بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
اعتماد سهامداران را از دست نمی دهیم/ خرید یک درصد سهام
مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا گفت: سعی کردیم اعتماد سهامداران را از دست ندهیم تا بتوانیم حرکت رو به رشدی را از نظر حرکت سهم داشته باشیم.
کد خبر : ۲۷۱۴۴۴

به گزارش بورس نیوز، سید احمد محمدزاده، مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا در مجمع عمومی اظهار کرد: به نظر ما، چون پول سهامدار نزد ماست ما باید با بازار‌های موازی رقابت کنیم. یعنی اینکه کسی که پول گذاشته و سهام "بوعلی" را خریده، پتروشیمی بوعلی سینا توانست با بازار‌های ارز، طلا و... در دو سال گذشته رقابت کند. 

وی افزود: می‌خواهم بگویم وقتی سهامداران منابع مالی و حاصل دسترنج خود را در اختیار ما قرار دادند، سعی کردیم امانتدار خوبی برای آن‌ها باشیم. همیشه می‌گویم که ما خود را متعهد می‌دانیم که برای سهامداران سود خوبی محقق کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا با اشاره به سود این شرکت بیان کرد: سود "بوعلی" از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ چند ده برابر شده و امسال به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر سود ریالی، با وجود نوسانات نرخ ارز، سود دلاری نیز از ۱۵۰ میلیون دلار به ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

محمدزاده درباره درآمد‌های شرکت پتروشیمی بوعلی سینا بیان کرد: درآمد شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۴۰۱ نسبت ۴۸ هزار میلیارد تومان بود که به نسبت سال ۱۴۰۰، ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش داشته و تقریبا دو برابر شده است. درآمد ارزی ما نیز به ۱۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده و سعی کردیم در ۴، ۵ سال گذشته روند متناسب صعودی را داشته باشیم. اگر سود‌های ارزی را جمع کنیم معادل ارزش دلاری یک پتروشیمی بوعلی سینا خلق ثروت شده که حاصل دسترنج همکاران در این پتروشیمی است.

وی توضیح داد: در ۴، ۵ سال گذشته درآمد حاصل از فروش ریفورمیت حدود ۵۰ درصد را شامل شد که در سال گذشته هوینت قیمت خوبی داشت و بخش عمده‌ای از سود ما حاصل از هوینت بود. سعی کردیم که هوینت بیشتری تولید کنیم. در سال جدید ریفورمیت در بالای سبد محصولات ما قرار گرفت که حدود ۸۵۰ هزار تن ریفورمیت تولید کردیم و سود خوبی نیز عاید شرکت شده است. 

محمدزاده با اشاره به تولید بوعلی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید شرکت پتروشیمی بوعلی سینا یک میلیون و ۷۴۰ هزار تن است که موفق شدیم این میزان را به دو میلیون و ۵۰ هزار تن تولید کنیم. در سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰ هزار تن تولید کردیم که توانستیم تمام تولید را به فروش برسانیم.

در اوایل سال قیمت‌ها دو برابر شده بود و توانستیم در خردادماه تمام ریفورمیت‌ها و هوینت‌ها را فروخته و سود خوبی را نصیب سهامداران کنیم.
وی درباره بازار‌های صادراتی "بوعلی" ادامه داد: محصولات شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به کشور‌های همسایه به دو روش زمینی و دریایی با همکاری شرکت تجارت صنعت صادر می‌شود. حدود ۹۴۰ هزار تن از تولید شرکت را صادر و یک میلیون تن را در بازار داخل به فروش رساندیم. 

مدیرعامل "بوعلی" افزود: در سال ۹۷، نسبت بازدهی دارایی ۵ درصد، در سال ۹۸، ۱۰ درصد، ۹۹، ۲۰ درصد، ۱۴۰۰، ۲۴ درصد و سال ۱۴۰۱، ۳۴ درصد بوده است. 

وی افزود: اقدات خوبی در حوزه PSN در حال انجام بوده و همیشه به موازات تولید در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی با هلدینگ خلیج فالرس هماهنگ هستیم و مطابق سیاست‌های هلدینگ خلیج فارس حرکت می‌کنیم. سعی کردیم انضباط مالی خوبی در این زمینه داشته باشیم. 

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا گفت: پتروشیمی بوعلی سینا ۳۰۰ میلیون دلار سود تولید کرده که در قدم بعدی باید این سود حفظ شود و استراتژی مختلفی را در پیش بگیریم. یک راه این بود که به جای اینکه سپرده گذاری در بانک و دریافت سود ۲۰ درصدی سهام خریداری کنیم. به کمک هلدینگ خلیج فارس به غیر از خرید سهام پتروشیمی شهید تندگویان، یک درصد از سهام پتروشیمی مارون را خریداری کردیم که پیش بینی می‌شود سود ۵۴ درصدی از محل خرید "مارون" حاصل شود و به طور حتم از سود ۲۰ درصدی بانکی بهتر است. همچنین، سال گذشته آروماتیک را از بیرون از بوعلی سینا خریداری و با رافینت مخلوط کردیم و حدود یک تا دو همت از سود ما ناشی از این اقدام بدون سرمایه گذاری بود.

محمدزاده درباره طرح‌های توسعه‌ای "بوعلی" توضیح داد: درخصوص واحد استایرن کار‌های مطالعاتی آن انجام شده و در حال رایزنی با مدیریت توسعه هستیم. اگر به توافق نرسیدیم برای انتخاب پیمانکار واحد استایرن به مناقصه می‌رویم. همان طور که می‌دانید وقتی بنزن را داخل کشور به فروش می‌رسانیم به دلیل تعزیراتی بودن، شامل تخفیف می‌شود. طبق مطالعات انجام شده واحد استایرن، واحد سودآوری خواهد بود. ضمن اینکه امکان سوئیچ کردن بین بنزن و استایرن نیز وجود دارد و پیش بینی سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلار انجام شده است. 

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه شیرین سازی هوینت نیز آغاز می‌شود و این کار داخل پتروشیمی بوعلی سینا صورت می‌گیرد. افزایش ظرفیت واحد تولید بنزن را در نیز داخل شرکت آغاز می‌کنیم. اگر واحد پارازایلین وارد مدار شود حدود ۵۰۰ هزار تن رافینت خواهیم داشت. رافینت محصول ارزشمندی نیست و فروش آن با قیمت نفتا اقتصادی نخواهد بود. باید با تمهیداتی رافینت را با یک سرمایه گذاری به محصولات با ارزش افزوده بیشتری تبدیل کنیم و امیدواریم امسال به مراحل خوبی برسد. 

وی خاطرنشان کرد: هر واحد عملیاتی در سال باید یک ماه به تعمیرات برود. اگر این کار را انجام ندهیم از این سرمایه خوب نگهداری نکردیم. ظرف دوسال اخیر ما تعمیرات اساسی را به شکلی که کل پلن از سرویس خارج شود، حذف کردیم. در سه ماه گذشته بعد از یکسال تولید ۱۲۰ درصدی نیاز بود که یکسری تعمیرات انجام دهیم. ظرفیت واحد نسبت به سال گذشته به جز ۵۰ هزار تن تغییری نکرده، اما نسبت به ظرفیت سه ماه، ۴۸۰ هزار تن تولید و آن را حفظ کردیم. 

محمدزاده گفت: درآمد ما نسبت به مدت گذشته تغییر چندانی نداشت. درآمد تقریبا ثابت بوده و سود بهتر از سال گذشته تحقق می‌یابد. قیمت خوراک را مجله‌ای در نظر گرفتیم و امیدواریم قیمتی که وزارت نفت می‌دهد از این میزان پایین‌تر باشد. می‌شد قیمت را پایین بگیریم، طرح رشد بهتری داشته باشد، عده‌ای سهام "بوعلی" را بخرند، وزارت نفت قیمت بالاتر بدهد و ما متضرر شویم. سعی کردیم اعتماد سهامداران را از دست ندهیم تا بتوانیم حرکت رو به رشدی را از نظر حرکت سهم داشته باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.