بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
آغاز سوآپ فرآورده‌های نفتی روسیه از خاک ایران
مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: همکاری‌ها با کشور روسیه عمدتا علاوه بر توسعه میادین نفت و گازی که اکنون در فرآیند انجام مطالعات مهندسی مخزن و مطالعات پایه هستیم، شامل سوآپ فرآورده‌های نفتی نیز شده است و ما محموله‌هایی را در حال دریافت هستیم.
کد خبر : ۲۶۳۳۱۷
نویسنده :
مینا علیزاده

آغاز سوآپ فرآورده‌های نفتی روسیه از خاک ایران

بورس نیوز: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۵۰ سکوی نفتی و گازی در کشور وجود دارد که بالغ بر ۱۰۰ شناور خارجی کار خدمات، پشتیبانی و سایر امور را انجام می‌دهند که متاسفانه همه این شناور‌ها و خدمه آن‌ها خارجی هستند.

وی افزود: در همین راستا شرکت ملی نفت ایران در امتداد معنویات دولت سیزدهم، ایجاد اشتغال پایدار و رونق کسب و کار تصمیم به ساخت ۱۰۰ شناور حوزه دریای خلیج فارس و خزر را گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: قرار شده مسئولیت این کار به سازندگان و سرمایه گذاران ایرانی به صورت BOO یا ساخت یا عملیات و مالکیت در اختیارشان قرار بگیرد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه "سرمایه گذاری جهت ساخت این ۱۰۰ شناور یک میلیارد دلار برآورد شده و اکنون حدود ۴۵ شرکت ایرانی متقاضی سرمایه گذاری در این حوزه هستند"، گفت: شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه در اولویت قرار دارند؛ امتیازاتی را که ما به این سازندگان و سرمایه گذاران می‌دهیم اینگونه است که خرید و دریافت خدمات از آن‌ها را در یک بازده ۱۰ ساله تضمین می‌کنیم.

معاون وزیر نفت در خصوص آخرین وضعیت توسعه میدان آزادگان ادامه داد: مهم‌ترین اقدامی که با شروع دولت سیزدهم در این حوزه انجام شد این بود که این طرح را از حالت رکود خارج کردیم و به توسعه این میدان شتاب دادیم.

وی بیان کرد: ۲۰ حلقه چاه را به تولید آوردیم و ظرفیت تولید میدان آزادگان جنوبی به ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت سیزدهم در آن برنامه ریزی کرده بود همین مساله بود؛ علاوه بر این به منظور توسعه یکپارچه میادین آزادگان شمالی و جنوبی نیز تکمیل فاز یک آزادگان جنوبی و اجرای فاز دو آزادگان شمالی و جنوبی، تفاهم‌نامه‌ای با ۶ شرکت اکتشاف و تولید به امضاء رسید که براساس آن در طول هفت سال معادل هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش صورت خواهد گرفت و ظرفیت تولید به ۵۷۰ هزار بشکه خواهد رسید.

خجسته‌مهر با بیان این‌که "این نوید را به مردم می‌دهیم که در مورد ساخت و اجرای این پروژه مهم حدود ۲۳ هزار نفر شاغل خواهد شد"، گفت: خوشبختانه شرکت دشت آزادگان الوند نیز در منطقه آزاد الوند به تاسیس و به ثبت رسید و در آینده‌ای نزدیک که بانک مرکزی مجوز سرمایه گذاری برای بانک‌ها را صادر کند وارد فاز مطالعات طرح یکپارچه آزادگان خواهیم شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.