بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
در مجمع شرکت معدنی و صنعتی گل گهر مطرح شد؛

افزایش سرمایه شرکت های تابعه "کگل"

افزایش سرمایه شرکت های تابعه
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با حضور حداکثری صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آن‌ها در حال برگزاری است.
کد خبر : ۲۷۱۳۱۱

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با حضور حداکثری صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آن‌ها در حال برگزاری است.

مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

با توجه به افزایش نرخ ٣ماهه اخیر، اتفاقات خوبی در شرکت رخ داده است. قیمت گندله ۳۰درصد در ٣ماهه آخر رشد داشته است. در قیمت کنسانتره نیز رشد داشتیم.

سال ۱۴۰۲، سال بهتری خواهد بود. سال گذشته به پنج دلیل قیمت محصولات پایین بود که اغلب جهانی بود. 

هم اکنون در حال ایجاد سه واحد احیا هستیم و اضافه مازاد گندله نخواهیم داشت. 

درخصوص بهره مالکانه گفته شد که نامه‌ای به مقامات کشور ارسال شده است که در حال بررسی تخصصی هستند تا اثر منفی این موضوع در بورس به حداقل برسد. دوم اینکه با توجه به خرید ۷۵درصدی سنگ، این خرید مشمول قانون جدید بهره مالکانه نمی‌شود. زیرا ابعاد ۵درصد مشخص نیست. قرار بر این است که آیین‌نامه‌ای تدوین شود تا ابعاد و اثرات منفی این ۵درصد در تمام شرکت‌های معدنی بررسی شود. 

حجم سرمایه‌گذاری‌های اخیر سال گذشته، در ٢٠ سال گذشته بی‌سابقه بوده و ظرف یک یا دو سال آینده، اختلاف سود به سرمایه‌گذاری که مربوط به پروژه ورق است، این اختلاف را پوشش خواهد داد.

در نظر داریم در گهر زمین پروژه‌های جدید تعریف کنیم:

افزایش سرمایه شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر از ۱۴۵هزار میلیارد ریال به ۱۹۰هزار میلیارد ریال، بهره‌برداری از کمپرسور فرایندی بومی‌سازی شده در واحد کوثر و پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۴درصد پروژه فولادسازی نورد گرم و پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۴درصدی پروژه ایلیا سوم با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰هزار تن تولید سالیانه آهن اسفنجی بخشی از عملکرد شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر است.

افزایش سرمایه شرکت جهان فولاد سیرجان، پیشرفت بیش از ۶۳درصدی در پروژه احیای شماره ۲ به ظرفیت یک میلیون و ۵۰هزار تن آهن اسفنجی، پیشرفت بیش از ۴۸درصدی در پروژه احیای مستقیم مگامدول به ظرفیت یک میلیون و ۷۶۰هزار تن آهن اسفنجی در سال، پیشرفت بیش از ۳۵درصدی در پروژه خط کلاف به ظرفیت اسمی تولید ۳۰۰هزار تن تولید کلاف میلگرد در سال و پیشرفت ۹درصدی در پروژه افزایش ظرفیت ذوب و ریخته‌گری شماره ۲ به ظرفیت اسمی یک و نیم میلیون تن تولید اسلب در سال، بخشی از عملکرد شرکت جهان فولاد سیرجان است.

گسترش حمل و نقل در حوزه‌های جاده‌ای و ریلی، تمدید گواهینامه‌ها و توسعه کارگاه سنگین، افزایش واحد‌های تعمیراتی جهت افزایش راندمان و بهره‌وری ماشین آلات، نصب GPS بر روی کلیه خودرو‌های سبک و سنگین بخشی از عملکرد شرکت حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گوهر ترابر سیرجان است.

افزایش سرمایه از رقم ۳۷هزار میلیارد ریال به ۶۰هزار میلیارد ریال، بازدهی ۶۱درصدی سبد سرمایه‌گذاری شرکت در بازار سرمایه و کنترل نظارت بر پروژه‌های احداث کارخانه تولید مفتول و طناب فولادی بخشی از اقدامات و عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر است.

بخشی از تامین مالی پروژه‌ها به صورت ریالی از سود حاصل از شرکت‌های زیرمجموعه انجام شده و بخشی از طریق ارز حاصل از فروش صادرات تامین شده است، اما با توجه به نرخ تورم ممکن است است اعداد و ارقام پیش‌بینی شده کافی نباشد. 

مالیات عملکرد کگل تا پایان سال ۹۹ قطعی شده و مالیات ۱۴۰۱ پرداخت شده است. مالیات تشخیصی سال ۱۴۰۲ با توجه به افزایش سرمایه صفر است و بدهی مالیاتی نداریم؛ لذا بهترین وضعیت مالیاتی را داریم.

گل‌گهر به سمت شرکت‌داری و فعالیت به عنوان یک هلدینگ می‌رود.

در آینده، کگل یکی از هلدینگ‌های قوی صنعت فولاد کشور خواهد بود.

امسال دو مورد از احیا‌های شرکت‌های زیرمجموعه به بهره‌برداری می‌رسد. 

در پایان سال ۱۴۰۲ یا ۳ماهه سال بعد در نظر داریم اگر وضعیت بازار مناسب باشد، شرکت توسعه آهن و و فولاد را به بازار سرمایه بیاوریم.

قیمت فروش گندله در ۳ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در حدود ۳ میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود که در ۳ماهه نخست امسال به طور میانگین ۳۰درصد رشد داشته است. از سوی دیگر، امسال در قیمت کنسانتره نیز در حدود ۱۵درصد رشد قیمت داشتیم و براساس گزارشات ماهانه منتشرشده در ۳ماهه امسال در مقایسه با ۳ماهه سال قبل ۶۰درصد رشد ارزش فروش داشتیم.

بیشترین موجودی کالای شرکت، کنسانتره است و با توجه به رشد ۱۵درصدی قیمت کنسانتره، قصدی برای فروش نداریم و می‌خواهیم آن را به گندله تبدیل کنیم. 

درخصوص عوارض صادراتی گفته شد: عوارض صادراتی سال قبل از ۵درصد به ۲۵درصد و مجددا به ۵درصد رسید و الان نیز تقریبا براساس سامانه متشکل ارزی همان ۵درصد است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.