بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
استیبل کوین (ارز دیجیتال باثبات) یک ارز دیجیتال است که ارزش آن به یک دارایی خارجی ثابت گره خورده است. هدف از طراحی استیبل کوین‌ها به حداقل رساندن نوسان قیمت با ثابت نگه داشتن ارزش آن در برابر ارزش یک دارایی سنتی در دنیای واقعی مانند پول فیات، ترکیبی (سبد) از ارز‌ها یا کالای ارزشمند است.
کد خبر : ۲۶۹۷۴۹

۵ استیبل کوین پرکاربرد سال ۲۰۲۳

استیبل کوین (ارز دیجیتال باثبات) یک ارز دیجیتال است که ارزش آن به یک دارایی خارجی ثابت گره خورده است. هدف از طراحی استیبل کوین‌ها به حداقل رساندن نوسان قیمت با ثابت نگه داشتن ارزش آن در برابر ارزش یک دارایی سنتی در دنیای واقعی مانند پول فیات، ترکیبی (سبد) از ارز‌ها یا کالای ارزشمند است.

هدف اصلی استیبل کوین‌ها مقابله با ماهیت غیر قابل پیش بینی بیشتر رمز ارز‌ها و کمک به ایجاد فضایی باثبات و قابل اعتماد در بازار به منظور افزایش مقبولیت دارایی‌های دیجیتال است.

ارزش استیبل کوین‌ها را می‌توان به یک ارز فیات یا کالا‌های ارزشمندی که در بورس معامله می‌شوند (به عنوان مثال طلا و سایر فلزات گرانبها) گره زد.

ارزش برجسته‌ترین استیبل کوین‌ها به پول فیات غیر رسمی جهان، یعنی دلار آمریکا، با نسبت ۱ به ۱ گره خورده است.

اتریوم و بیت کوین، که پیشگامان ارز‌های دیجیتال هستند، سبب ایجاد سطح عمیقی از نوسانات قیمت شده‌اند. در مقابل ارز‌های فیات، ارز‌های دیجیتال از مکانیسم پایداری قیمت بهره‌ای نمی‌برند.

همان‌طور که جهان ارز‌های دیجیتال در حال رشد هستند، ارز‌های پایدار به عنوان راهکاری قابل اعتماد و عملی برای کسانی که به دنبال پایداری و امنیت در معاملات دیجیتال خود هستند، ظاهر شده‌اند. این ارز‌های دیجیتال با تلاش برای حفظ ارزش ثابت، با دارایی‌های واقعی پشتیبانی می‌شوند. با توجه به تعداد زیادی از ارز‌های پایداری که در بازار موجود هستند، ممکن است تشخیص ارز قابل اعتماد تا‌حدودی سخت باشد. به همین دلیل در ادامه به معرفی پنج ارز پایدار برتر که در سال ۲۰۲۳ باید به آن‌ها توجه کرد، می‌پردازیم.

تتر Tether

زمانی که صحبت از استیبل‌کوین‌ها به میان می‌آید، قطعا تتر به عنوان یکی از پر طرفدارترین استیبل کوین شناخته می‌شود. تتر (Tether) که به‌طور مخفف USDT نیز نامیده می‌شود، نوعی ارز دیجیتال با ویژگی‌های منحصر به‌فردی است که آن را از سایر ارز‌های دیجیتال متمایز می‌کند. این ارز به دلار آمریکا مرتبط شده است؛ به این معنا که ارزش آن همیشه معادل یک دلار است. به‌عبارت دیگر، تتر یک ارز پایدار بوده که برای فراهم کردن پایداری در معاملات ارز‌های دیجیتال طراحی شده است.

تتر در سال ۲۰۱۴ توسط یک گروه افراد تحت نام شرکت Tether Limited راه‌اندازی شد. طبق سایت رسمی، شرکت Tether Limited متعهد است که بهترین راه پایدار و امن برای ذخیره‌سازی ارزش در قالب ارز دیجیتال را ارائه دهد. برای اطمینان از شفافیت، شرکت Tether Limited گزارش‌های روزانه‌ای را در سایت خود منتشر می‌کند که جزئیات مقدار تتر در گردش و مقدار پول نقد دلار آمریکا که توسط شرکت نگه‌داری می‌شود را، نشان می‌دهد. تتر با اتصال ارزش این ارز دیجیتال به ارزش یک دارایی واقعی، که در این مورد دلار آمریکاست، عمل می‌کند.

تتر متعلق به شرکت هنگ کنگی iFinex است که مالکیت صرافی BitFinex را نیز بر‌عهده دارد. این ارز دیجیتال ابتدا در سال ۲۰۱۴ با نام RealCoin راه‌اندازی شد و در نوامبر ۲۰۱۴ نام آن به تتر تغییر پیدا کرد و در فوریه ۲۰۱۵ فعالیت رسمی خود را آغاز نمود.

از می ۲۰۲۲، پس از بیت‌کوین و اتریوم، تتر به عنوان سومین ارز دیجیتال بزرگ و بزرگترین استیبل‌کوین با ارزش بازار ۸۳ میلیارد دلار شناخته شد. این شبکه به طور مستمر مقدار ذخایر موجود را در وبسایت رسمی خود به‌روز‌رسانی می‌کند.

لازم به ذکر است که تعداد کمی از استیبل‌کوین‌ها به دلار آمریکا متصل هستند و از میان آن‌ها، تتر محبوبیت بالا‌تری دارد. دروا‌قع این استیبل‌کوین از ارزش بازار و حجم معاملات روزانه بالا‌تری برخوردار است و در اکو‌سیستم ارز دیجیتال، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

یکی از مزیت‌های خرید تتر نسبت به سایر ارز‌های دیجیتال این است که در شرایط عادی، می‌توان محدوده قیمتی آن را پیش‌بینی کرد.

ترو یو اس دی TrueUSD

ترو یو اس دی ارز دیجیتال پایداری است که در سال ۲۰۱۸ توسط شرکت فینتک تراست توکن، راه‌اندازی شد. این شرکت از چندین ارز پایدار، از جمله تروجی‌بی‌پی، تروآد و تروکد پشتیبانی می‌کند که هر یک به ارزش ارز ملی خود مرتبط هستند.
یکی از ویژگی‌های اصلی ترواس‌دی مدل پشتیبانی آن است. برخلاف دیگر ارز‌های پایداری که ممکن است از ترکیبی از دارایی‌ها یا الگوریتم‌ها برای حفظ ارزش خود استفاده کنند، ترواس‌دی کاملاً با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود.

یو اس دی کوین USD Coin

یو اس دی کوین استیبل کوینی است که جهان ارز‌های دیجیتال را به شور و شعف فرو برده است. USDC در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شده است و به پشتوانه دلار آمریکا فعالیت می‌کند؛ بنابراین نوعی روش پرداخت پایدار و قابل اطمینان در دنیای نامطمئن ارز‌های دیجیتال محسوب می‌شود. USDC نوعی توکن ERC-۲۰ است که بر بلاکچین اتریوم فعالیت کرده و با استفاده از کیف‌پول‌های اتریوم می‌توان به آن دسترسی داشت.

دای Dai

دای استیبل کوینی است که توسط MakerDAO، سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO)، برپایه بلاکچین اتریوم ایجاد شده است.

هر واحد از Dai توسط مقداری اتریوم پشتیبانی می‌شود که موجب پایداری ارزش این استیبل‌کوین می‌گردد. بر‌خلاف استیبل‌کوین‌های سنتی که اغلب با ارز‌های فیات پشتوانه‌گذاری می‌شوند، Dai به پشتوانه ارز‌های دیجیتال فعالیت می‌کند.

این مدل حاکمیت غیرمتمرکز به Dai شفافیت و امنیت بی‌نظیری می‌بخشد و به همین خاطر بدون نیاز به اتکا به یک مرجع مرکزی، می‌توان آن را در برنامه‌های گوناگونی از جمله دیفای (DeFi) و بازاریابی آنلاین استفاده کرد.

بایننس یو اس دی Binance USD

بایننس یواس‌دی (BUSD) ارز پایداری است که نسبت یک به یک با دلار آمریکا دارد؛ به عبارت دیگر، هر واحد BUSD برابر با یک دلار آمریکا است. این ارز توسط Paxos صادر می‌شود؛ نوعی مؤسسه مالی که دلار‌های معادل را در انبار نگهداری می‌کند.

بایننس، یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزارز دنیا، در سال ۲۰۱۹ با Paxos همکاری کرد تا BUSD را به عنوان یک رمز‌ارز پایدار و قابل اعتماد ارائه دهد. BUSD در صرافی بایننس و صرافی‌های بزرگ دیگر در دسترس است و می‌توان برای معامله، سرمایه‌گذاری و خرید کالا‌ها و خدمات از آن استفاده کرد.

در‌نهایت باید بگوییم که استیبل کوین‌ها، از دارایی کاربران در برابر نوسانات بازار محافظت می‌کنند. برای مشاهده قیمت لحظه‌ای ارز‌های دیجیتال، می‌توان از سایت رمزینکس استفاده کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.