بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
کارشناس بازار سرمایه:

بحث خودور؛ تکرار مکرارت شده است

بحث خودور؛ تکرار مکرارت شده است
تزریق مسکن به یک بیمار سرطانی چاره ساز نیست، نه تنها اوضاع بازار خودرو متعادل نمی‌شود، بلکه هرروز عرصه تنگ‌تر شده و مشکلات بیشتری بر سر راه خودروسازان به وجود می‌آید.
کد خبر : ۲۷۱۲۴۲

برزو حق شناس در گفتگو با بورس نیوز با اشاره به مشکلات بازار خودرو، ارزندگی خودور‌های داخلی و نقش شورای رقابت اظهار کرد: مشکلات عدیده‌ای در بازار وجود دارد که دولت به آن‌ها واقف است. به علاوه راهکاری برای حل زیان انباشته کلان شرکت‌های خودروسازی ارائه نمی‌شود. مشکل آن است که شرکت‌ها با قیمت گذاری دستوری با سرعت بیشتری به سمت زیان‌دهی حرکت می‌کنند. تنها راهکاری که برای متقاضی و عرضه کننده به شکل موثر و مثبت وجود داشت، عرضه خودرو در بورس‌کالا بود که به تعادل بازار و نیز رفع زیان انباشه کمک می‌کرد. اگر به صورت‌های مالی شرکت‌ها مراجعه کنیم در ماه‌هایی که خودرو در بورس کالا عرضه می‌شد، امید بیشتری به بهبود وضعیت آن‌ها وجود داشت، اما از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت نشد.


عرضه در بورس‌کالا شیوه‌ای نوین نیست، اما کاراست


وی اضافه کرد: در همه جای دنیا ماهیت بورس این است که به بازار تعادل ببخشد، در شرایطی که عرضه و تقاضا باهم برابر نیستند، بورس می‌تواند بین این دو تعادل برقرار کند. مهمترین مشکل بازار خودرو نیز عدم تناسب بین عرضه و تقاضاست. بورس‌کالا می‌توانست موثر واقع شود، زیرا مکانیسم آن برای اصلاح همین عدم تناسب است.
این کارشناس بازار سرمایه در این باره ادامه داد: برای مثال خودرو شاهین در آخرین عرضه با قیمت پایه ۳۳۰ میلیون تومان تقاضای خوبی به همراه داشت. این موضوع نشان از این دارد که عرضه خودرو در بورس هم برای کارخانه و هم خریدار مفید بوده است. باید دید برنامه دولت برای زیانی که از قیمت گذاری دستوری حاصل شده، چه خواهد بود. آیا طبق اصل ۴۴ اگر کالای قیمت گذاری شده زیان محقق کند، دولت درصدد جبران آن خواهد بود؟ هرچه فروش خودرو سازی‌ها بیشتر می‌شود زیان آن‌ها نیز به نسبت بیشتر خواهد بود که این موضوع نگران کننده است. شعار‌هایی که درباره دلارزدایی و سیاست‌های این چنینی سر داده می‌شود در نهایت منجر به آسیب به صنایع شده و کسری تراز در صندوق‌ها و دیگر ارکان مالی کشور را بوجود می‌آورد که ریشه آن همین سیاست‌های اشتباه است.

وی درباره ارزندگی خودرو‌ها و قیمت گذاری‌های شورای رقابت بیان کرد: شورای رقابت نهاد تخصصی نیست و مکانیسم بازار را نمی‌شناسد. مکانیسم بازار بسیار ساده بوده و آن نیز عرضه و تقاضاست. اگر به هر دلیلی عرضه کاهش یابد، قیمت‌ها واقعی نخواهند بود. سالهاست به دلیل تحریم، نرخ ارز و مشکلات وابسته به آن واردات خودرو انجام نمی‌شد و شرکت‌ها زیانده شده‌اند. به همین دلیل شرکت‌ها میزان تولید را کاهش می‌دهند. تمام این موارد نشان از مشکلات اساسی در عرضه دارد. 
حق شناس گفت: باید یک تصمیم کلان اقتصادی گرفته شود یا مکانیسم بازار و اقتصاد آزاد را بپذیریم که که در این صورت باید پذیرفت که بازار دخالت ناپذیر است و دولت صرفا نقش رگولاتور داشته باشد که این واقعیتی انکار ناپذیر است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.