم خانگی کمتر از یک پنجم افزایش قیمت کالا‌های اساسی بوده، اما یک سری که منافع آن‌ها در قاچاق است این افزایش قیمت را حتی بیشتر از ۵۰ درصد نشان می‌دهند و از عوامل خود در بازار کمک می‌گیرند تا القا کنند برند‌های خارجی به هرحال می‌آیند پس چاره‌ای جز افزایش کیفیت و هم رده بودن با آن‌ها نداریم و این کار را به رغم هزینه بالایی که داشت انجام دادیم و تا چند ماه بعد اثرات آن مشهود خواهد بود.

در ۶ ماه اخیر صنعت لوازم خانگی به همراه خودرو در صدر اخبار‌های اقتصادی بوده این بازار از چنان ظرفیتی برخوردار است که به رغم ممنوعیت واردات کالای ساخته شده شبکه‌ای از قاچاقچیان به صورت منظم کالا‌های خارجی را وارد کشور میکنند و با توجه به نزدیک بودن کیفیت کالای ایرانی و خارجی تنها راه رقابت را در قیمت دیدند، این درحالیست که قیمت لوازم خانگی توسط وزارت صمت مشخص می‌شود و تولیدکننده بر همان اساس محصول خود را عرضه می‌کند، اما در بازار همان کالا تا ۷۰ درصد گرانتر به مصرف کننده عرضه می‌شود.

بابک ثقفی، مدیرعامل هلدینگ مادیران و عضو انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی که یکی از تامین کنندگان اصلی بازار لوازم خانگی است، وضعیت بازار لوازم خانگی و بورس را تشریح کرده است.

 بازار لوازم خانگی به نوعی درگیر تضاد شده است از یک طرف تولید کنندگان می‌گویند ما گران نکردیم و داریم با حداقل سود تولید می‌کنیم از طرف دیگر قیمت‌ها در بازار چیز دیگری می‌گوید مجموعه شما هم، چون بورسی است مطابق اسنادی که در کدال منتشر کردید سود شما نسبت به سال گذشته کاهش داشته این وضعیت را تشریح می‌کنید؟

همانطور که گفتید ما بورسی هستیم و موظف هستیم به سهامداران خود گزارش ارائه کنیم که صحت و سقم تمام گزارش‌های مالی ما توسط نهاد‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است، اما در خصوص افزایش قیمت‌ها و کاهش سود ما ابتدا باید عوامل تاثیر گذار بر قیمت تمام شده را بررسی کرد. امسال چهار مولفه اصلی که بر قیمت تمام شده تاثیر مستقیم داشت به میزان زیادی دچار نوسان شد، اول از همه قیمت مواد اولیه خرید خارجی ما در کشور چین بالا رفته است، یعنی اگر کالایی را به قیمت ۱۰۰ دلار می‌خریدیم حالا شده ۱۵۰ دلار و ما عملا برای اینکه کالایی را در تابستان تولید کنیم بخاطر شرایط اقتصادی حاکم بر کشور باید الان خرید مواد اولیه آن را انجام دهیم و هزینه آن را پرداخت کنیم. پس در مرحله اول افزایش قیمتی اینگونه داریم، در مرحله دوم دلاری که به طور متوسط زیر بیست هزار تومان خریداری می‌کردیم در حال حاضر بیش از بیست و پنج هزار تومان می‌خریم. پس به جای ضرب کردن ۱۰۰ دلار در بیست هزار باید ۱۰۰ را در بیست و پنج هزار ضرب کنیم و عملا یک درصد قابل توجهی به قیمت خرید ما اضافه می‌شود. سومین دلیل افزایش هزینه‌های جاری کشور است که دولت بعد از عید حقوق و دستمزد را نزدیک ۴۰ درصد افزایش داد؛ و به تبع آن سرویس‌ها و خدماتی که ما به کارکنان در کارخانه میدیم مثل هزینه سرویس ایاب و ذهاب، وعده‌های غذا و … افزایش پیدا کرد. در قبال این افزایش‌ها ما هر سال مجوزی داشتیم برای افزایش قیمت کالا‌های تولید خودمان، اما امسال اجازه افزایش قیمت به ما داده نشددر سال جاری به طور متناوب توسط نهاد‌های مختلف مدام در مورد قیمت تک تک کالا‌ها مورد سوال قرار گرفتیم.

هر روز در رسانه‌ها تاکید می‌شود که قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کند، اما سوال اینجاست که کدام قیمت و کدام کالا قیمتش تغییر نکرده است؟

در نهایت همه این عوامل باعث شده سود ما نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شود و به طور کلی تاثیر این سود شاخصی ست که در بورس به عنوان ارزش بازار کل شرکت تعبیر می‌شود و عملا این مساله باعث افت ارزش سهام ما شده است. مشکل دیگری که این کار برای ما ایجاد می‌کند این است که وقتی شرکت‌های تولیدکننده داخلی نمیتوانند و توان رقابت خود را از دست میدهند و راه برای کالای قاچاق باز می‌شود. کالای قاچاق جز هزینه دلاری خرید کالا به اضافه هزینه حمل، عملا هزینه دیگری ندارد و این مساله باعث می‌شود کالای قاچاق براحتی فروخته شود آن‌ها هر روز قوی‌تر ازقبل و ما تولید کنندگان هرروز ضعیف‌تر می‌شویم.

من فکر میکنم لابی که در حال حاضر توسط قاچاقچی‌ها بر علیه تولیدکنندگان شکل می‌گیرد و مدام به ما حمله می‌کنند تحت تاثیر این فرایند است.

اشاره کردید به افزایش هزینه‌ها و طبیعتا افزایش قیمت هم داشتید، مجموعه شما چقدر افزایش قیمت داشته است؟

افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای نداشتیم، تقریبا از اول سال صفر بوده و وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان به ما اجازه افزایش قیمت ندادند. در چند ماه گذشته تعداد بسیاری نامه از نهاد‌های مختلف برای ما و دیگر تولیدکنندگان رسیده مبنی بر نداشتن اجازه برای افزایش قیمت شرایط تولیدکنندگان مشخص است، ارز دولتی دریافت کردند، جنس وارد شده و کالا تولید کردند و درحال فروشند، اما دیگر مثل سابق نمی‌توانند فعالیت کنند و با قیمت سال گذشته کالای خود را بفروشند موردی بوده مثلا تلویزیون شماره یک تمام شده، تلویزیون شماره دو را تولید کردیم، قیمت این دو با هم متفاوت است، این به معنای افزایش قیمت نیست، این یک تغییر مدل است، مثلا مدل عادی بوده، اما مدل فعلی اسمارت است این مقایسه سیب و پرتقال است نه سیب با سیب.

اینکه گفته می‌شود یک یخچال ایکس ویژن از اردیبهشت تا امروز بیش از ۵۷ درصد افزایش قیمت داشته پس چیست، چگونه تعبیرش می‌کنید؟‌

می‌تواند از وضعیت نابسامان بازار باشد، وقتی در بازار کمبود وجود دارد و کشش بسیار وجود دارد، بازار میتواند این کار را انجام دهد، ما ۱۵۰۰ نماینده داریم و همه این‌ها به یک شکل با کالای خود برخورد نمی‌کنند کالا را خریداری کردند و هزینه آنرا دادند و معتقدند کالا برای آنهاست، و مطابق قیمت ما عمل نمیکنند، ولی ما به همه ان‌ها اعلام کردیم که اگر نهاد‌های نظارتی قیمت خرید را بخواهند ما قیمت خرید شما را اعلام خواهیم کرد.

یعنی از این افزایش قیمت که مردم گله‌مند هستند هیچ چیز به تولید کننده نرسیده است؟

نه نرسیده است، وقتی به تولید کننده نرسد به سهامدار هم نمی‌رسد فروشنده‌های بازار معتقدند، چون کالای خریداری شده چند ماهی در محل کسبشان بوده با سود مشخص تولید کننده برایشان به صرفه نیست و اگر هرکالای دیگری خریداری کرده بودند سود بیشتری داشتند.

در جلسات مختلفی که با مقامات دولتی و نظارتی حضور داشتم اعلام می شد که برای نظارت در این موارد کاری نمیتوانیم بکنیمپس آن‌ها آسان‌ترین راه را انتخاب کردند به تولید کننده و فروشنده اصلی مدام فشار می‌آورند که افزایش ندهیم و ما هم مجبور به تبعیت هستیمچند روز پیش گزارشی از سوی یکی از نهاد‌ها نظارتی منتشر شد که از ابتدای سال میزان افزایش قیمت مرغ، گوشت، مایع ظرفشویی تا تلویزیون ایکس ویژن مورد بررسی قرار گرفته بود و مطابق آن گزارش قیمت تلویزیون در بازار دو درصد گرانتر شده بود طبیعتا این افزایش‌هایی که در بازار به ۲۰ درصد یا بیشتر هم میرسد هیچ منفعتی برای تولید کننده و سهامدار ندارد.

مجموعه شما اخیرا افزایش سرمایه داشته است در حالی که مدیر مالی شرکت ماه گذشته اعلام کرده برای حمایت از سهامداران فعلا افزایش سرمایه نداریم؟

ما فکر می کردیم با توجه به شرایط کلی کشور شاخص سهام بورس بالاتر برود و وضعیت بهتر بشود و منتظر بودیم از طرفی دیدیم محدودیتی وجود دارد و آن اینکه ما عملا داریم به آخرین زمانی که برای این کار و تعهد و قولی که داده بودیم و مجوزی که گرفته بودیم نزدیک میشیم، ما عملا باید فرآیند کاریمان را شروع کنیم، فعالان این حوزه می‌دانند فرایند افزایش سرمایه فرایند هفت هشت ماهه است و عملا تا آبان سال آینده طول خواهد کشید، اما شرایط تغییر نکرد و بالاجبار باید این کار را پیش میبردیم کاری که کردیم این بود که از هزار و هشتاد میلیارد تومان حدود نصف آن را یعنی ششصد میلیارد تومان را افزایش سرمایه دادیم و مابقی آن هم جزو مطالبات سهامداران باقی خواهد ماند که در سال‌های آینده در مورد آن تصمیمگیری خواهیم کرد.

برای مابقی آن تاریخ مشخصی برای افزایش سرمایه اعلام نشده؟

ما بعد از اتمام این مرحله دوباره باید مجمع برگزار کنیم و مجوز از مجمع بگیریم و این یک فرایند دو سه ساله است.

یعنی دو سه سال دیگر سرمایه افزایش پیدا میکند؟

نصف اول که تمام شود و مجمع برگزار کنیم بعد از آن حداقل دو سال زمان میبرد که قسمت دوم را انجام دهیم قسمت اول هم یکسال زمان میبرد و در مجموع سه سال زمانبر خواهد بود.

صحبت‌هایی مطرح شده در مورد راه اندازی خط تولید جدید، آیا این خط تولید از همین محل خواهد بود؟

این صحبت‌ها ربطی به داستان فعلی ندارد، واقعیت این است که از این ششصد میلیاردی که درخواست افزایش سرمایه کردیم ۵۴۰ میلیارد آن توسط سهامداران عمده پرداخت شده است و ما برای خطوط تولیدمان استفاده کردیم و عملا سایر سهامداران باید ۱۵۰ میلیارد تومان در افزایش سرمایه مشارکت کنند و این رقم در حدی نیست که بخواهیم برای راه اندازی خط تولید جدید از آن استفاده کنیم.

هر زمان که چنین صحبت‌هایی مطرح میشود گفته می‌شود که حقوقی از آن سهم حمایت نمی‌کند، این گفته را قبول دارید؟

ببینید ما حقوقی که به صورت مرسوم در سایر سهم‌ها وجود دارد در سهامداران درصدی نداریم. سهامداران درصدی ما عملا حقیقی هستند، ولی بیشتر منظور بازار از این صحبت این است؛ اما اگر نگاهی بیندازیم نفر اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم میبینید که هرکدام در یکی دو ماه گذشته تعداد قابل توجهی خرید داشته اند.

برای مثال نفر اول سهامداران ما از تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۸ تا امروز نزدیک چهل میلیون سهم خریداری کرده و عملا پشت سهم هستند، ولی خب زور ما بیشتر این نرسیده و شرایط بازار به گونه‌ای نبوده که بیشتر از این اتفاقی بیفتد.

با توجه به سابقه طولانی شما در این حوزه پیشنهاد شما برای سامان دادن به بازار لوازم خانگی چیست؟

شرکت ما ظرف دوسال گذشته سرمایه گذاری بسیار زیادی در زیرساخت‌های تولید انجام داده است، ما اینکار را کردیم که برای کشور ماندگار باشد و در نهایت باعث اشتغالزایی شود. باید برای این‌ها مواد اولیه به موقع برسانیم که تولید کنند، وقتی قیمت همه چیز در حال افزایش است من تولید کننده در حال از دست دادن قدرت نقدینگی هستم، از طرف دیگر بخاطر افزایش قیمت‌ها بازار را به قاچاق واگذار کرده‌ام چند هفته پیش من به همراه چند تولید کننده در دفتر معاون اول رییس جمهور آقای دکتر مخبر جلسه داشتیم، ایشان گفتند بازار لوازم خانگی ۵۰ درصد در اختیار قاچاق است و این عدد مدام در حال افزایش است و ما در تامین کالا عقب می‌مانیم. این مسئله چنان پر رنگ شده که طور مثال وزارت صمت از ما پرسیده است چرا به جای ۳۷۰هزار تلویزیون امسال ۲۷۰ هزار تولید کردید؟ گفتیم، چون نقدینگی برای خرید نداشتیم، ارز افزایش داشته، مواد اولیه افزایش داشته و من تولید کننده توان خرید و تولید نداشتم و در این بین قاچاقچی سود اصلی را کرده است و با این وضعیت در یکی دو سال آینده دچار اتفاقات تلختری خواهیم شد.

با توجه به صحبت‌هایی که درباره توافق و امضای برجام شده، فکر میکنید اگر شرکت‌های خارجی به ایران برگردند شرایط بازار و تولید چگونه خواهد شد؟

اول باید دوگانگی‌ها در کشور حل شود، مثلا شرکت ایکس نمیتواند هم محصولاتش به صورت قاچاق وارد شود و هم اسم خود را تولید کننده بگذارد، اگر آن شرکت محصولاتش قاچاق وارد نشود و به جای آن واقعا تولید کند و در رقابتی سالم قرار بگیریم شرایط بهتری شکل خواهد گرفت ما تک تک مواد اولیه‌ای که از خارج وارد میکنیم با فاکتور مشخص است و گاهی تا روزی هزار فاکتور هم میرسیم این دوگانگی که حل شود قدم همه کسانی که میخواهند وارد بازار شوند به روی چشم همه باید مالیات پرداخت کنند، گمرک پرداخت کنند، هزینه دستمزد کارگر پرداخت کنند، چون همه ما در یک زمین فوتبال بازی می‌کنیم، ما در این صورت اعتراضی نداریم از حضور دیگران با هر برند و تکنولوژی استقبال میکنیم این روند کیفیت ما را بالاتر می برد و ما را چابکتر میکند؛ ما قابلیت رقابت را با همه شرکت‌های خارجی داریم، ولی باید جلوی دوگانگی گرفته شود.

خبر خوبی برای سهامداران دارید؟

ما تمام تلاشمان را کردیم بهترین کارخانه لوازم خانگی ایران را راه اندازی کنیم، سرمایه‌هایی که دوستان در اختیار ما قرار دادند به دقت خرج توسعه زیرساخت‌های شرکت کردیم، امیدوارم سال آینده اثرات آنرا در سه ماهه اول ببینند و ان شاالله از این وضعیت خارج شویم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر