عرضه در بورس راهکار خوبی بود
بورس نیوز:
علی قاسمی، معاملهگر بازار سرمایه تشریح کرد: خبری منتشر شد که نرخ خوراک و قیمت پایه محصولات پتروشیمیها با ارز ۲۸۵۰۰ تومان محاسبه شود. بالا رفتن قیمتهای پتروشیمی در هفته دوم سال جدید و پایین آمدن آن در هفته بعد چندان تأثیری در قیمت معاملات ندارد؛ چراکه ۳-۴ هزار تومان یا ۲-۳ درصد احتمال تغییر وجود دارد و باید گفت که حدود ۷۰-۸۰ درصد محصولات بورس کالا رقابتی هستند، دراینبین تنها ۲۰ درصد از آنها با نرخ پایه معامله میشود، که بیشتر این دست محصولات از این خبر متأثر شدند. درمجموع قیمت پایه چندان تأثیرگذار نیست و مشتریان و کارگزاری قیمتگذاریها را بیشتر با توجه به قیمت بازار انجام میدهند. موضوعی که خوراک با نرخ پایین محاسبه میشود و فروش محصولات با نرخ بالا وجود دارد، اما درنهایت به نفع مصرفکننده و عموم مردم نیست. از طرفی معتقدم که دلار ۲۸۵۰۰ تومانی بیشتر ایجاد رانت میکند تا اینکه اتفاق خوبی در جهت کاهش قیمت و نرخ محصول نهایی رقم بزند تا منجر به منتفع شدن مردم شود.
بیشتر بخوانید: دولت آب در آسیاب پتروشیمیها میریزد
وی ادامه داد: درنهایت موضوع دستوری بودن قیمتگذاری و چند نرخی بودن قیمت ارز اتفاق خوبی ازنظر اقتصادی نیست. هرچقدر هم به سمت آزادسازی قیمت و پویا شدن آن حرکت شود اقدام بسیار مثبتی تلقی میشود. در همین راستاست که بازاری آزاد میتواند اقتصادی پویا را شکل دهد.
قاسمی با اشاره به ابطال برخی از معاملات شرکتهای بزرگ در بورس کالا تصریح کرد: ابطال معاملات اصلاً اتفاق خوبی نیست در همین هفته یکی از شرکتهای فولادی عرضه ورق را داشت که ورق سرد لوازمخانگی را با ۴۳ هزار تومان عرضه کرد، اما معاملات آن باطل شد. پسازاین اتفاق در تالار معاملات، روز بعد همین محصول ۵۰۰ تومان گرانتر شده بود؛ بنابراین ابطال معاملات تأثیری در کاهش نرخ ندارد، تنها تقاضایی را برای هفته بعد انباشت میکند که حتی احتمال دارد، افزایش قیمت در محصولات را هم منجر شود.
راهکار خوبی بود، اما افسوس ...
این فعال بورسی عنوان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا باعث حذف رانت میشود، اما بهقدری رانت و مافیا در صنعت خودرو بالاست که این عرضه را متوقف کردند. ادامه عرضه خودرو در بورس در برخی موارد منجر به ارزانتر شدن خودرو برای مصرفکننده خواهد بود. عدم ادامه عرضه خودرو در بورس کالا اصلاً اقدامی خوب نبود، حتی خود خودروسازان هم تمایل دارند که محصولات را در بورس عرضه کنند، البته بستر قانونی فراهم نیست و فشارهای که وارد میشود اجازه عرضه در بورس را نمیدهد. همانطور که عرضه خودرو در بورس کالا نادر بوده شرایط فروش خودرو هم که در کشورمان مرسوم شده نادر است. به صورتهای ۳-۶ ماهه یکساله، پول نقد دریافت میشود و عرضه بهصورت سلف است و حتی پول نقد دریافت شود ۳-۴ ماه خواب سرمایه تحمیلشده، اما خودرو تحویل نمیشود؛ اینچنین شرایطی در هیچ نقطه دنیادیده نمیشود. از طرفی نامه به بورس کالا از جانب یک از خودروسازان رسیده است که مابهالتفاوت مشتری باید پرداخت شود در غیر این صورت خودرو فاکتور نمیشود.
بیشتر بخوانید: دیگر نیازی به عرضه در بورس نیست
قاسمی در پایان به بورس نیوز گفت: این دست اتفاقات کلاً در دنیا دیده نمیشود حتی به نظر میرسد عرضههای دی هنوز تحویل نشده است. خودرو در دیماه فروخته و پول آن دریافت شده است با حساب سود بانکی هم حتی ۴۰ میلیون خواب پول است و بازهم ۱۴-۱۵ میلیون تومان بابت مابهالتفاوت مالیات و انرژی دریافت میکنند. درصورتیکه دریکی از کشورهای اروپایی خودروها بهصورت اقساط ۲-۳ ساله فروخته میشود پس باید گفت بورس کالا راهکار خوبی بود، اما ادامهدار نشد.