بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
۹۰ درصد سود پتروشیمی بوعلی سینا میان سهامداران تقسیم می‌شود/ سود
هیات مدیره پتروشیمی بوعلی سینا در نظر دارد روند تقسیم سود سال‌های گذشته را در سال جاری نیز ادامه دهد و بر همین اساس در صورت موافقت مجمع، امسال هم احتمالا ۹۰ درصد سود بوعلی میان سهامداران تقسیم خواهد شد.
کد خبر : ۲۷۰۹۸۳

 

به گزارش بورس نیوز، محمد رحیمی پور، مدیر مالی پتروشیمی بوعلی سینا با اعلام خبر خوش به سهامداران "بوعلی" وعده داد، افزایش سود سال ۱۴۰۱ شرکت بیش از آنچه که اعلام شده است خواهد بود.

وی افزود: قطعا پیشنهاد هیئت مدیره پتروشیمی بوعلی سینا نیز کماکان این خواهد بود که مانند سال قبل سود خوبی توزیع شود و با تصویب مجمع در موعد مقرر هم سود توزیع شده قطعا پرداخت خواهد شد که امیدوایم این خبر خوب و خوشی برای سهامداران باشد.

رحیمی پور همچنین به سهامداران وفادار سهم "بوعلی" وعده داد: قطعا سال ۱۴۰۱ سود حاصله بیش از ۲ برابر سود سال ۱۴۰۰ خواهد بود و امیدواریم که این روند افزایش سود سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا همچنان ادامه داشته باشد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سال مالی ۱۴۰۱ پتروشیمی بوعلی سینا، این شرکت علاوه بر تولید بیش از ۲ میلیون تن محصول و تولید با ۱۱۸ درصد ظرفیت اسمی، موفق به ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد و حدود ۸۰ هزارمیلیار ریال سود خالص شده است.

همچنین "بوعلی" به عنوان مالک بیش از ۱۱ درصد شرکت پتروشیمی تندگویان از محل تقسیم سود "شگویا" ۳۵۵ میلیارد تومان سود کسب کرده و  پیش بینی می‌شود این شرکت به عنوان سهامدار یک درصد پتروشیمی مارون، از محل تقسیم سود این شرکت، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال سود کسب کند.

 

 

سوالاتی که سهامداران برای بورس نیوز ارسال کرده اند:

آیا مدیران شرکت‌های پتروشیمی نوری و سهامداران عمده نظیر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و سایر شرکت‌های وابسته در جهت صیانت از حقوق سهامداران خرد و رعایت اصول حاکمیت شرکتی تدبیری اندیشیده اند؟

در مورد عدم النفع سهامداران پتروشیمی نوری از فروش خوراک ارزان به پتروشیمی تندگویان و در نتیجه کاهش صادرات و ارزآوری چرا صرفه و صلاح سهامداران خرد توسط مدیران پتروشیمی نوری رعایت نمیشود و چه کسانی جوابگوی خسارات ناشی از عدم النفع مذکور هستند؟

 همانطور که در گزارشات ماهانه پتروشیمی نوری مشاهده می شود، این شرکت طی چند ماه گذشته هیچ صادرات پارازایلینی نداشته و تمام تولیدات را با نرخ‌های غیر رقابتی و ارزان به پتروشیمی تندگویان فروخته است در حالیکه پتروشیمی تندگویان با دریافت خوراک ارزان و غیر رقابتی نسبت به تولید گرید‌های مختلف پت اقدام و فروش در بورس کالا با درصد‌های رقابتی بسیار بالا کرده است. آیا حاکمیت شرکتی توسط شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس رعایت شده است؟

آیا سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان متولی و نهاد ناظر بازار سرمایه و در جهت احقاق حقوق سهامداران تاکنون اقدامی در خصوص پاسخگو بودن شرکت‌های مربوطه و رعایت اصول حاکمیت شرکتی و نیز الزام به شفاف سازی در خصوص ابهامات فوق در سامانه کدال کرده است؟

در صورت تغییر شرایط جهانی و کاهش تقاضا آیا شرکت آمادگی لازم برای تامین نیاز‌های داخلی تعهد شده و همچنین تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بیشتر را دارد؟

 آیا خرید خوراک اولیه (پارازایلین) توسط پتروشیمی تندگویان از پتروشیمی نوری و تحمیل هزینه‌های لجیستکی اضافی و متعاقبا افزایش بهای تمام شده و قیمت محصولات نهایی در بورس کالا منطقی به نظر می رسد؟

طبق آخرین گزارش تفسیری مدیریت درج شده در سامانه کدال، تاکنون بیش از ۱۱۰۰۰ میلیارد ریال جهت بازسازی برج پارازایلین واحد آسیب دیده هزینه شده است.

طرح بازسازی برج آسیب دیده که قرار بود در فروردین ۱۳۹۸ به بهره برداری برسد پس از گذشت بیش از ۶ سال از تاریخ حادثه آتش سوزی در سال ۱۳۹۵ همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

آیا سازمان بورس و نهاد‌های نظارتی تاکنون از شرکت درخواستی مبنی بر شفاف سازی در خصوص دلایل تاخیر و آخرین وضعیت پروژه داشته اند؟

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.